Věk televize ještě nekončí

10. srpna 2010, 13:55 - Pavel Hanslíček
10. srpna 2010, 13:55

Davidem Lhotou

Reklamní branže pocítila dopady ekonomické recese velmi silně. „Firmy působící v Česku zkrátily své reklamní rozpočty v uplynulých dvou letech přibližně o dvacet až třicet procent. A letos čekáme další škrtání, odhaduji, že výdaje na reklamu oproti loňsku poklesnou ještě o dalších deset až patnáct procent. Ale věřím, že v posledním čtvrtletí letošního roku můžeme čekat určité oživení a příští rok bude na stejné rovni jako ten letošní,“ říká výkonný ředitel skupiny mediálních agentur Group M pro Českou republiku, další vybrané země Evropy a Afriku David Lhota.

EURO: Které sektory na reklamě šetří nejvíce, a které naopak inzertní výdaje neškrtí? LHOTA: Srovnáme-li letošní a loňské první čtvrtletí, největší pokles zaznamenala s 30 procenty mobilní komunikace. Výrazně omezili investice do reklamy i výrobci vlasové kosmetiky, nealkoholických nápojů a loterijní společnosti. Naopak vysoký nárůst zaznamenaly reklamní výdaje politických stran. Ještě dramatičtější pokles uvidíme při srovnání roku 2009 s rokem 2008, zde vychází, že telekomunikační operátoři utratili za reklamu dokonce téměř o 40 procent méně. Naopak v uplynulém roce více za reklamu utratily farmaceutické společnosti a maloobchodní řetězce.

EURO: Klesaly reklamní výdaje ve všech zemích střední a východní Evropy stejně? LHOTA: Určitě ne, země se lišily v míře poklesu i v jeho načasování. Jako první se začalo mluvit o šetření v Maďarsku, a to již na přelomu let 2007 a 2008. Naopak Polsko je jedinou zemí střední Evropy, ve které nedošlo k poklesu investic do inzerce. Zajímavý vývoj zaznamenalo Rumunsko, kde se až do roku 2008 každoroční přírůstky reklamních výdajů pohybovaly mezi třiceti až padesáti procenty. To se z roku na rok změnilo a za letošní rok očekáváme pokles o pět až deset procent.

EURO: Liší se přístup k investicím do reklamy mezi nadnárodními a českými firmami? LHOTA: Tuzemské společnosti jsou pružnější. Naopak zejména pro velké globální společnosti není střední a východní Evropa z pohledu návratnosti investic do reklamy příliš zajímavá, proto zde v některých případech škrtají marketingové rozpočty, aby mohly investovat na zajímavějších trzích, jako je Německo, Velká Británie, Francie či Itálie.

EURO: Projevila se ekonomická krize nějak na struktuře reklamních výdajů? LHOTA: Televize zůstává klíčovým médiem, stále spolkne přinejmenším 50 až 55 procent z celého reklamního koláče. Svou pozici si drží díky tomu, že reklamní zásah televizních spotů je poměrně dobře měřitelný a výrobci rychloobrátkového zboží se prostě bez televizní reklamy neobejdou. Naopak snížení inzertních výdajů nejvíce pocítila venkovní reklama, rádia a tisk, kde došlo k poklesu na úkor internetu. To je médium, které roste v posledních pěti letech nejrychleji. K tomu přispěla i ekonomická recese, protože internet je zdaleka nejlépe měřitelný – můžeme říci, kdo a kolikrát reklamu viděl a jak na ni reagoval. A to je velká výhoda v situaci, kdy si klienti hlídají každou korunu. I proto nyní internet spolkne dvanáct až osmnáct procent celkového reklamního koláče, zatímco před pěti lety to byla nanejvýše tři procenta. A dle mého odhadu by internet během dalších pěti let mohl navýšit svůj podíl až na 30 procent veškerých reklamních výdajů.

EURO: Novinkou v české legislativě je product placement, je o tento způsob propagace v Česku zájem? LHOTA: Určitě, i my jsme již v tomto ohledu zaznamenali poptávky od klientů například ze sektoru nealkoholických nápojů, vlasové kosmetiky, pojišťoven či automobilek. Proto se chceme pustit do spolupráce při výrobě televizního obsahu s product placementem, již nyní o tom intenzivně jednáme s vlastníky hlavních tuzemských komerčních kanálů – Novy a Primy. Můžeme přitom využít zkušeností ze zahraničí, například v USA a v Kanadě se Group M podílela na produkci tří seriálů, do kterých jsme investovali přes 25 milionů dolarů.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Auta
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Technologie
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Otázky a odpovědi: Jak vybrat pneumatiky na auto?
Google prý po dvou letech uvede další vlastní počítač
Stvořen k přetaktování. HP představilo svůj nejlepší notebook pro hráče
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít