Válka na železnici

30. července 2010, 15:47 - Jan Hrbáček
30. července 2010, 15:47

Elektronické služby Českých drah bude vyšetřovat policie

Státní zastupitelství pro Prahu 1 minulé pondělí přijalo trestní oznámení na dva projekty Českých drah (ČD) kvůli porušování povinností při správě cizího majetku a možnému podvodu. První část podání se týká chystaného sloučení bezkontaktní čipové karty in-karta (elektronická jízdenka) s kontroverzním pražským projektem opencard. Druhá se zaměřuje na internetový obchod s jízdenkami, který se provádí prostřednictvím webových stránek www.jedemevlakem.cz.

===== Levnější in-karta

Oznamovatel Jindřich Berounský, šéf jedné organizace Svazu odborářů služeb a dopravy, managementu státní železnice vytýká, že znehodnocuje vlastní produkt. „V létě 2009 připravily České dráhy projekt, jehož cílem bylo umožnit vyšší využití jejich in-karty propojením s pražskou opencard a obdobnými karetními systémy. Cena jedné in-karty sice nedosahuje ani čtvrtiny nákladů vynaložených pražským magistrátem na opencard, ale v září 2009 se generální ředitel Českých drah rozhodl předložit dozorčí radě návrh na zajištění zakázky v hodnotě 350 milionů korun bez výběrového řízení přímým zadáním firmě Haguess,“ argumentuje Berounský. Dle něho se však po zveřejnění aféry opencard už schválené zadání předem vybranému zájemci neuskutečnilo. „Kauza a snaha však pokračují,“ tvrdí Berounský.
Propojení s lidmi okolo kontroverzní opencard dokládá Berounský mimo jiné tím, že se poradcem železnice pro projekt in-karty stala společnost Accenture. Stejná firma, která pražskému magistrátu radila ve prospěch dodavatele opencard – společnosti Haguess. Cena projektu se již posouvá k 900 milionům korun a jeho efektivita je více než diskutabilní. Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová argumenty Berounského odmítá. Co se týká integrace in-karty a opencard, jde dle ní zatím jen o pokus. O prověření toho, zda by bylo možné na in-kartu nahrát některé aplikace opencard, například časové jízdenky na městskou dopravu. Na informace Berounského o možné investici do integrace obou karet ve výši 350 milionů korun Šubová zareagovala: „Před časem jsme předložili materiály, které dokazují, že to je lež. Nic takového vedení Českých drah nikdy neplánovalo. Ani se to nikdy nestalo.“
A podotýká, že ČD by v budoucnu chtěly propojit svůj systém s ostatními v České republice: „Pokud budete například dojíždět z Brna do Prahy za prací, můžete mít jízdenky na městskou dopravu v obou městech na naší in-kartě. A společně s naší jízdenkou.“ Popírání plánovaného slučování in-karty s opencard však Berounský zpochybňuje: „Není pravdou, že České dráhy nic takového neplánovaly. To ostatně potvrdí případné vyšetřování orgánů činných v trestním řízení.“

Z Haguess na dráhy

Ředitel firmy Haguess Petr Stránský týdeníku EURO vzkázal, že jeho společnost v současné době nejedná o rozvoji in-karty. „Nemohu vám sdělit plánovanou budoucnost projektu in-karta a opencard, neboť ji neznám. Kromě popsaného obecného přístupu a schváleného memoranda,“ napsal v e-mailu Stránský.
Potvrdil však informace týdeníku EURO, že bývalý zaměstnanec firmy Vladimír Valda nastoupil jako IT specialista v ČD. Dle zjištění týdeníku EURO se Valda stal šéfem oddělení informatiky v osobní dopravě, oblasti, pod niž problematika in-karty spadá. „Chtěl pokračovat v osobním rozvoji v jiné společnosti. Vím, že odešel do Českých drah, ale na jaké pozici dnes působí, informován nejsem, konstatuje Stránský.

Dráhy prý tratí

V případě obchodu s jízdenkami poukazuje podávající trestního oznámení Berounský na to, že ČD nechávají prodávat jízdenky a slevy soukromou společnost, přestože mají vlastní elektronický obchod www.eshop.cd.cz. Portál www.jedemevlakem.cz provozuje akciová společnost Bohemia Rail, jejímž jediným akcionářem je dle dostupných informací právník Pavel Čvančara. A nabízí se otázka, je-li Čvančara skutečným vlastníkem společnosti, nebo pouze zastupuje skrytého.
Jindřich Berounský upozorňuje, že portál nabízí jízdenky a slevy na jízdné levněji než ČD. „Firma Bohemia Rail se stala zprostředkovatelem prodeje jízdenek na úkor vlastního prodeje Českých drah a disponuje levnějšími nabídkami jízdenek a slevami než ČD. Přitom nastává obrovský únik tržeb a spekulativní a nekontrolovatelný prodej vyššího objemu jízdenek v rámci internetových aukcí. Stejnou možnost však České dráhy v rámci svých přímých prodejů nemají,“ napadá uzavření smlouvy se společností Bohemia Rail Berounský.
České dráhy začaly s firmou Bohemia Rail jednat o spolupráci v dubnu. A během května železnice uzavřela se společností smlouvu o provizním prodeji jízdenek. „O spolupráci projevila zájem sama firma Bohemia Rail. Jejím primárním úkolem je hledat klienty například mezi firmami či pořadateli kulturních akcí, tedy v segmentu B2B (business to business – pozn. red.). V případě akčních nabídek v segmentu B2C (business-to-customer – pozn. red.) prodávaných prostřednictvím partnerů, jako jsou supermarkety, jedná firma pouze s naším souhlasem,“ vysvětluje Radek Joklík z ČD. A dodává, že ceny jízdenek jsou pro segment B2B zvýhodněné při vyšším odběru. A ceny jízdenek v segmentu B2C dle něho odpovídají ceníku železnice.

Propad ještě nastane

„Odmítáme tvrzení, že je projekt „www.jedemevlakem.cz“ pro České dráhy nevýhodný. I s ohledem na důkladný a mnohastupňový schvalovací mechanismus, kterým uzavřená smlouva prošla,“ zpochybňuje trestní oznámení Berounského Ivana Löwyová ze společnosti Bohemia Rail. Podrobnosti o smlouvě však uvést nechce. A odvolává se na smlouvu s ČD, jejíž součástí je i klauzule o mlčenlivosti. Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová tvrzení Bohemia Rail rozvíjí. Různé slevy jsou dle ní součástí obchodní politiky každého dopravce, který chce motivovat zákazníky k využívání svých služeb. „V prvním pololetí vykázaly České dráhy ve vnitrostátní přepravě meziroční růst tržeb o více než 90 milionů korun. Z velké části i díky aktivní obchodní politice, protože České dráhy, jak známo, jízdné nezdražovaly,“ argumentuje Šubová.
Jindřich Berounský to však vidí jinak. Informace mluvčí ČD Šubové o nárůstu tržeb v přepravě cestujících o 90 milionů korun za první pololetí 2010 považuje za potvrzení obchodního fiaska managamentu společnosti. Zejména po zavedení nových pilířů a obchodních nabídek, které se staly hitem aukcí. „České dráhy za minulý rok ohlásily nárůst o 350 milionů korun díky obchodníkům, které následně propustily. A nahradily je lidmi, kteří o dopravě nic nevědí. Výsledek navíc zkresluje to, že České dráhy inkasují tržby z voucherů a dalších nabídek platných do prosince už nyní. Propad tržeb proto teprve nastane,“ dodává Berounský.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víte, kdo vlastní vaši banky? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Auta
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá,…
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Honda Civic dostane naftový motor 1.6 i-DTEC. Koupíte ho ale až na jaře 2018
Řidičské průkazy: Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení
BMW zveřejnilo první fotku nové Z4. Oficiálně se představí zítra
Technologie
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
GeForce na bázi Volty letos nebudou. Masová výroba na 12nm procesu začne koncem roku
Elektromobilů a hybridů u nás přibývá. Je jich přes jedno procento
Synology uvádí základní čtyřdiskový NAS. Je rychlejší a úspornější
Samsung za týden uvede Gear Fit 2 Pro, svůj nejlepší sportovní náramek
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít