Večírek bez starostí přijde draho

22. srpna 2005, 00:00 - BARBORA MACHKOVÁ
22. srpna 2005, 00:00

FIREMNÍ AKCE Slavíte výročí založení firmy, konec roku, nebo prostě jen chcete překvapit své obchodní partnery malým večírkem? Pokud se takovou akci rozhodnete organizovat sami, pravděpodobně si ji kvůli mnoha starostem moc neužijete. Řešením mohou být služby specializovaných společností.

FIREMNÍ AKCE Slavíte výročí založení firmy, konec roku, nebo prostě jen chcete překvapit své obchodní partnery malým večírkem? Pokud se takovou akci rozhodnete organizovat sami, pravděpodobně si ji kvůli mnoha starostem moc neužijete. Řešením mohou být služby specializovaných společností.

Sotva jsme oslovili několik náhodně vybraných firem zabývajících se organizací večírků, získali jsme důležitou zkušenost: Musíme být připraveni na množství otázek. Než tedy oslovíte „večírkovou“ firmu s konkrétní poptávkou, rozmyslete si, pro koho akci pořádáte - pro vaše obchodní partnery, nebo pro zaměstnance? Kde, kdy a jak dlouho by se taková akce měla konat? Požadujete aktivní program, nebo něco pasivnějšího a spíše diváckého? Odpovědi si napište na kus papíru. „Jinak se dělá večírek třeba pro starší klientelu a jinak pro tým aktivních lidí, kteří se dobře znají,“ říká Jaroslav Síbrt z informačního centra FiremniAkce.cz. Pomoci při výběru mohou například modelové scénáře večírků, které najdete na internetových stránkách některých specializovaných firem. Dobrou představu si na webu můžete udělat také z fotografií a popisu již uskutečněných akcí. I v tomto oboru se můžete setkat se zdvořilým odmítnutím, protože některé firmy se specializují na větší klienty. Nebo vám sice ochotně vyhoví, ale doporučí jiný program, protože splnění některých přání přijde menší firmu příliš draho. Například jednatel pražské agentury Europeak Petr Král upozorňuje, že pronájem historických budov je pro klienty s malým počtem hostů nevýhodný a vyplatí se jim spíše zamluvit restauraci.

ROZHODUJÍ PENÍZE

Důležité je také předem vědět, kolik peněz chcete na večírek použít. Pokud vaši zaměstnanci spíše střádají desetikoruny do firemního prasátka, pak je lépe standardně zamluvit restauraci, zajít na bowling nebo uspořádat grilování u kolegy na zahradě. Do shánění profesionální agentury se ale nepouštějte - přišla by vás příliš draho. „První, co potřebuji vědět, je vaše představa o večírku a jeho cena. Bez toho nemohu začít s kalkulací. Večírek se stejnými požadavky lze uspořádat jak za 30, tak za 300 tisíc. Musíte mi na rovinu říct svůj rozpočet, pak můžeme vybírat,“ vysvětluje Michaela Šandová jednatelka kroměřížské firmy Eventy. Někdy však mohou být služby profesionálů v konečném efektu výhodnější i levnější, než když si zkusíte udělat večírek sami. Například na pořádnou hostinu je lepší najmout skutečného kuchaře a obsluhu než nechat všechno na vaší sekretářce. Profesionální produkční firma je vhodná také v případě, že je třeba učinit (zejména na začátku a na konci večírku) několik úkolů současně.

ZKUSTE POPTÁVKOVÝ FORMULÁŘ Tak jako v mnoha jiných oborech je v současné době hledání specializované firmy jednodušší díky internetu. Při našem testu jsme brzy dokonce našli stránku, která zastřešuje služby hned několika takových společností. Web FiremniAkce.cz totiž obsahuje poptávkový formulář. Rozhodli jsme se ho vyzkoušet. Do nezávazné poptávky jsme zadali hrubé informace o plánovaném večírku. Požadovali jsme servis pro padesát osob s rautem, reprodukovanou hudbou, moderátorem a libovolnou kulturní vložkou. Zadali jsme šibeniční termín - akce se má uskutečnit už za deset dní. Odpověď s kalkulací jsme chtěli co nejdříve. Ohlas byl nečekaně silný: Do druhého dne reagovalo třináct společností. Jedna z nich napsala zamítavou odpověď, protože má v daném termínu „plno“. Ozvala se sportovní centra, hotely a restaurace z celé republiky. Všichni zájemci uváděli kontaktní údaje včetně své webové stránky. Zástupci pražských restaurací Kamenný most a Rezavá kotva nás nejprve kontaktovali telefonicky a poté přiložili e-mail s ceníkem. Takto získané odpovědi mají -oproti vyhledávání na jednotlivých webech - výhodu, že obsahují přímý kontakt na osobu, která o vás již ví. Přesto nečekejte, že hned druhý den po vyplnění poptávkového formuláře dostanete konkrétní kalkulaci. V našem testu ji neobsahovaly tři čtvrtiny nabídek. Jak už jsme zjistili v úvodu, čeká vás totiž ještě řada podrobnějších otázek o podobě vašeho večírku. VÁNOCE CHYSTEJTE UŽ V ZÁŘÍ Vánoční party je lepší připravovat s předstihem. Atraktivní místa bývají zamluvená už od října. „Proto je -i v menších městech - lepší zamluvit agenturu nebo restauraci už na konci září,“ upozorňuje Pavel Hofrichter, provozovatel stránek FiremniAkce.cz. „Firemních akcí za poslední dva roky neustále přibývá a je po nich velká poptávka. Lidé si uvědomili, že firemní akce jsou nástrojem pro odměňování zaměstnanců a že si náklady lze odepsat z benefitů,“ dodává Hofrichter. K vánočním a mikulášským besídkám přibyly oslavy i v průběhu roku. Luděk Kocman z brněnské agentury Poring Plus upřesňuje, že hlavní večírková sezona začíná v září a končí po Novém roce. ODPOVĚDI NA NAŠI POPTÁVKU Hotel Club v Kyjově nabídl čtyři druhy cateringu od 350 až 595 korun za osobu. Pronájem je v ceně. Doprovodný program na šest hodin by nás vyšel na dva až šest a půl tisíce. K tanci a poslechu by nám hrál harmonikář, hudecká hudba, cimbálovka nebo dechovka. Agentura Avance-Trade navrhla grilování přímo v naší firmě. Za osobu si účtuje 325 korun plus vypité nápoje, obsluhu a zapůjčení nábytku. V příloze zaslala stovku různých druhů zábavy s rozličnými cenami. Kutnohorská Paseka Production nabídla večírek v historických prostorách. Ty by nás vyšly na 20 tisíc korun. Občerstvovali bychom se za 500 korun na osobu. K tomu by nám hrál DJ, přišel by kouzelník, tanečníci a striptérka, vcelku za 35 tisíc korun. Zaplatit bychom museli ještě 17 tisíc korun za dopravu a technické vybavení. Pražský restaurant Rezavá kotva nabídl catering za 545 korun na hlavu s dýdžejem za 18 tisíc korun. Pražský hotel Adria zaslal cateringovou nabídku od 450 po 690 korun na osobu. Připočítat bychom museli pronájem - ten se neplatí jen tehdy, když hodnota cateringu přesáhne 26 tisíc korun. Letňanský sportovní klub Blue Orange kromě množství sportovních doprovodných akcí navrhl catering za 450 až 670 korun na osobu. Připojil ceník vánočních večírků. Agentura Europeak uvedla, že za čtyři hodiny cateringu si počítá zhruba tisíc korun na hlavu. DJ může stát 4500 korun, ale také si lze objednat několikanásobně dražšího. To samé platí o tanečním duu a o moderátorovi.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče