Ve hře je rakouská Raiffeisenbank

27. března 2006, 00:00 - MARTINA MARTINOVIČOVÁ
27. března 2006, 00:00

PRODEJ eBANKY Již více než rok se skupina PPF snaží najít kupce pro jednu ze svých dvou bank - eBanku. Všechna dosavadní jednání údajně zkrachovala na ceně. Potenciálním zájemcům se zdá příliš vysoká. Podle posledních informací jsou nyní ve hře námluvy s Raiffeisenbank.

PRODEJ eBANKY Již více než rok se skupina PPF snaží najít kupce pro jednu ze svých dvou bank - eBanku. Všechna dosavadní jednání údajně zkrachovala na ceně. Potenciálním zájemcům se zdá příliš vysoká. Podle posledních informací jsou nyní ve hře námluvy s Raiffeisenbank.

O prodeji eBanky spekuluje finanční trh již řadu měsíců. Pro skupinu PPF, vlastníka banky, je však typické skrývání strategických plánů do poslední chvíle. Jiří Šmejc ještě na začátku letošního roku tvrdil, že skupina je s eBankou spokojena a strategického partnera nehledá.

Ale věci šly kupředu. „Obdrželi jsme několik nabídek na prodej sta procent akcií eBanky. S ohledem na jejich charakter jsme se rozhodli zvážit své strategické možnosti ve vztahu k našemu podílu v této bance. Případné budoucí rozhodnutí bude podmíněno dosažením dohody s vhodným investorem,“ uvedla minulý týden mluvčí PPF Dita Fuchsová. Záměr prodat eBanku tedy největší česká finanční skupina konečně potvrdila.

Podle posledních informací jednala PPF o prodeji eBanky s některými peněžními ústavy působícími na českém trhu. Podle dobře informovaných zdrojů se nyní slibně vyvíjí jednání s rakouskou Raiffeisenbank. „Nechceme tuto informaci nijak komentovat,“ uvedl na dotaz Profitu její mluvčí Tomáš Kofroň.

Raiffeisenbank působí na českém trhu již třináct let. Majoritním akcionářem je rakouská finanční instituce Raiffeisen International Bank Holding, jejíž mateřskou společností je Raiffeisen Zentralbank, vedoucí uskupení v oblasti komerčního a investičního bankovnictví v celé střední a východní Evropě. Bilanční suma Raiffeisenbank představuje více než 60 miliard korun, v České republice má 45 obchodních míst. Případné spojení s eBankou by její bilanci posílilo o necelých dvacet miliard korun, čímž by předehnala GE Money Bank a stala by se pátou největší bankou.

KDYŽ BANKA, TAK VLASTNÍ

PPF spravuje aktiva v hodnotě přibližně 200 miliard korun. Patří do ní především Česká pojišťovna, Penzijní fond ČP, HomeCredit a dvě banky -PPF banka a eBanka. PPF - respektive Česká pojišťovna - usilovala, o vlastní banku již před několika lety. Tehdy tuto roli měla splnit Pragobanka. Několikrát ji i výrazně finančně posílila, ovšem Pragobanka se stejně nevyhnula osudu většiny menších bankovních domů devadesátých let.

Pro roli „rodinné“ banky si skupina posléze vybrala nikoliv eBanku, ale PPF banku, dříve První městskou banku, která se zaměřovala na komunální klientelu. Po získání majoritního podílu se zaměření banky rozšířilo o služby pro podnikovou klientelu a investiční služby, zejména obchodování s finančními instrumenty jak na českém, tak i na mezinárodních trzích. Současně s tím se banka přejmenovala. V souladu s firemní strategií se PPF banka od září 2005 stala jednou ze tří řídících společností zodpovědných za expanzi v regionu střední a východní Evropy. Je pověřena výkonem centrální banky pro celou skupinu a je zodpovědná za řízení struktury bilance všech společností skupiny, zajišťování finančních zdrojů na dluhových a kapitálových trzích a financování jednotlivých společností. Zároveň se stala hlavním obchodním místem celé skupiny pro realizace operací na finančních trzích.

NECHTĚNÉ DÍTĚ

Z výše uvedených skutečností je jaksi patrné, že eBanka je ve skupině navíc. Během let 2003 až 2005 se transformovala z malé internetové banky na moderní univerzální peněžní ústav. V loňském roce se dostala po delší době do černých čísel, dosáhla zisku přes 10 milionů korun po zdanění. Je zaměřená na dva hlavní cílové segmenty - fyzické osoby a malé a střední firmy. Podle analytiků by se její prodejní cena měla pohybovat mezi dvěma až čtyřmi miliardami korun.

Jednání o prodeji do rukou ČSOB, největší banky na českém trhu, v uplynulých týdnech nepřímo potvrzovali i její zástupci. Rozhovory se točily hlavně kolem ceny a na ní také jednání údajně ztroskotalo. Proč měla největší banka zájem kupovat maličkou eBanku s pár pobočkami? Zřejmě kvůli poměrně vyspělé technologii.

Kdo další by mohl mít zájem? Především menší banky, které by si vylepšily svoji pozici z hlediska bilanční sumy. Ještě před rokem probíhalo jednání o prodeji eBanky s HVB Bank. Ta se ovšem nakonec rozhodla spojit svoji cestu s Živnostenskou bankou. Obě totiž již nyní patří do jedné skupiny - UniCredit Group.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče