Ve jménu železeznice

10. dubna 2007, 00:00 - ROBERT ŠIMEK
10. dubna 2007, 00:00

BRATŘI KLEINOVÉ Firma bratří Kleinů patřila v polovině 19. století k největším stavebním podnikům střední Evropy. Čtyři sourozenci v čele s Franzem Kleinem ovládali doly i železárny a na území rakouského mocnářství postavili 3700 kilometrů železnic a 700 kilometrů silnic. Kleinové stavěli opravdu všude.

BRATŘI KLEINOVÉ Firma bratří Kleinů patřila v polovině 19. století k největším stavebním podnikům střední Evropy. Čtyři sourozenci v čele s Franzem Kleinem ovládali doly i železárny a na území rakouského mocnářství postavili 3700 kilometrů železnic a 700 kilometrů silnic.

Kleinové stavěli opravdu všude. Vybudovali železniční trať z Olomouce do Prahy, dráhu z Terstu do Lublaně i soustavu tunelů ve známém alpském údolí Semmering. Centrem a hlavním sídlem firmy však byla po většinu času malá severomoravská obec Loučná nad Desnou, z níž celý rozvětvený rod pocházel.

Již roku 1756 se zde domkáři Hansi Georgu Kleinovi narodil syn Johann Friedrich, který se stal zakladatelem úspěšné podnikatelské dynastie. Ne, že by on sám výrazněji podnikal, byl pouhým statkářem a sem tam si přivydělával prodejem střelného prachu. S manželkou Marií Elisabethou měl však devět dětí, z nich šest synů se dožilo dospělosti a čtyři založili počátkem 19. století podnik s názvem Gebrüder Klein (Bratři Kleinové).

OD ZAHRAD KE KOLEJÍM

Vůdčí osobností první generace rodinné firmy se stal Franz Klein. Narodil se roku 1800 v Kociánově, místní části Loučné nad Desnou. Po získání základního vzdělání odešel do jihomoravské Lednice, kde se vyučil zahradníkem. Seznámil se přitom také s opravami několika vodních staveb a nabyté zkušenosti velmi brzy využil. Stal se soukromým stavitelem a první samostatnou zakázku získal již v 15 letech!

Nejdříve se věnoval hlavně úpravám zahrad, postupně si ale troufl i na stavbu silnic a k podnikání zlákal další tři bratry -Libora, Alberta a Huberta. Společně založili firmu Gebrüder Klein a ve dvacátých a třicátých letech 19. století vybudovali několik silnic v okolí Opavy, Bruntálu, Rýmařova a Brna.

Od poloviny třicátých let ale začala Franze Kleina lákat jiná činnost - stavba železnic. Již roku 1836 se firma úspěšně zapojila do výstavby Severní dráhy Ferdinandovy z Vídně do Bohumína a v letech 1842 až 1844 pak následovala samostatná stavba celé trati z Olomouce do Prahy.

INSPIRACE ROTHSCHILDY V dalších letech vybudovala firma ještě řadu železničních úseků, například z Prahy do Kralup, z Blanska do České Třebové nebo z Brna do Maloměřic. Prestižní zakázkou se přitom stala výstavba tunelů v rakouském Semmeringu v roce 1849. Hlavní podnikatelský úspěch firmy spočíval v tom, že se snažila všechny zakázky provádět levně, kvalitně a také velmi rychle. Navíc přikoupili část uhelných polí v ostravskokarvinském revíru, aby měli pro výrobu železa dostatek uhlí. VSTUP MEZI SMETÁNKU Bratři Kleinové se roku 1848 stali také podílníky železáren na Kladně, Franz Klein ale již o sedm let později zemřel a další fungování firmy bylo ohroženo. Bratři Albert a Hubert se však ukázali být schopnými nástupci a podnik nadále prosperoval. Do konce 60. let 19. století postavili ještě řadu železničních tratí a spolupracovali i s dalšími významnými podnikateli, například s Vojtěchem Lannou (podrobnosti v Profitu č. 2/2005). Rodina přitom zdárně stoupala i na společenském žebříčku. Patřily jí zámky v Loučné a Sobotíně, od roku 1848 vlastnila moderní palác na náměstí Svobody v Brně a roku 1858 byla povýšena do šlechtického stavu s přídomkem „von Wiesenberg“ (z Loučné). Do vedení podniku se mezitím dostal Franz Klein mladší, který postupně převzal pravomoci strýců Alberta a Huberta. Firma v té době postavila mimo jiné Dráhu císařovny Alžběty, Dráhu Karla Ludwiga, železnici v Sedmihradsku a podílela se i na stavbě Dráhy císaře Františka Josefa. Počátkem 70. let 19. století se ale Franz Klein začal více věnovat jiným záležitostem (například regulaci řeky Tibery) a roku 1873 společnost Gebrüder Klein se stavbou železnic skončila. LESNÍK NACISTOU Následující období bylo ve znamení úpadku firmy. Tři z dětí Franze Kleina mladšího se sňatkem spojili s pražskou průmyslnickou rodinou Ringhofferů (Profit č. 3/2005) a o mateřskou společnost ztratili zájem. Syn Franz (toho jména třetí) sice ještě nějaký čas pokračoval ve vedení rodinných železáren, na počátku minulého století ale všechny postupně rozprodal. Zrušena byla i vídeňská centrála firmy a rodině tak zbyla už jen panství v Sobotíně a Loučné. Poslední předválečný představitel rodu Franz Klein (toho jména čtvrtý) už s původní firmou neměl společného nic. Vyučil se lesníkem, roku 1938 se ale aktivně přihlásil k nacistům a po skončení války musel republiku nedobrovolně opustit. Německý původ vyřadil rodinu i z restitucí po roce 1989. Potomci Franz (pátý) a Hans Georg Kleinové se ale přesto o návrat na Moravu pokusili. Roku 1992 oživili původní název společnosti a se zástupci obce Loučná jednali o koupi rodinného zámku. Jejich cíl vybudovat z objektu luxusní hotel však záhy zkrachoval. |FRANZ KLEIN (1800-1855) Českoněmecký podnikatel Franz Klein se narodil 27. dubna 1800 v Kociánově, místní části Loučné nad Desnou. V mládí odešel do jihomoravské Lednice, kde se vyučil zahradníkem. Účastnil se oprav zavodňovacích zařízení a brzy se stal samostatným stavitelem. První zakázku získal již v 15 letech. K podnikání postupně přizval další bratry, s nimiž založil společnost Gebrüder Klein. Zpočátku se specializovala na úpravy zahrad, poté na stavby silnic a nakonec na budování železnic. Kromě podnikání byl i podporovatelem řady humanitárních akcí. Zemřel 29. srpna 1855 v Polsku, při stavbě Severní dráhy Ferdinandovy. FRANZ KLEIN ML. (1825-1882) Syn Franze Kleina se narodil 29. července 1825 v Brně. Vystudoval gymnázium a již od mládí se podílel na chodu rodinné firmy. Po otcově smrti se stal nejužším spolupracovníkem strýce Alberta a účastnil se výstavby několika důležitých železničních tratí. Po roce 1873 však stavební práce opustil a soustředil se na jiné podnikatelské aktivity, například na regulaci italské řeky Tibery. Roku 1872 byl dekorován Řádem železné koruny a o rok později povýšen do stavu svobodných pánů. Zemřel 8. prosince 1882 ve Vídni. Většina jeho potomků se propojila s rodem Ringhofferů a firma Gebrüder Klein postupně zanikla. |

Prameny: Historická encyklopedie podnikatelů, Moravské slovo, Týden

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče