Ve vzdělávání dospělých zaostáváme

28. dubna 2008, 00:00 - Jana Popovičová
28. dubna 2008, 00:00

V Česku se vzdělává třikrát méně občanů v aktivním věku než v Rakousku.

Tuzemský pracovní trh se dlouhodobě potýká s nedostatkem kvalifikovaných zaměstnanců, a to nezávisle na tom, jak se daří nebo nedaří české ekonomice. Další vzdělávání je v české kotlině stále v plenkách a školy se ještě nestačily přizpůsobit potřebám praxe. Absolventi, pokud v rámci studia nevykonávali někde nějakou praxi, vyjdou ze školy čistí jak slovo boží. A že stát zdůrazňuje význam propojení akademické půdy s firemním prostředím? Zdá se, že skutek zatím utek.

K tomu, aby potřebný systém vznikl, nestačilo ani 10 miliard korun ze strukturálních fondů. Pokud jde o jednotlivce, průzkumy ukazují, že ochota dále se vzdělávat je u nich stále podstatně nižší než v jiných evropských zemích. Podle statistických údajů agentury Eurostat z roku 2006 se dále vzdělává jen 30 procent českých občanů v aktivním věku. Pro srovnání, v sousedním Rakousku se vzdělává téměř 90 procent obyvatel ve věku 25 až 64 let.

Ekonomická prognóza pro letošní rok přisuzuje trvalému nedostatku kvalifikovaných zaměstnanců zásadní vliv na snížení tempa hospodářského růstu na 4,7 procenta. Alarmující je i poslední šetření pražské Vysoké školy ekonomické mezi 252 českými firmami. Více než 70 procent jich tvrdí, že drtivá většina jejich zaměstnanců není schopna pracovat ve vyspělých zahraničních ekonomikách na takových postech, které zastávají doma. Nízká kvalita a úroveň klíčových zaměstnanců se tak v rozvinuté globální ekonomice stává pro většinu českých firem hlavní brzdou při dobývání zahraničních trhů. Tedy nikoliv absence nápadů či zajímavých produktů.

Bohužel, podporu vzdělávání do své personální politiky zahrnuje jen čtvrtina českých firem. Zdánlivé hrozbě nedostatku kvalitních lidí mohou ale firmy čelit aktivně. Potřebují propracované koncepční vzdělávání a trénink. Jaký? Pokud možno ten, který vychází z prostředí, v němž se podnik pohybuje. Zaměstnanec nebo i začínající podnikatel by si měli přinejmenším osvojit základy takzvané tržní gramotnosti. Tedy zvládat nejen „svoje řemeslo“ po technické stránce, ale ovládat třeba i obchodní dovednosti, právní základy a další klíčové dovednosti. Jinak se také může brzy stát, že česká ekonomika na nedostatek kvalitně připravených pracovníků prostě „dojede“.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče