Válka o hotelové televize

02. ledna 2006, 00:00 - KRISTÝNA DUŠKOVÁ
02. ledna 2006, 00:00

AUTORSKÉ POPLATKY Hoteliéři od loňska nemusí platit autorské poplatky za televize a rádia na pokojích. Autorská sdružení se proti tomu bouří a vyhrožují vším možným. Přicházejí totiž o desítky milionů korun. Hoteliéři nemusí díky loňské novele autorského zákona platit autorské poplatky za televize a rádia umístěná na pokojích.

Hoteliérům opět hrozí, že budou platit autorské poplatky za každou televizi na pokojích.

AUTORSKÉ POPLATKY Hoteliéři od loňska nemusí platit autorské poplatky za televize a rádia na pokojích. Autorská sdružení se proti tomu bouří a vyhrožují vším možným. Přicházejí totiž o desítky milionů korun. Hoteliéři nemusí díky loňské novele autorského zákona platit autorské poplatky za televize a rádia umístěná na pokojích. Zatímco provozovatelé hotelů se radují, autorské svazy se snaží příslušné ustanovení ze zákona odstranit. Není divu. V celé kauze jde totiž o desítky milionů korun. Jako první si na osvobození hotelů od poplatků stěžovali kolektivní správci autorských práv. Zástupce hudebních a filmových výrobců Intergram dokonce podal stížnost k Evropské komisi, novela je totiž údajně v rozporu s unijní legislativou. Ochranný svaz autorský (OSA), který vystupuje v zájmu autorů, textařů a hudebních nakladatelů, považuje novelu za nespravedlivou. Zřejmě proto, že kvůli ní přichází o tučnou provizi. Na novelu reagovala také Evropská společnost pro práva autorů a skladatelů. Ta adresovala stížnost české vládě. Kabinet ovšem tyto požadavky nevyslyšel, a celá záležitost tak nabyla mezinárodních rozměrů. V krajním případě může skončit i prohrou České republiky u Evropského soudního dvora. Unie nyní po České republice požaduje právní vysvětlení, proč zákon hoteliéry zvýhodňuje. Ministr kultury Vítězslav Jandák považuje výtky za oprávněné. Vypracování odpovědi pro Evropskou komisi však přenechal ministerstvu zahraničních věcí. To již stanovisko vypracovalo. Ovšem s ohledem na probíhající řízení jej odmítá zveřejnit. Takže stále není jasné, co hoteliéry vlastně čeká. NAPADENÝ ZÁKON Jádrem celého sporu je ustanovení, které od placení autorských poplatků osvobozuje rádia a televize umístěné „v prostorách k soukromému užívání ubytovanými osobami“. Majitelé hotelů se domnívají, že host si pokoj platí právě proto, aby měl soukromí a pokud si zapne televizor, pak se logicky jedná o soukromé užívání přístroje. Navrhovatelé novely zvýhodnění hotelů (ale také nemocnic) mimo jiné vysvětlují tím, že se jedná o výjimku opřenou o právní výklad pojmu soukromí. Organizace na ochranu autorských práv však tuto argumentaci považují za scestnou. „Zmíněné ustanovení zákona není v souladu s mezinárodními smlouvami, kterými je Česká republika vázána, ani v souladu s evropskou legislativou,“ tvrdí Jana Bärová, předsedkyně představenstva OSA. Právě tato organizace kvůli inkriminovanému ustanovení ročně přijde o 50 milionů korun. Proti sobě tak tedy stojí dva různé právní výklady. Na straně hotelů je sice platný zákon, avšak autorské organizace jej odmítají. „Zákon ať si říká, co chce, my máme pravdu,“ prohlašuje rezolutně ředitel Intergramu Martin Mařan. I ministerstvo kultury, pod nějž řešení otázek kolem autorského práva spadá, se přiklání k názoru, že zákon je špatný a nejednoznačný. „Celý problém způsobil parlament, který ignoroval jak záporné stanovisko ministerstva kultury, tak negativní stanovisko Ústavu autorského práva Univerzity Karlovy,“ tvrdí Mařan. Na druhé straně hoteliéři vytrvale prohlašují, že zákon je v souladu s právem Unie. Příprava nové právní úpravy i řešení soudní cestou jsou zdlouhavé. OSA a ostatní „postižení“ se tedy rozhodli jednat ještě dřív, než spor bude oficiálně vyřešen. Podávají trestní oznámení, oslovují poslance a rozesílají výzvy hoteliérům. Těm se to však nelíbí. „Je to nezákonný nátlak, neboť stále platí zákon, který říká, že poplatky platit nemusíme. Mnoho hotelů dostalo poštou smlouvu, kde je stanoven poplatek za televizi na pokojích, což jasně odporuje platnému zákonu,“ potvrzuje Iva Němcová, manažerka pražského hotelu Paříž. OSA má pro svůj postup „jednoduché“ vysvětlení. „Při přípravě poslední novely jsme se několikrát obrátili na ministerstvo kultury s žádostí o nápravu. Náš požadavek nebyl bohužel vyslyšen. Současně se obracíme na poskytovatele ubytovacích služeb s žádostí o uzavření smlouvy a zaplacení odměn za umístění přijímačů na hotelových pokojích. V tomto případě poukazujeme na ustanovení mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána a které mají podle ústavy přednost před zákonem,“ říká Jana Bärová. Pokud hoteliér nezaplatí, OSA vyhrožuje soudní žalobou. BOJÍME SE, ZAPLATÍME? Profit oslovil řadu hotelů a ubytovacích zařízení. Téměř pětina je ochotna poplatky zaplatit, i když se domnívají, že jim zákon tuto povinnost neukládá. Většina z oslovených je však jednoznačně proti. Jejich postoj nejlépe vystihuje stanovisko Benedikta Króla, ředitele hotelu Prosper v Čeladné: „Ochránci autorů chtějí v zásadě vybírat poplatek od fyzických osob, které tyto poplatky již platí! Je to obdobné, jako když fyzická osoba má doma více přijímačů a platí za jednu televizi a jedno rádio. Na hotelovém pokoji je pak tato osoba vlastně doma v soukromí.“ Argument, že hotelový pokoj je možno považovat za soukromí, je při diskuzích o novele velmi oblíbený. „Mohu uvést, že například Irsko, Polsko, Portugalsko, Rakousko jsou ve stejné situaci, kde pokoj není brán jako veřejný prostor,“ dodává Václav Starek, tajemník Národní federace hotelů a restaurací. Ti nejradikálnější hoteliéři tvrdí, že pokud OSA dosáhne svého, zdraží služby nebo rovnou budou celý systém poplatků bojkotovat. Autorské organizace zde podle jejich názoru nejsou od toho, aby poslancům diktovaly zákony. Kolektivní správci však mluví o pravém opaku: „Čeští politici se bez ohledu na jakékoli možné budoucí problémy rozhodli pomoci nebohým podnikatelům provozujícím hotely,“ tvrdí Mařan z Intergramu. HOTELY SE BOUŘÍ Zástupci hotelů často upozorňovali na to, že v médiích se málokdy hovoří o množství a výši jednotlivých poplatků a že veřejnost není informována o finanční zátěži hotelů. „Platíme koncesionářské poplatky za každé rádio i televizi, i když všechny nehrají každý den. Navíc, když si objednáme živou hudbu, chtějí zaplatit znovu! Když posloucháte živou hudbu, ve vinárně nehraje rádio ani televize, tak proč máme platit i za to? Dále máme platit také Intergramu a Dilii, které zastupují další žádoucí autory,“ zlobí se Benedikt Król. Odpůrci současného stavu říkají, že zákon je v rozporu s legislativou Evropské unie. Novela prý zvýhodňuje tuzemské hotely vůči evropským autorským svazům. „Jenže v Česku není tolik hostů, kteří by byli ochotni zaplatit stejnou cenu, jaká se běžně platí v některých zemích Unie. Řada hostů k nám z přijíždí také právě kvůli nižší cenové hladině,“ vysvětluje Benedikt Król. PODSTATA KONFLIKTU Část provozovatelů hotelů se domnívá, že v celém sporu nejde pouze o poplatky za rádia a televizory na pokojích. Jádrem celé kauzy může být i to, že OSA vadí existence novely autorského zákona i v jiných ohledech. Úprava je totiž novým prostředkem k tomu, jak donutit OSA, Intergram i Dilii k předložení všech podkladů nutných k výkonu činnosti. Autorské svazy by tak měly informovat, jakým způsobem přerozdělují vybrané poplatky mezi autory. Zveřejněna by také měla být provize, kterou si svazy ponechávají na svoji režii. Jádro konfliktu může spočívat i v neschopnosti kolektivních správců dohodnout se mezi sebou. „Nevím, jak se organizace jako OSA, Dilia, Integram a další chovají mezi sebou, ale zákon jím také říká, jak by měly jednat a vystupovat k uživatelům autorských práv. Měla by je zastupovat jedna organizace, takže jde v podstatě o další porušení zákona,“ tvrdí manažerka pražského hotelu Paříž. ŘEŠENÍ V NEDOHLEDNU Válka o poplatky je tak v plném proudu. Hoteliéři i zástupci autorských organizací se cítí ukřivděni. O tom, kdo je v právu, pravděpodobně rozhodne až Evropský soudní dvůr. Spory, které vznikly už před přijetím novely autorského zákona, se značně přiostřují. OSA a Intergram sázejí na sílu evropské legislativy, ministerstvo pro jistotu nezveřejnilo odpověď na kritiku Evropské komise a hoteliéři stále spoléhají na české zákony. Daňovým poplatníkům navíc hrozí, že budou hradit škodu, kterou chce OSA vysoudit na České republice.  „Je to nezákonný nátlak,“ říká Iva Němcová, manažerka pražského hotelu Paříž. SAZEBNÍK AUTORSKÝCH ODMĚN ZA PŘÍSTROJE NA POKOJÍCH UBYTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ (ceny nezahrnují DPH) |druh přístroje |měsíční poplatek (v korunách) |
| zvukový přístroj|30 |
| zvukově obrazový přístroj (včetně autorské odměny pro Dilia)|100 |
SAZEBNÍK AUTORSKÝCH ODMĚN MIMO PŘÍSTROJŮ

NA POKOJÍCH UBYTOVACÍCH ZAŘÍZENÍ (ceny nezahrnují DPH) |druh| přístroje měsíční poplatek (v korunách)**|

 zvukový přístroj včetně dvou reproduktorů100
 zvukově-obrazový přístroj (včetně autorské odměny pro Dilia)240
 barco (televizní) stěna (včetně autorské odměny pro Dilia)2000
 televizní projekce nebo TV přijímač s úhlopříčkou nad dva metry (včetně autorské odměny pro Dilia)1000
 hudební automat s mincovníkem včetně dvou reproduktorů 750
 hudební automat bez mincovníku a obdobná zařízení včetně dvou reproduktorů400
 třetí a každý další reproduktor25
 první a každý další monitor60
 samostatné sluchátko25
 první a každá další TV projekce připojená k hudebnímu automatu300

Pramen: OSA 

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče