Vadné soupravy nelze vrátit

23. ledna 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
23. ledna 2006, 00:00

RYCHLOVLAKY PENDOLINO Zavádění vysokorychlostních vlaků pendolino provázejí potíže prakticky od samého počátku. Když se nyní soupravy konečně podařilo zprovoznit, ukázalo se, že si nerozumí s českou železnicí. Smlouvy o dodávce vlaků jsou navíc výrazně nevýhodné pro českou stranu.

RYCHLOVLAKY PENDOLINO Zavádění vysokorychlostních vlaků pendolino provázejí potíže prakticky od samého počátku. Když se nyní soupravy konečně podařilo zprovoznit, ukázalo se, že si nerozumí s českou železnicí. Smlouvy o dodávce vlaků jsou navíc výrazně nevýhodné pro českou stranu. V polovině prosince loňského roku zavedly České dráhy (ČD) nový, dlouho dopředu avizovaný produkt SuperCity Pendolino, který měl zajistit rychlé a dosud bezkonkurenční spojení Prahy s Olomoucí a Ostravou. Uběhl jeden měsíc, během kterého jednotky vykázaly 89 závad různého charakteru. Ze sedmi souprav nyní jezdí jediná. Jedna ještě nemá průkaz způsobilosti, druhá je stále v testovacím provozu a čtyři další jsou odstavené kvůli závadám na software. DO LEDNA A DO DNE Výrobce rychlovlaku, italská firma Alstom, již zná příčinu poruch z posledních dní. Na jejich odstranění dostala lhůtu do konce ledna. Dráhy již koncem loňského roku naúčtovaly Alstomu penále za zpoždění nasazení vlaku do provozu. Pokuta činila zhruba 100 milionů korun. ČD zatím zaplatily asi 70 procent ceny sedmi pendolin, která měla celkem stát 4,3 miliardy korun. Potíž je ale v tom, že kvůli nevýhodným smlouvám lze účtovat jen velmi omezené penále a možnost vlaky vrátit výrobci je prakticky nereálná. KDO ZA TO MŮŽE? Do diskuzí kolem pendolina se vložil i ministr dopravy Milan Šimonovský, který chce nechat smlouvy o nákupu vlakových souprav prošetřit. Smlouva má prý řadu dodatků, a ty významně mění její podstatu. „Největší její vadou je partie o zrušení smluvního vztahu a o penalizacích,“ míní ministr. Od smlouvy lze totiž odstoupit pouze v případě dosud nedodaných souprav. ČD již odebraly všechny objednané soupravy, a mohou je tudíž pouze reklamovat. Navíc penalizace je podle smlouvy limitována tak, že při opakovaných závadách nelze překročit určitou výši stanovenou ve smlouvě. „Pokud se zjistí nějaká trestní odpovědnost, bude třeba vyvodit příslušné závěry,“ řekl Šimonovský. Smlouvy ale uzavíralo bývalá vedení drah. MILIARDOVÉ ZTRÁTY? Podle důvěrné zprávy společnosti Deolitte mohou ČD kvůli selhávajícímu projektu rychlovlaků Pendolino přijít až o 10,5 miliardy korun. A to jednak díky tomu, že jich je méně, než se původně plánovalo a také, že jejich zavádění provázejí potíže. Generální ředitel Českých drah Josef Bazala tvrdí, že takto vysoká ztráta je přehnaná. Analytici prý k této částce dospěli tak, že spočítali předpokládané tržby na tratích, kde měly vlaky jezdit, za šest let zpoždění. Započetli však veškeré tržby, tedy i ty, které drahám při provozu vlaku v cizině nenáleží. Jisté je ale to, že místo pendolin nyní jezdí mezi Prahou a Ostravou náhradní soupravy, dráhy navíc byly nuceny snížit jízdné ve vlacích kategorie SuperCity o 20 procent. POZDĚ A S PROBLÉMY

Soupravy rychlovlaků Pendolino, které v posledních dnech postihla série technických závad, začaly v Česku v pravidelném provozu jezdit koncem loňského roku. Dráhy koupily od italského výrobce Alstom celkem sedm souprav za zhruba za 4,3 miliardy korun. Nejrychlejší český vlak byl nasazen do řádného provozu s šestiletým zpožděním. Zdržení způsobily ekonomické problémy jednoho z členů původního výrobního konsorcia, stejně jako technické obtíže, které uvádění vlaku do provozu provázely. Tendr na dodávku pendolin vypsala vláda už v roce 1995, první vlaky měly vyjet v roce 1999.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Auta
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní…
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan. Překvapení se nekoná
Technologie
Stvořen k přetaktování. HP představilo svůj nejlepší notebook pro hráče
Intel uvádí procesory generace 8000. První čtyřjádra pro notebooky, Coffee Lake bude později
Král realtimových strategií se vrátí. Microsoft oznámil Age of Empires IV
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít