Menu Zavřít

Válčíme o malá města

16. 5. 2005
Autor: Euro.cz

FIRMA INET HOME V Praze už je prostoru pro podnikání v oblasti internetu stále méně. Firmy se proto více zaměřují na menší města. Ale i tam musí tvrdě bojovat. A některé z nich dokonce využívají gangsterské praktiky. Válka firem jde někdy i do opravdu překvapivých krajností.

FIRMA INET HOME V Praze už je prostoru pro podnikání v oblasti internetu stále méně. Firmy se proto více zaměřují na menší města. Ale i tam musí tvrdě bojovat. A některé z nich dokonce využívají gangsterské praktiky.

Válka firem jde někdy i do opravdu překvapivých krajností. Neznámý pachatel ukradl před pár týdny ve Stříbře firmě INet Home vysílací techniku za 200 tisíc korun. Nešlo o žádného amatéra, celá krádež totiž byla spáchána velmi profesionálně. Zloděj prý přesně věděl, jaký který drátek má odpojit jako první - dokonce vylezl i na patnáctimetrový stožár, aby odmontoval samotnou anténu. „Kvůli profesionálnímu provedení podezříváme nějakého konkurenta, který nás chtěl poškodit,“ stěžuje si jednatel firmy Jan Kučera.

INet Home je poměrně malá a mladá česká firma, která na poli poskytování internetu začala podnikat teprve před půl rokem. Dnes už má přes 700 zákazníků. Za jejím vznikem stojí zahraniční kapitál, investor však zatím nechce být zveřejněn.

Domácnostem nabízí INet Home připojení k internetu prostřednictvím wi-fia na jiné spolehlivější frekvenci poskytuje připojení i podnikům. Firma začínala v Praze, ale hlavní město pomalu opouští. „Ze zkušeností víme, že se v Praze už skoro nevyplatí podnikat. Vysílací pásmo je přehuštěné, všechny firmy se navzájem ruší a nabídka je příliš veliká,“ tvrdí Kučera. Navíc prý podnikání ztěžují i vysoké poplatky za pronájmy střech pro umístění vysílacích antén.

Ideální je podle Kučery zaměřit se na menší města jako třeba Stříbro nebo Čáslav. V podobných oblastech prý zatím není tak velká konkurence jako v metropoli, ale přitom je tam dostatek zákazníků, kteří internet chtějí. Ovšem, jak už bylo řečeno, ani v malých městech to nemají podnikatelé z branže úplně jednoduché. Občas propukne tvrdý boj. „Stává se nám, že nám konkurenti záměrně ruší náš vysílací kanál, abychom nemohli dodávat kvalitní služby,“ odhaluje některé praktiky Jan Kučera.

PŘEDEVŠÍM SE MUSÍ VYDĚLAT

Podmínkou vstupu firmy do libovolné lokality je ekonomická rentabilita. Protože v oblasti internetu technika velmi rychle zastarává, je potřeba pracovat s rychlou návratností investic. „Počítáme je tak, aby se vrátily nejpozději za šest až deset měsíců. V nejhorším případě musí být zpět do roka,“ říká Kučera.

Vstupní náklady přitom nejsou příliš vysoké. Několik středních měst lze podle INet Home pokrýt za zhruba tři miliony korun. Navíc se dá cena snížit použitím levnějších technologií. Prvotní sumu je možné minimalizovat také podle způsobu rozjezdu podnikání. Firma může buď lavinově zaplavit několik měst (a potřebuje tedy větší balík peněz najednou), nebo se postupně rozrůstat ze zisků vydělaných v jednom městě do dalších míst.

INet Home zastřešuje své služby značkou, stará se o účetnictví a obchodní strategii. Samotný prodej služeb ale nechává na místních obchodnících, kteří jsou prý úspěšnější, protože svěřenou oblast znají lépe. Jejich ziskem jsou pak určitá procenta z vybraných paušálních poplatků. Stejně tak INet Home ani neinstaluje jednotlivé přípojky zákazníkům, ale najímá si na technické provedení specialisty. „Je to pro nás nejen levnější, ale i výhodnější,“ konstatuje jednatel společnosti.

I přes úspěchy s internetem už ví, že poskytování samotného přístupu k síti nemá dlouhodobou perspektivu. „Nové firmy, které chtějí nabrat peníze jen na připojení k internetu, jsou odsouzeny prakticky k zániku,“ předpovídá Kučera. INet Home proto plánuje nabídnout také službu telefonování prostřednictvím internetu. Zisk by měly přinášet také internetové půjčovny filmů a počítačových her. U her by šlo o ojedinělý projekt, protože na internetu je nepůjčuje snad nikdo.

MÍSTNÍ „SPECIFIKA“

Při stavění vysílačů musí INet Home často jednat s místní samosprávou. A dojmy z toho má rozporuplné. Skvěle se podle Kučery staví k rozvoji internetu například v Čáslavi. Tamní radní bezplatně zpřístupnili městské objekty k namontování antén všem případným podnikajícím zájemcům.

Naopak složitě se vyjednává třeba s Pražským arcibiskupstvím, které spravuje kostely ve středních Čechách. Právě kostely jsou totiž zpravidla pro svou jedinečnou polohu a výškovou převahu nejlepším místem pro instalaci wi-fiantény. Jenomže Pražské arcibiskupství prý požaduje stejné sumy za pronájem kostelní střechy v centru Prahy jako v nejmenší vesnici. „Myslí si, že za anténu na libovolném kostele po Středočeském kraji bude inkasovat stovky tisíc korun, což je nesmysl,“ říká Kučera.

BRAND24

Problémem prý bývá i protekce. Radní v některých malých městech občas upřednostňují svého známého, který získá lepší přístup na strategické objekty v obci, z nichž může snáze pokrýt město signálem. Konkurence se pak musí spokojit s horšími lokalitami, často soukromými, za jejichž pronájem musí platit více peněz.

„Na druhé straně ale víte, že v tom městě půjde udělat dobrý byznys. O to víc se musíte snažit se tam dostat,“ nastiňuje podnikatelskou strategii jednatel firmy INet Home.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).