Ve stínu lehkých topných olejů

05. května 2008, 00:00 - Petr Havel
05. května 2008, 00:00

LEGISLATIVA - Vyrábět v České republice biopaliva není vůbec jednoduché. Zákonodárci totiž stále nezapomněli na kauzu lehké topné oleje. Aby k ní znovu nedošlo, producenty biolihu zahrnuli více či méně smysluplnými předpisy a nařízeními. Jejich hlavním důsledkem je neúměrně vysoká cena biopaliv.

Stávající přísné podmínky výroby biolihu jsou důsledkem často nadsazených fám o možných daňových podvodech. „Většina zákonodárců má totiž ještě v živé paměti miliardové podvody s lehkými topnými oleji, jejichž principem bylo rozdílné zdanění stejné suroviny v případě použití k rozdílným účelům,“ říká místopředseda Svazu lihovarů ČR Lubomír Konšel.

Také na lihu by bylo možno teoreticky pohádkově vydělávat. Litr konzumního lihu je totiž kvůli spotřební dani o 260 korun dražší než litr lihu určený k pohonu spalovacích motorů. K tomu, aby se zamezilo možným daňovým podvodům, se proto v zákonech objevila řada opatření, která však mají jediný výsledek: Diskriminují oproti zahraniční konkurenci tuzemské výrobce. V praxi jde především o ústeckou společnost PLP Trmice a zejména společnost Agroetanol produkujcí biolíh z cukrovky v rámci cukrovaru Dobrovice.

Právě dobrovický lihovar by přitom mohl být díky synergickým efektům vyplývajícím z využití cukrovky na výrobu biolihu a zároveň k potravinářským účelům konkurenceschopný. „Podmínky naší legislativy nám ale výrobu prodražují až o dvě koruny na litr,“ konstatuje představitel firmy Oldřich Reinbergr. Za pravdu mu dává i Konšel. „Takové podmínky, které jsou u nás, nikde neexistují,“ říká představitel svazu lihovarů.

Zbytečně složitá denaturace

Uvedené podmínky jsou zakotveny v novele zákona o spotřební dani. Ta zavedla zvýšení zajištění takzvaného daňového skladu z původních 20 na 40 milionů korun a v případě provozování většího počtu daňových skladů ze 60 na 120 milionů korun. To by mělo podle Konšela určitou logiku za předpokladu, že v České republice budou působit velcí výrobci biolihu. Taková situace ale v tuzemsku není.

Dalším problémem jsou náklady na denaturaci – znehodnocení lihu tak, aby jej nebylo možno použít k potravinářským účelům. Podmínky denaturace upravuje unijní legislativa, konkrétní pravidla ale nechává na jednotlivých členských zemích. Podle šéfa Sdružení výrobců bionafty Petra Jeviče umožňuje Evropská unie použít kteréhokoli z pěti vyjmenovaných denaturačních činidel, a to „samostatně nebo ve směsi“. V Česku je to ovšem samozřejmě směs, skládající se ještě navíc z komponentů, které je třeba dovážet. „To nám pochopitelně zvyšuje náklady,“ konstatuje Reinbergr. Šéf Agroetanolu kromě toho tvrdí, že některé členské země biolíh nedenaturují.

Nastane sjednocení podmínek?

Podle Jakuba Haase z komunikačního odboru ministerstva financí se nyní projednává mezi členskými státy možnost stanovení jednotného denaturačního prostředku pro líh. Současnou tuzemskou podobu denaturace ale ministerstvo obhajuje tvrzením, že v České republice se připravuje výroba vysokoprocentních směsných pohonných hmot.

„Vzhledem k tomu, že konečný výrobek obsahuje vysoké procento lihu, které zvyšuje zneužitelnost výrobku, vyvíjí laboratoř Generálního ředitelství cel ve spolupráci s ministerstvem zemědělství a odborníky z palivářského průmyslu nové denaturační prostředky, které zajistí bezpečnost tohoto výrobku zejména pro veřejnost,“ říká ministerstvo ve svém stanovisku. I zde však platí, že na prostředek pro obecně denaturovaný líh není možno použít pouze palivářské hledisko, neboť jeho použití je širší. Lihovarníci ale tvrdí, že by bylo možné znehodnotit biolíh k technickému využití klasickým benzinem Natural, neboť i tento jednosložkový denaturant je od lihu prakticky neoddělitelný.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Test ojetiny: Ford Mondeo je už v letech a nabídka pěkných…
Porsche připravuje Boxster a Cayman GTS. Čtyřválcový motor ale zůstane
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec první BMW
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Technologie
Šestnáctijádro Intel Core i9-7960X by mohlo mít frekvenci 2,5 GHz, našlo se v Geekbench
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít