Ve jménu diverzifikace a inovací

31. května 2012, 13:47 - Jakub Křešnička
31. května 2012, 13:47

Aby se výrazněji vzmohl český vývoz, musejí na tom zapracovat všichni účastníci. Pomohlo by zaměřit se na novinky a ne příliš exponované trhy

Jak v nejisté ekonomické době podpořit a zajistit růst mezinárodního obchodu? Na tuto otázku se s pomocí odborníků a samotných vývozců snažilo najít odpověď první letošní setkání Euro pro Export, které pořádalo vydavatelství Euronews pod záštitou ministerstva průmyslu a obchodu v pražské restauraci Mlýnec.
„Podle našich studií mohu poradit, kam neinvestovat: na trhy Evropské unie, kde je poptávka nejnižší od roku 2009. Na druhou stranu velmi perspektivně působí země Latinské Ameriky, především Peru, Paraguay a Uruguay. Z hlediska oborů se slibně jeví například byznys spojený s transportem, infrastrukturou, ale třeba i balením nebo ropou,“ řekl na úvod Mark Winterflood, generální ředitel banky HSBC pro Českou republiku, jež je generálním partnerem setkání.

Vývoz se mění

Hodně se v případě vývozu očekává od nové české proexportní strategie. Na setkání se zvědavě čekalo i na to, jak dopadne účast zástupců ministerstva průmyslu a zahraničních věcí za jedním diskusním stolem. Ač oba prohlásili, že jsou klidně připraveni se poprat, bitva se nakonec nekonala.
„Laškování mezi resorty je sice oblíbený sport, ale nakonec nám oběma přece jen jde o společné cíle,“ uklidňoval Jiří Schneider, první náměstek ministerstva zahraničních věcí. Český vývoz se podle něj musí vyrovnávat se dvěma problémy. Jedním z nich je narušení cenové konkurenceschopnosti vyspělých evropských aktérů, přes které plyne naprostá většina českého exportu. Tuzemské firmy se rovněž musejí vypořádat s výraznou expanzí vývozu asijských aktérů mezinárodního obchodu. Přirozenou věcí pak podle Schneidera je, že se český vývoz mění a dřívější trháky už tolik netáhnou. Proto by v zájmu českého vývozu měla být diverzifikace v domácí výrobě a vývoji nových produktů, zaměření exportu by zase mělo být promyšlenější. Pokud je nadějnou destinací například Indie, mohly by české firmy zvážit, jestli se místo souboje s velkými světovými hráči nesoustředit na jiné než centrální regiony nebo rovnou raději na nedalekou Srí Lanku.
„Podle nově uzavřených smluv se i přes složitější situaci jeví zajímavě Bělorusko,“ upozornil Miroslav Somol, náměstek generálního ředitele EGAP. Řekl také, že ze státního rozpočtu dostane jeho instituce miliardu korun, která pomůže garantovat vývoz představující patnáct miliard pro české exportéry. „O stejnou částku bude EGAP posilovat v následujících letech každoročně. Tím by se měla zvýšit i ochota komerčních bank k financování projektů vývozců,“ doplnil Milan Hovorka, náměstek pro zahraniční obchod ministerstva průmyslu a obchodu.

Musí se spolupracovat

Panelisté se při diskusi shodovali v tom, že pro zdárné zapojení Česka do mezinárodního obchodu je důležitá spolupráce všech subjektů – od státu přes EGAP a Českou exportní banku, soukromé banky až po samotné exportéry. „Česká státní podpora je nejvyspělejší ve střední Evropě, ale není postačující, pokud se jí aktivně neúčastní komerční sektor včetně samotných vývozců,“ shrnula Alena Očková, ředitelka projektového a exportního financování HSBC Bank.
Jako tipy na oživení vývozu navrhla podnikatelům možnost zapojení se do větších projektů prostřednictvím subdodávek, využít pro financování zapojení grantové složky projektů, ale i nabídky mezinárodních institucí, jako je třeba Mezinárodní měnový fond. „Do podobných institucí posílá Česko obrovské prostředky a v řadě případů jsme čistými plátci, protože jejich nabídky neumíme využít,“ připomněl Michal Mejstřík, předseda Mezinárodní obchodní komory.
Podle Mejstříka by se také mělo zapracovat na koordinaci všech složek, které mají na export vliv. Řada charitativních organizací třeba svou aktivitou pomáhá dobrému jménu Česka a toho by exportéři mohli využít, pokud přijdou včas. „Co český vývoz opravdu brzdí, je to, že jsme dražší než zahraniční konkurence. Třeba i o třicet procent než Turci nebo Italové. Přitom většinou nemáme problém s technikou, která je na špičkové úrovni. I to ale může být problém. Na některých trzích stačí o něco méně kvalitní produkty, ale za výrazně nižší cenu. I tyto požadavky zákazníků by měli exportéři vnímat,“ uvedl pohled z praktické stránky věci Josef Dufek předseda představenstva a ředitel společnosti VTK Special z holdingu Vítkovice.
Dodal pak, že leckdy by českým firmám, jež byly před pár lety za hvězdy ve svém oboru, stálo za to prodat své know-how a utržené prostředky investovat do dalšího vývoje. Podobně vidí naději pro český vývoz generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl: „Pro byznys jsou důležité inovace, které směřují do technologií budoucnosti. Ne každému dojde, že globálně úspěšná hra Angry Birds je z dílny původně finské firmičky Rovio.“ Její byznys přitom raketově vzrostl a už loni představoval zhruba 100 milionů amerických dolarů.
Problém českého exportu lakonicky shrnul Miroslav Zámečník, člen Národní ekonomické rady vlády a ekonomický analytik týdeníku Euro. Český export podle něj stojí před dvěma možnostmi: buď se v tuzemsku podaří rozdýchat české firmy, nebo by se měla motivovat zhruba sedmdesátka nadnárodních firem zodpovědných za 75 procent českého vývozu v tom, aby do Česka k montovnám přesunula výzkum a vývoj.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče