Menu Zavřít

Ve znamení notebooků a služeb

14. 5. 2007
Autor: Euro.cz

ČESKÝ TRH Výdaje na informační technologie v Česku každoročně rostou. Výraznou měrou se na tom vedle prodejů osobních počítačů, notebooků a dalšího hardwaru podílejí také investice do IT služeb. Prodej počítačů se za loňský rok v České republice zvýšil o čtvrtinu na 848 milionů dolarů (přibližně 17,8 miliardy korun).

ČESKÝ TRH Výdaje na informační technologie v Česku každoročně rostou. Výraznou měrou se na tom vedle prodejů osobních počítačů, notebooků a dalšího hardwaru podílejí také investice do IT služeb.

Prodej počítačů se za loňský rok v České republice zvýšil o čtvrtinu na 848 milionů dolarů (přibližně 17,8

miliardy korun). Celkem firmy v Česku loni prodaly 775 tisíc počítačů. Stolní počítače měly na tomto počtu podíl 50 procent, přenosné 47 procent. Zbývající tři procenta patřila serverům, které rovněž zaznamenaly čtvrtinový růst.

Více než tři čtvrtiny koupených počítačů mířily do segmentu malých a středních firem a do domácností. Nejmenší růst v počtu koupených PC zaznamenal segment velkých firem. Ty totiž už většinou potřebné počítačové vybavení mají a dochází u nich pouze k menším obnovám stávajícího hardwaru.

Podle odborníků by měl současný růst celkového trhu počítačů přes 20 procent v celém regionu východní Evropy vydržet minimálně další čtyři roky. Příčinou je zejména nižší nasycenost trhu oproti například západní Evropě.

ZNAČKOVÉ NOTEBOOKY PŘEKONAJÍ KLASIKU

Statistiky prodejů počítačů v Česku potvrzují celosvětový trend přesunu uživatelů od stolních počítačů k přenosným. Ten by měl podle analýz společnosti IDC pokračovat i v dalších letech. Už letos by tak prodeje notebooků mohly tržby za desktopy překonat.

Podle Tomáše Oupického z IDC notebooky už letos firmám přinesly vyšší příjmy než desktopy. V budoucnu mají příjmy z jejich prodeje tvořit více než polovinu celkových tržeb. Podle závěrů studie IDC totiž notebook místo desktopu volí stále větší část lidí, kteří si pořizují nový počítač. K přenosným počítačům navíc přecházejí často i firmy a pořizují je zaměstnancům.

„Předpokládáme, že v kalendářním roce 2007 bude na českém trhu pokračující nárůst v prodeji notebooků a přibližně stejné prodeje jako v roce 2006 v oblasti osobních počítačů. Růst prodejů notebooků ale již nebude tak výrazný jako v předchozích létech, ale přesto se bude jednat o desítky procent,“ tvrdí marketingový manažer Hewlett-Packard Petr Trešl. Podle něj se v letošním roce nepotvrdí trend dalšího poklesu průměrných cen notebooků, protože s uvedením operačního systému Windows Vista budou zákazníci poptávat vybavenější modely.

Český trh loni také zaznamenal další posun zákazníků ke značkovým počítačům. „Zcela neoddiskutovatelná je u zákazníků přenosných počítačů orientace na značku, ale také v oblasti stolních počítačů získávají mezinárodní společnosti rostoucí podíl,“ říká analytik IDC Jiří Helebrand.

Obsazení vedoucí trojice na českém trhu s počítači se nezměnilo. Prvenství si udržela společnost Acer, těsně následována společností Hewlett-Packard. Třetí v pořadí skončila společnost Dell. Nováčkem v první pětce se stala značka Asus, která dodává pouze přenosné počítače; silný zájem o její produkty ji vynesl na čtvrté místo. První pětici výrobců uzavírá společnost Fujitsu Siemens. Těchto pět společností dohromady dodalo 62 procent počítačů prodaných v roce 2006.

Statistiky IDC za poslední čtvrtletí roku 2006 však již prvenství v prodeji počítačů přisoudily společnosti Hewlett-Packard. Za dané čtvrtletí bylo na tuzemském trhu prodáno celkem 53 409 osobních počítačů a notebooků této firmy, což představuje meziroční nárůst o více než 26 procent. I Hewlett-Packard potvrzuje nástup notebooků: na celkovém objemu prodaného zboží se podílely z 51,7 procenta.

FIRMY ŽÁDAJÍ KOMPLETNÍ SLUŽBY

Zatím poslední statistiky společnosti IDC z roku 2005 potvrzují také významný nárůst zájmu českých firem o IT služby. Podle IDC představovaly celkové výdaje na IT služby 1,15 miliardy dolarů (přibližně 24 miliard korun). Oproti roku 2004 tak tyto výdaje vzrostly o 15 procent a jejich podíl na investicích do IT představoval celých 40 procent..

Studie vysvětluje, že na zvýšené poptávce po IT službách má zásluhu několik faktorů. Prvním z nich je především již většinou dostatečná hardwarová vybavenost firem. Ty tak nyní místo investic do samotných počítačů hledají možnosti, jak zefektivnit jejich využívání; tedy právě nejrůznější služby. Růst výdajů na IT služby táhne z velké části také silný ekonomický růst České republiky spojený s přílivem zahraničních investic. Nezanedbatelný vliv mají také vznik velkých zahraničních technologických center v tuzemsku a peníze z evropských strukturálních fondů. Vzhledem k předpokládanému pokračování působení těchto vlivů vidí IDC růst poptávky po IT službách optimisticky i v dalších letech.

V první desítce nejvýznamnějších poskytovatelů IT služeb se v Česku objevuje sedm zahraničních a tři tuzemské firmy. Téměř čtvrtinu výdajů tak získaly velké nadnárodní firmy IBM, HewlettPackard, LogicCMG, Accenture a SAP. Dvanáct procent „koláče“ si pak ukously české či středoevropské firmy - PVT, Unicorn, Autocont a Adastra.

BRAND24

Za doposud nejžádanější IT služby označuje studie IDC hardwarovou a softwarovou podporu a systémovou integraci. Tyto tři oblasti totiž tvořily přes 40 procent výdajů na IT služby. I toto rozložení se ale rychle mění. Ze studie totiž plyne, že služby související s vývojem a správou aplikací expandují dvakrát až čtyřikrát rychleji než základní hardwarová a softwarová podpora. Stále více firem navíc využívá outsourcingu a starost o IT služby přenechává specializovaným firmám.

Největší podíl na celkových výdajích na IT služby z hlediska oboru působení měly v roce 2005 banky, poptávající především IT infrastrukturu, bankovní aplikace a stále častěji také služby související s využíváním platebních karet. Za bankami ve výdajích následovaly podle IDC výrobní a státní sektor. Stát přitom v roce 2005 poptával takřka o čtvrtinu více IT služeb než v předešlém roce.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).