Ve Vrchlabí se budou škodovky vyrábět i nadále

25. září 2009, 13:35 - Petr Korbel
25. září 2009, 13:35

Ve Vrchlabí se budou nadále vyrábět škodovky. Půjde o nástupce vozu Octavia Tour. Bude to automobil větší než Fabia a levnější než současná Octavia.

Autor: Jakub Hněvkovský

Závod Škody Auto ve Vrchlabí má 1260 pracovníků. V posledních měsících nevěděli, co s nimi bude. Mezi zaměstnanci rostlo napětí a nervozita. Teď ale z mladoboleslavské Škody přišla dobrá zpráva. Předseda představenstva Reinhard Jung prohlásil, že firma nabídne zcela nový model. Bude větší než Fabia, ale menší než Octavia. „Půjde o nástupce vozu Octavia Tour a bude se montovat právě ve Vrchlabí,“ potvrzuje mluvčí Jaroslav Černý.

„Kdyby zmizela továrna, která je zde nejvýznamnějším zaměstnavatelem, byla by to pro město téměř katastrofa,“ říká starosta Jan Sobotka. Lidé v automobilce berou poměrně vysoké platy. I díky tomu se tvář Vrchlabí výrazně změnila k lepšímu. Ve městě žije třináct tisíc obyvatel, tržby mnoha obchodníků závisejí na poptávce škodováků. „Sám jsem tam byl v mládí dvakrát na letní brigádě, pomáhal jsem tam při výrobě aut pro Kanadu,“ vzpomíná Sobotka.

Strach nad městem

OD KOČÁRŮ PO OCTAVIE
Tradice automobilové výroby ve Vrchlabí začíná rokem 1908, kdy zdejší továrna na kočáry začala vyrábět karoserie pro liberecký RAF. Firma Petera zhotovila i karoserii pro vůz císaře. V meziválečném období vyráběla zakázkové kabriolety. Za německé okupace sloužila zbrojní výrobě a rozrostla se o arizované sousední textilky. Po válce byla znárodněna a přičleněna k mladoboleslavské automobilce. Její součástí zůstala i po vstupu Volkswagenu. Ve Vrchlabí vyráběli užitkové a sanitní automobily Škoda 1101 a 1202. Trambusovou Š-1203 zde rovněž vyvinuli. Od 70. let se úkolem závodu stal náběh nové výroby a montáž mimořádných aut, určených zvláště na vývoz. Ve Vrchlabí vznikla ověřovací série vozů Škoda 120, z tohoto závodu pocházely rovněž první série Favoritů, Formanů i Felicií. Později se tam montovaly nejdražší Octavie včetně verze s pohonem všech čtyř kol. Závod sloužil také k výrobě výběhových typů (Felicií a první generace Octavií).

Důvody k obavám byly pádné. Loni na podzim se ve Vrchlabí měly konat oslavy stého výročí automobilové výroby. Zároveň měl být položen základní kámen nové lakovny, symbolizující velkorysý plán na modernizaci a rozšíření závodu. V Podkrkonoší počítali s výrobou malých městských vozů pod značkami VW, Škoda a Seat. Denní produkce aut měla vzrůst téměř na trojnásobek. Škoda Auto podepsala loni v červenci se státem memorandum, které počítalo s investicemi za 1,4 miliardy korun do dopravní infrastruktury. Město se chystalo, že přestěhuje svůj fotbalový stadion, který stál rozšíření závodu v cestě.

Jenže znenadání přišla z Wolfsburgu studená sprcha. Nemáte euro, zpochybňujete investiční pobídky a význam průmyslu, tak jdeme s výrobou malých aut do Bratislavy, vzkázali náčelníci koncernu Volkswagen. Oslava se tedy nekonala. Městem se šířily dohady, že za dva roky, až skončí montáž Octavie Tour (což je Octavia první generace, vyráběná od roku 1996), se závod přemění na sklady.

Přeložené výročí

Oslavy výročí proběhly až letos na jaře. Na žádný základní kámen se neklepalo, ale představitelé Škody mohli alespoň prohlásit, že se ve Vrchlabí budou po roce 2011 nadále vyrábět automobily. Do minulého týdne však zůstávalo nezodpovězenou otázkou, jaké. „Tady se mělo vyrábět tolik aut, že by si je mohl pamatovat leda slon,“ vtipkuje jeden ze zaměstnanců před branou továrny, v níž se ve 14:00 střídají směny.

Od poloviny 70. let plnil závod dvě základní funkce. Nabíhala v něm výroba novinek a vyráběl pracné speciality. Za socialismu šlo třeba o stodvacítky pro Kanadu a Británii, později o Octavie s pohonem všech čtyř kol. Před rokem 1990 si zákazníci mohli prošoupat podrážky, jen aby sehnali škodovku právě odsud. V Boleslavi zaměstnávali i vězně, zatímco úroveň ve Vrchlabí byla mnohem větší. Kvalita zůstala. Od vstupu Volkswagenu bylo Vrchlabí čtyřikrát vyhodnoceno jako nejlepší závod koncernu. Při hledání perspektivní produkce mu to však nebylo moc platné.

Přehlídka zmařených nadějí

Nejprve se zde měly dělat Superby. Na poslední chvíli však dostal přednost závod v Kvasinách. Šéfy Volkswagenu ve Vrchlabí iritovala silnice na Hostiné, která vedla přímo prostředkem areálu. Městu a státu se později podařilo problém vyřešit. Začalo se mluvit o tom, že ve Vrchlabí začnou montovat Roomstery. Jenže poptávka po první generaci Superbů nesplnila očekávání. Jen částečně využitý závod v Kvasinách mohl zvládnout výrobu dalšího typu s menšími investicemi.

V Podkrkonoší získali zkušenosti s výrobou Octavií 4×4, a tak se zdálo logické, aby je zúročili při výrobě terénního Yetiho. Záměr se však na poslední chvíli opět změnil. Montáž modelu Yeti se pro změnu přesunula do Kvasin, neboť šéfy Volkswagenu napadlo, že Vrchlabí by bylo ideálním místem pro výrobu aut odvozených od konceptu VW up! Vůz bude mít agregát z nedaleké Mladé Boleslavi, přičemž mzdové náklady jsou ve Škodě nižší než v závodech VW. Automobilka své nové záměry nahlásila na úřady, proběhlo posouzení vlivu na životní prostředí, ale pak dostala přednost slovenská metropole. Do šuplíku putovaly plány na silnice i vlečku, jen v Dolní Branné vzniká nový most.

„Investice do infrastruktury ve Vrchlabí byly podmíněny investicí ze strany Škody,“ líčí mluvčí ministerstva průmyslu Matyáš Vitík, „pokud automobilka začne podle plánu investovat ve Vrchlabí, novým usnesením vlády se potvrdí původní záměr.“

Dočasné vyklízení pozic

Kdysi plnohodnotný závod přicházel o jedno pracoviště za druhým. V roce 1994 byl ukončen provoz lisovny. Lakovna přestala plnit ekologické normy v roce 2001 a její provoz byl ukončen s poslední Felicií. V roce 2006 skončil provoz svařovny vozů typu Octavia Tour. Nebylo už únosné, aby se díly vylisované v Mladé Boleslavi vozily do vrchlabské svařovny, svařenec putoval do mladoboleslavské lakovny a nastříkaná karoserie jela zase do Vrchlabí.

„Některým lidem ale nestačily propadnout svářečské zkoušky a teď tady svařují díly na vůz Škoda Yeti,“ upozorňuje starosta Sobotka.

Prohlídku závodu je nejlepší začít právě v někdejší svařovně. Bývala plná strojů a svářečů. Téměř všechny stroje zmizely a lidí zbylo jen pár. Nesvařují celé karoserie, nýbrž jen malé díly. Část haly nyní slouží jako začátek montážní linky Octavií Tour.

Nesmrtelná stará Octavia

„Octavia je větší než Felicia, tak jsme museli linku prodloužit,“ vysvětluje průvodce. Octavia Tour se asi stane nejdéle vyráběným modelem v historii Škody. Zatím držela prvenství řada Škoda 105/120, která se vyráběla od roku 1976 do roku 1990.

„Stále platí, že Octavii Tour budeme vyrábět ještě v roce 2010 a na některých trzích bude k dostání i na začátku roku 2011,“ tvrdí Jaroslav Černý. Do loňska byl zájem o Octavie Tour až neuvěřitelný, ukončení jejich výroby se ustavičně oddalovalo. Výborně se prodávaly hlavně v bývalém Sovětském svazu. Právě tam ale poptávka kvůli krizi prudce klesla. Škoda proto na konci srpna tento model v Česku razantně zlevnila, a tak se plán produkce ve Vrchlabí pro další měsíce trochu zvyšuje.

Na vedlejší montážní lince vznikají Octavie druhé generace. Už ale nejde o pracné speciality, jako byla třeba Octavia Combi 4×4 Scout. Výrobu nejluxusnějších verzí a aut s pohonem všech čtyř kol přebral mladoboleslavský závod, protože se předpokládalo, že Vrchlabí projde mohutnou přestavbou, během níž se zdejší linky zastaví.

Halou se tedy pohybují obyčejné Octavie, pracovníci Škody si však jednu novou specialitu vybavují: „Budeme zde montovat škodovky využívající zemní plyn.“ Na konci linky udeří do očí ještě jedna zvláštnost. Některá vozidla jsou neúplná. Chybějí jim kola. Jde o vozy, které dokončí v zahraničních závodech, čímž se ušetří na clech.

„Denně montujeme ve Vrchlabí 320 aut, z toho 140 Octavií Tour a 180 Octavií druhé generace,“ uvádí vedoucí závodu Josef Václavík. „Oproti loňskému roku, kdy byla průměrná denní výroba 430 vozů, je to určitý pokles, který se odehrál u typu Octavia Tour,“ dodává.

Nová perspektiva**

Odbory požadovaly, aby se do Česka vrátila montáž Octavií, která probíhá v Bratislavě. Pro výrobu na Slovensku pominul důvod, protože poptávka klesla. Montáž v Česku by byla levnější. Škoda si však chce na Slovensku udržet pověst domácí značky. K ukončení montáže Octavií v Bratislavě dojde až během roku 2010, o rok později by tam měla nabíhat výroba městských vozítek.

Rok 2008 byl pro vrchlabský závod rekordní. „Poprvé v historii závodu jsme překročili hranici 100 tisíc vyrobených vozů,“ zdůrazňuje Václavík. Rozhodnutí koncernu Volkswagen o tom, že se ve Vrchlabí bude vyrábět nový vůz, dává šanci tento rekord jednou překonat. O nástupci Octavie Tour však toho ve Vrchlabí zatím moc nevědí, přestože zde sídlí pobočka škodováckého vývoje.

„Prototyp je již jistě v hlavním vývojovém středisku připravený,“ soudí zaměstnanci. Zatím si ale mohou prohlížet jen nový Superb Combi. Je totiž tradicí, že v den premiéry vystaví Škoda novinku také ve svých závodech. Všichni tady doufají, že v roce 2011 si budou kolegové ze zbylých závodů prohlížet nový vůz vyráběný ve Vrchlabí.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče