Ve stínu tibetského mistra

12. března 2009, 15:57 - Michal Kučera
12. března 2009, 15:57

Majitel jobs.cz dělí svůj čas mezi byznys, rodinu a meditaci

Za úspěchem Libora Malého, finalisty soutěže Ernst & Young Podnikatel roku, stojí podle jeho slov především štěstí a náhoda. Právě tato náhoda, či spíše přítomnost ve správnou chvíli na správném místě, mu zajistila pravděpodobně první komerční internetovou doménu v České republice. Jobs.cz i po letech zůstává největším webovým portálem pro hledání práce v zemi. Později se k tomuto serveru přidalo ještě několik dalších, mimo jiné prace.cz. Všechny tyto stránky jsou vlastněny společností LMC. V kanceláři jejího šéfa najdete vedle počítače a firemních výkazů také obraz Buddhy a zarámované fotky tibetských a indických duchovních mistrů. Kombinace velkého byznysu s tibetským buddhismem vytváří v českém prostředí zajímavou a příjemně uvolněnou postmoderní kombinaci.

PROGRAMÁTOR A HEADHUNTER „Začínal jsem jako programátor, ale po čase jsem zjistil, že nejlepší na světě asi nebudu, a zvažoval jsem, co dělat dál,“ říká po letech Malý. Ve firmě, v níž pracoval, tak v roce 1992 začal dělat asistenta pro marketing a v této pozici vydržel dva roky. Jeho žena v té době vlastnila menší personální agenturu a požádala manžela, aby jí pomohl s marketingem. „Vytvořil jsem pro ni něco jako assessment center, tedy systém vyhodnocování pracovníků, kteří se ucházeli o zaměstnání,“ vysvětluje Malý. Práce v personalistice se mu zamlouvala, a tak se stal headhunterem, což dělal až do roku 2000. Jak se později ukázalo, tyto zkušenosti daly dohromady velmi dobrou kombinaci vlastností pro člověka, který chtěl vytvořit internetový server s nabídkami zaměstnání. „Jak často potkáte programátora, jenž rozumí marketingu a několik let pracoval jako headhunter,“ popisuje šťastnou shodu okolností Malý. I další úspěchy firmy připisuje spíše osudu než zvláštním osobním schopnostem. „Vzniklo to spontánně, neměli jsme obchodní plán, investory ani úvěry, vlastně nic.“

BYZNYSPLÁNY BEROU SRDCE Počátky jobs.cz se datují do roku 1995, kdy byl ještě v Česku internet v plenkách. Malý chtěl proto tuto službu začít poskytovat prostřednictvím vlastní počítačové sítě, což ale bylo technicky velmi složité. Vše se změnilo o rok později. „Byla to tehdy hra, zábava pro pár nadšenců, kteří si s tím hráli, něco jako kino nebo fotbal,“ vybavuje si. Internet byl totiž zpočátku především akademickou záležitostí, s níž pracovali odborníci z univerzit. „V lednu 1996 jsem přišel na vysokou školu s tím, že bych chtěl zaregistrovat jobs.cz. To bylo pro ně něco neuvěřitelného, řekli mi, že přece nejde, aby někdo přišel jen tak z ulice a chtěl internetovou doménu,“ vzpomíná Malý. Nakonec ji ale dostal poté, co kvůli tomu změnil jméno své firmy a připojil k němu slovo „jobs“, aby na ni „získal nárok“. Šlo však pouze o tříměsíční zkoušku, definitivně mu byla přidělena až v březnu 1996. „Byla to nejspíš první komerční doména v zemi, i Seznam nebo Neviditelný pes vznikly až později,“ říká šéf LMC. Tajemství úspěchu firmy podle něj bylo právě v nadšení a spontánnosti, se kterou celý proces probíhal. „Když něčemu věříte, tak prostě jdete do toho a moc nad tím nepřemýšlíte. Byznysplány a podobné věci už děláte hlavou, a ne srdcem.“

SPAM JAKO MARKETING Ale vedle štěstí byl za rychlým rozjezdem firmy také výborný marketing. Malý po letech přiznává, že první tři roky existence jobs.cz neustále zahlcoval nevyžádanými maily o společnosti v podstatě každého, jehož e-mail sehnal. Objížděl headhuntery s nabídkami spolupráce a novináře s nabídkami informací o první podobné firmě v Česku. „Spamoval jsem pořád a každého,“ směje se dnes.
V roce 2000 přidal do svého portfolia druhý server s názvem prace.cz. „Chtěli jsme rozšířit svou přítomnost na trhu a je lepší konkurovat sám sobě.“ Profil obou firem se trochu liší, jobs.cz se podle Malého zaměřuje spíše na lidi s lepší kvalifikací a vyšší přidanou hodnotou. „Rozdíl je hlavně v pozici značky na trhu. Podobně jako když automobilka vyrábí několik značek vozů,“ vysvětluje a dodává: „Je to především věc rozdílného marketingu.“

* BOX (CV)
Libor Malý (40)** Vystudoval pražskou VŠE. Začínal jako programátor, poté se zabýval marketingem a pět let pracoval jako headhunter. V roce 1996 založil stránku jobs.cz, která byla prvním internetovým portálem pro hledání práce v zemi. Později k ní přibyly stránky prace.cz, hotjobs.cz a slovenský server topjobs.sk. Jeho společnost LMC dnes registruje více než 15 000 firemních klientů a dosahuje obratu přes 500 milionů korun ročně. Ve volném čase se zabývá buddhismem, především jednou z jeho tibetských větví zvanou dzogčhen. Je ženatý, má dvě dcery.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče