Menu Zavřít

Vasilij Konstantinov: Myšlenka palivového závodu v Česku není mrtvá

26. 4. 2013
Autor: profimedia.cz

Závod na výrobu jaderného paliva v Evropě by mohl v budoucnu stát i v Česku, potvrzuje Vasilij Konstantinov, senior-viceprezident pro mezinárodní spolupráci společnosti Tvel.

Jaká je dnes situace na světovém trhu s jaderným palivem?

Dnes je velmi aktuální otázka lokalizace výroby paliva. Na trhu donedávna působili čtyři hlavní hráči - Tvel, Areva, Westinghouse Electric a General Electric. Nyní se objevily společnosti z Číny, Jižní Koreje, své slovo může v blízké budoucnosti říci také Kazachstán. Brzy na trh vstoupí další nový účastník - Ukrajina. Je to přirozený proces. Země, které provozují více bloků jaderných elektráren, se vždy budou snažit, aby měly vlastní výrobu nebo vlastní zásoby čerstvého paliva. Na Ukrajině již stavíme společný závod na výrobu paliva s 51procentním podílem ukrajinské strany. Ukrajina díky Smolinskému závodu získá energetickou nezávislost, garanci dodávek nejmodernějšího paliva pro své jaderné elektrárny a rovněž možnost dodávat palivo na trhy třetích zemí. Projekt je zajímavý pro obě strany. Výstavba závodu nám dává na jedné straně možnost dále prosazovat reaktory ruské konstrukce, na druhé straně vede k přerozdělení využití vlastních výrobních kapacit.

Možnost výstavby závodu na výrobu jaderného paliva je zmíněna i v návrhu státní energetické koncepce ČR. Jak se to shoduje s plány společnosti Tvel?

Otázku další lokalizace výroby paliva v Evropě jsme zvažovali. Česká republika byla a stále je považována za jednoho z favoritů na umístění takového závodu. Výroba v něm musí být samozřejmě ekonomicky efektivní, takže závod nemůže zajišťovat palivo jen pro jaderné bloky v ČR. V našem zájmu je tedy zajistit pro tento závod zakázky i od dalších evropských provozovatelů elektráren, například z Maďarska, Slovenska, případně i Finska. Vědecko-výzkumné centrum Alvel, které jsme společně s firmou Alta založili v roce 2011, v současnosti analyzuje trh a připravuje studii proveditelnosti výstavby takového závodu v ČR.

Chcete expandovat i na západní trhy. Jak se chcete vyrovnat s odlišnými parametry paliva západního typu?

Určitě je to výzva, na kterou musíme reagovat, tedy vyvinout vlastní palivové soubory pro reaktory PWR západního typu. V současné době přechází naše společnost od projektové fáze k praktické realizaci. V loňském roce jsme podepsali smlouvu s evropským provozovatelem na dodávku a zavezení čtyř až osmi zkušebních palivových souborů TVS-Kvadrát (označení paliva Tvel pro západní PWR reaktory) v roce 2014. Pokud jde o ruské a západní technologie, naše technologická a konstrukční řešení nám poskytují určité konkurenční výhody.

Máte již skutečné prototypy takového paliva?

První prototyp paliva TVS-Kvadrát jsme představili našim potenciálním zákazníkům již v roce 2008. Do roku 2020 plánujeme dodat zákazníkovi dvě překládky TVS-Kvadrát, v roce 2025 již 10 překládek a v roce 2030 alespoň 20 překládek. Překládka je kompletní sada palivových souborů pro výměnu paliva v aktivní zóně během jedné odstávky. Provozuschopnost paliva jsme již prokázali při laboratorních testech, ale výsledky provozních zkoušek nám dají až nezbytné praktické zkušenosti.

Vasilij Konstantinov, TVEL

Jak hodnotíte své vyhlídky v dodávkách paliva pro reaktory západní konstrukce?

Jsme pevně přesvědčení, že splníme kritéria zkušebního provozu, zahájíme výrobu a dodávky komerčních překládek paliva. V uplynulých 10 letech společnost Tvel vyhrála desítky mezinárodních výběrových řízení na dodávky paliva. Pokud jde o marketing, jedním z potenciálních propagátorů a realizátorů marketingové strategie na trhu paliva pro reaktory západního typu může být v budoucnosti právě společnost Alvel.

Na jakých nových typech paliva pro reaktory VVER v současnosti pracujete?

V loňském roce jsme zahájili výrobu jaderného paliva pro první blok Novovoroněžské JE s reaktorem VVER-1200. Je to stejný typ paliva, který obsahuje návrh česko-ruského konsorcia pro JE Temelín. Kromě toho jsme dokončili vývoj palivových článků pro nový typ reaktoru VVER-TOI generace 3+. Další důležitou událostí roku 2012 bylo zahájení výroby zkušebních palivových článků se směsným nitridovým uran-plutoniovým palivem pro reaktory IV. generace s rychlými neutrony.

V roce 2011 a 2012 jsme realizovali práce pro společnost ČEZ, které umožní zvýšení nominálního výkonu obou provozovaných bloků JE Temelín na 104 procent. To je možné dosáhnout jedině díky moderní konstrukci paliva. S úspěšným zlepšováním paliva v České republice máme přitom již bohaté zkušenosti. Od roku 2008 dodáváme do JE Dukovany nový typ paliva, který umožnil přejít na pětiletý palivový cyklus místo tříletého a zvýšit výkon reaktoru, což výrazně zlepšilo ekonomiku elektrárny při zachování vysokého standardu jaderné bezpečnosti.

Rosatom v současné době zvažuje možnost předložit svým partnerům komplexní návrhy v oblasti palivového cyklu včetně vývozu vyhořelého jaderného paliva zpět do Ruska. Proč to jiné země nenabízejí?

Různé země mají různé přístupy k řešení problematiky použitého jaderného paliva. Například ve Spojených státech je jeho přepracování od konce sedmdesátých let zakázáno rozhodnutím prezidenta Jimmyho Cartera. Použité jaderné palivo se prozatímně ukládá do bazénů na elektrárnách a v meziskladech. V důsledku zastavení projektu výstavby hlubinného úložiště v lokalitě Yucca Mountain pozastavila Komise pro jaderný dozor na dva roky licencování nových a modernizovaných bloků JE. Na státní úrovni USA tak v současnosti neexistuje program pro nakládání s použitým jaderným palivem. Naproti tomu ve Francii či v Rusku je dostatek zkušeností, potřebná infrastruktura a jsou zde k dispozici technologie pro přepracování použitého jaderného paliva. Rusko se domnívá, že použité palivo je cenným zdrojem surovin pro reaktory IV. generace, a proto staví sklady a provádí výzkum a vývoj tohoto paliva. Jiné země ponechávají řešení problémů hromadícího se použitého jaderného paliva na budoucí generace.

Jiná situace je v zemích, kde jaderná energetika teprve vzniká, takže nemají vybudovanou kulturu nakládání s použitým jaderným palivem. Jsme připraveni jim pomoci vybudovat potřebnou infrastrukturu, odpovídající všem požadavkům režimu nešíření jaderných zbraní, radioaktivních a štěpných materiálů. Tento směr je součástí komplexního návrhu Rosatomu předkládaného na mezinárodních trzích. Věnujeme samozřejmě velkou pozornost požadavkům a normám pro ochranu životního prostředí platným v naší zemi i v zahraničí.

Firma Alvel, společný podnik Tvel a české firmy Alta, vznikl téměř před rokem a půl. Jak hodnotíte dosavadní výsledky?

Podle příkladu a stylu práce Alvel plánujeme vytváření podobných technologicko-inženýrských center také v jiných zemích. Jsme připraveni nabídnout potenciálním i stávajícím zákazníkům v celé řadě zemí další rozvoj prostřednictvím úzké spolupráce v oblasti vědy a výzkumu stejně, jak to probíhá v České republice.

BRAND24

Co přináší tato forma spolupráce Tvelu a společnosti Alta?

V tomto případě bych nechtěl mluvit jen o společnosti Alta, ale obecněji o české vědě a českých odbornících. Ti mají prostřednictvím Alvel přístup k nejnovějším informacím o vývoji jaderného paliva. Na druhé straně my zase počítáme s lepším porozuměním západnímu trhu a se spoluprací českých odborníků při prosazování výsledků nejen ruského, ale nyní i našeho společného vývoje na trzích třetích zemí.

Co konkrétně plánuje společnost Alvel do budoucnosti?

Rozšiřovat ty oblasti, v nichž pracuje nyní – jsou to servisní služby spojené s dodávkami paliva, podpora realizace kontraktů Tvel a rovněž vědecko-výzkumná práce. Prostřednictvím společnosti Alvel chceme také zajistit přenos technologií do našich podniků, abychom mohli v budoucnu rozšiřovat výrobu na export, a marketing na západních trzích.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).