Ve vzdělávání pracovníků Česko zatím tápe

29. srpna 2005, 00:00 - GABRIELA ŘÍHOVÁ
29. srpna 2005, 00:00

VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ Neustálá profesní výchova a vzdělávání jsou jednoznačnou nutností. Ze statistik Mezinárodní organizace práce vyplývá, že firmy, které chtějí obstát v konkurenci, musejí vydávat na vzdělání a výchovu zaměstnanců nemálo peněz.

VZDĚLÁVÁNÍ ZAMĚSTNANCŮ Neustálá profesní výchova a vzdělávání jsou jednoznačnou nutností. Ze statistik Mezinárodní organizace práce vyplývá, že firmy, které chtějí obstát v konkurenci, musejí vydávat na vzdělání a výchovu zaměstnanců nemálo peněz.

Jedním z mála zdrojů, který je dnes k dispozici v relativně neomezeném množství, je vzdělávání zaměstnanců. Není proto náhoda, že legislativa vyspělých států nejrůznějším způsobem podporuje zvyšování kvalifikace zaměstnanců podnikatelských subjektů. Na rozdíl od České republiky.

JAK JE TO V ČESKU Podmínky vzdělávání v tuzemských podnikatelských subjektech jsou nastaveny jinak. Systém vzdělávání je v Česku ukončen povinnou školní docházkou. Jakékoliv další vzdělávání spadá do takzvané volné živnosti a je možné jej provádět prostřednictvím nejrůznějších agentur. Na trhu se objevila celá řada institucí nabízejících kurzy a nové typy vzdělání v nastupujících oborech. Odborný obsah a dostatečná kvalita a kvalifikovanost výuky je jen stěží ověřitelná. Firmy mohou pro skupiny zaměstnanců využít na míru připravené kurzy, ať již dodávané externími agenturami či školiteli, nebo zajišťované z vlastních zdrojů. V posledních několika letech se rozvíjí e-learning (viz rámeček) jako samostatná forma podnikového vzdělávání. Velká část společností organizuje pro zaměstnance jazykové kurzy, které částečně nebo zcela hradí a jejichž návštěvu umožňuje v rámci pracovní doby. Tyto kurzy mají v mnoha případech spíše význam zaměstnanecké výhody, protože jsou poskytovány i těm, kteří jazykovou znalost pro práci nepotřebují. Je ale možné vybrat si z celé škály dalších kurzů v oblasti manažerských dovedností, počítačových školení, aktuálních legislativních změn, účetní a daňové či specializované semináře v různých oborech podnikání. Dále též školení dělnických profesí, obsluhy strojů a podobně. STÁT ZATÍM FIRMY PŘÍLIŠ NEPODPORUJE

V současnosti stát významně nepodporuje konkurenceschopnost firem tím, že by investoval do lidských zdrojů či vytvořil legislativu. „Do Česka přišly peníze z Evropské unie. Valná část plyne do aktivní politiky zaměstnanosti nebo problematiky tomu blízké, dále do škol, do počátečního vzdělávání či školských institucí. Ale jen málo jde do firem na to, aby mohly vzdělávat své lidi,“ říká ředitel odboru vzdělávání Hospodářské komory Zdeněk Vršník.

Právě neexistence motivačního systému, přijatelné legislativy a základního koncepčního rámce je podle Vršníka hlavní příčinou neexistence kontinuálního podnikového vzdělávání malých a středních firem. V současnosti neexistuje zákon o profesním vzdělávání. „Když začínala debata týkající se tohoto zákona, tak byl připraven kompletní balík, který řešil mimo jiné i otázku financování, a to formou příspěvku státu, prostřednictvím fondů či uznatelných nákladů. Celá oblast se ale ze zákona vytratila,“ tvrdí Vršník. O chystaném zákonu Profit hovořil s vicepremiérem Martinem Jahnem (viz strana 31).

Prozatím se malé a střední podniky orientují spíše na takzvané „aktualizační kurzy“, které doškolují lidi v konkrétní problematice, například z důvodu změny legislativy. Případně na místo přijmou někoho s požadovanými znalostmi. Firmy totiž nic nemotivuje k tomu, aby postupovaly formou vzdělávání a investice do zaměstnance. Jistým motivačním prvkem by ale mohl být nějaký konkrétní způsob úlevy, jako například daňový odpočet částky investované do vzdělání.

Na druhé straně neexistuje systém, který by jednoznačným způsobem umožnil zvyšovat kvalifikaci tak, aby byla uznána nejen stávajícím, ale i budoucím zaměstnavatelem. Vršník se domnívá, že by to mohla vyřešit Národní soustava kvalifikace, která by definovala požadavky jednotlivých oborů a stala se jakousi všeobecně uznávanou platformou.

POMÁHAJÍ UNIJNÍ FONDY Jistý potenciál v podpoře „podnikového vzdělávání“ vyvstal s možností čerpání peněz ze strukturálních fondů, konkrétně z Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů. K 31. červenci 2005 skončilo první kolo výzev a podle informací ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) je vybráno k financování 516 projektů (z 2024 předložených) za 1,7 miliardy korun. Doba získání dotace je podle Kamily Henychové z MPSV přibližně pět až šest měsíců. „Zájem o peníze z Evropského sociálního fondu je v Česku velký a často přesahuje finanční prostředky určené na jednotlivé oblasti podpory. Nicméně ne všechny žádosti projdou úspěšně procesem výběru. Jsou posuzovány nezávislými hodnotiteli a výběrovými komisemi, složenými z odborníků dané oblasti. Vybírány jsou kvalitní projekty reflektující potřeby regionů a cíle programu,“ uvádí ředitelka odboru řízení pomoci Evropského sociálního fondu Iva Šolcová. V jiných zemích Unie je systém pro vzdělávání dospělých stanoven zákony. Většina obsahuje to nejdůležitější - systém financování. Řešení jsou různá: od přímých státních dotací až po daňové úlevy. Na financování vzdělávacích akcí se většinou podílí třetinami stát, region (město) nebo podnik a jednotlivec. Také u nás by podle Vršníka mělo existovat vícezdrojové financování. Neměla by být celá částka jenom na zaměstnavateli, neboť ten z toho profituje jen dočasně. **E-LEARNING Vzdělávání pomocí počítačů a počítačových sítí. Výhodou je dostupnost pro organizace i jednotlivce. Umožňuje v krátkém čase a při nízkých nákladech vyškolit velké množství zaměstnanců. Neklade nároky na prostory, umožňuje průběžnou aktualizaci. Předností je možnost integrované podpory studentů on-line formou (chat, videokonference) nebo off-line formou (diskuzní fóra, e-mail) a propojení studentů mezi sebou.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče