V tiskových procesech je ukryto hodně peněz

06. června 2011, 03:01 - Profit, TZ
06. června 2011, 03:01

Nedávná ekonomická recese bez ohledu na velikost firmy jasně prokázala nutnost racionálního pohledu na všechny firemní procesy. Výjimkou není ani tisk nebo příprava předtiskových dat.

Foto: Cocoon Group

„Efektivní a centralizované řízení předtiskových, tiskových a dalších procesů dokáže uspořit až 30% přímých nákladů,“ tvrdí Petr Báča, spoluzakladatel společnosti CG Artworx.

Jak byste představil značku CG Artworx?

CG Artworx reprezentuje část služeb, které nabízí společnost Cocoon Group. Na rozdíl od kreativních divizích se CG Artworx soustředí především na technické a procesní záležitosti spojené s realizací obalového designu. Ačkoliv je CG Artworx značka nová, zastřešuje služby, které již od roku 2004 zajišťovala v rámci skupiny Cocoon Group společnost Silk. Změna značky odráží strategii majitelů více integrovat jednotlivé služby skupiny a posilovat mateřskou značku Cocoon Group. Tato strategie je úzce spojena se skutečností, že společnost má pobočky na několika trzích a pro uvedení a řízení produktů byla tato strategie efektivnější.

Podstatou našich služeb v CG Artworx je příslib klientovi, že dokážeme zvýšit efektivitu celého procesu realizace obalového designu.

Co všechno CG Artworx nabízí?

Ke zvýšení efektivity vedou 2 cesty, jednak lepší nastavení procesů a nástrojů a jednak kvalitnější samotná realizace jednotlivých složek. Náš produkt je tedy rozdělen na dvě části – konzultační, kde pomáháme klientovi optimalizovat komunikaci mezi jednotlivými odděleními a také mezi klientem a dodavateli, provádíme školení, navrhujeme nástroje pro zvýšení efektivity, dáváme doporučení na tiskové technologie, optimalizaci barevnosti atd. Druhá část našeho produktu spočívá v samotné realizaci tzv. artworkových dat – zjednodušeně řečeno jedná se o technické zpracování podkladů, které přicházejí z designových agentur, a realizaci finálních dat pro tisk. Součástí realizací jsou samozřejmě také některé konzultační služby, jako je např. podpora designové agentury již ve fázi přípravy návrhu nebo supervize samotného tisku apod.

Proč by se měl klient obrátit zrovna na vás?

Pro náš business je spíš klíčová otázka „Proč by měl klient změnit svůj dosavadní přístup v této oblasti?“ Ačkoliv je odpověď velmi jednoduchá – klient ušetří a dlouhodobě se mu zvýší efektivita - je pro řadu klientů změna zaběhnutých metod velmi silnou bariérou. Pozitivní pro nás je, že trend je jednoznačný – příprava technických dat a zvyšování efektivity nejsou přímo klíčové ukazatele výkonnosti, které by patřily do kreativních agentur, ale ke specialistům. Stejně tak jako alternativa realizovat tyto věci interně je dlouhodobě velmi neefektivní a firmy postupně zjišťují, že outsourcing v této oblasti je mnohem výhodnější. V neposlední řadě klient získává velkou nezávislost na dodavatelích samotné tiskové produkce, má svoje data pod kontrolu a může si flexibilně volit svého dodavatele bez zbytečných nákladů. Zpátky k vaší otázce; my jsme v roce 2004 v rámci regionu otevřeli první agenturu tohoto typu, řada našich klientů jsou společnosti, které patří  k těm nejnáročnějším ve světovém měřítku (např. Coca-Cola, StarBev, Unilever, Delhaize, Nestlé) a srovnávají naše služby prostřednictvím pravidelných auditů s ostatními agenturami ve světě. Celý tento business stojí kromě kvalitního týmu také na špičkových technologiích, v našem případě jsem investovali v posledním období opravdu nemalé prostředky do špičkových nástrojů. Od prvního roku existence máme také certifikaci ISO. To všechno nám umožnuje poskytnout klientovi maximální garance za profesionální výsledek a také můžeme převzít za klienta velkou odpovědnost.

Není to příliš zavazující se, garantovat odpovědnost za chyby?

Věříme našemu týmu. Samozřejmě se může stát, že k chybám dojde. Když ale pečlivě zvolíte a ohlídáte všechny procesy, pak je toto riziko minimální. Klientům se zavazujeme v těchto věcech smluvně a tomu také musí odpovídat jednak naše procesy kontroly, ale také administrativní kroky, v tomto případě je nutné velmi kvalitní pojištění, které jsme museli hledat mimo Českou republiku.

S jakými požadavky se na vás klienti nejčastěji obracejí?

Je to celá řada služeb. Jak už jsem uvedl, poskytujeme zákazníkům také poradenství a konzultace. Obrátí se na nás třeba klient, který má např. jen jednu nebo dvě značky v portfoliu, ale ty produkty jsou prodávány v různých typech baleních a tedy tištěny v různých tiskárnách. Problém takového klienta může být, že mu z každé tiskárny vychází jiná barva v klíčovém vizuálu. Toto je klasický případ, kdy začít řešit tento problém až u tisku vůbec nikam nevede, musí se začít úplně na začátku, už když se zadává brief do kreativní agentury apod. Dalším příkladem může být, když chce vedení společnosti zlepšit leadtimes pro uvedení produktu na trh, tedy zamezit různým zbytečným korekturám, které ve finále mohou vést až k odložení uvedení značky nebo ke klasické situaci, kdy v TV běží reklama na produkt, jehož obal se teprve bude tisknout. Dají se řešit i zadání pro monitoring efektivity jednotlivých kroků v procesu. Těch možností je opravdu hodně, ale všechny vždy souvisí s cílem zvýšit efektivitu minimálně ve střednědobém horizontu. Krátkodobě mohou být cíle postaveny pouze na kvalitě. V každém případě platí, že tyto věci musí mít podporu „shora“, změna procesu se nedá řešit z pozice brand manažera.

Můžete uvést nějaký konkrétní příklad takto úspěšné spolupráce?

Příkladů je celá řada. Pracovali jsme pro společnost Coca-Cola, StarBev, Unilever, Delhaize, Bellinda nebo Nestlé. Například Nestlé Rusko vůbec nemělo žádnou agenturu, která by se jim o (laicky řečeno) tiskovou logistiku starala. Nebyla dobře nastavená komunikace ani tiskové procesy. Odbourali jsme naprosto zbytečná schvalovací kolečka, která stála nejen čas, ale samozřejmě i peníze. Pomohli jsme jim lépe nastavit barevné standardy a tím jsme výrazně snížili počet korekcí a tiskových chyb.

Jaké máte vize do budoucna?

Vždy jsme kladli důraz na to, aby naše služby reflektovali poslední trendy a historicky jsme v řadě věcí byli na úrovni regionu průkopníci, naše vize je v tomto stále stejná – nadále vyhledávat inovativní řešení pro zvýšení efektivity a být v tomto pro naše klienty skutečným partnerem. Nově naše služby také orientujeme na menší a střední firmy, kde je velký potenciál a pro nás motivující fakt, že výsledky naší práce jsou vidět v relativně krátkém čase.

Firma Cocoon Group vznikla v roce 1996 v Praze jako agentura zaměřená na obalový design. V současné době operuje po celém CEE regionu a má pobočky v Rusku a Rumunsku. Činnost skupiny je rozdělena do dvou hlavních linií. První zahrnuje poradenské služby v oblasti strategie značky, grafický design a průmyslový design. Druhá linie, kam patří i CG Artworx, vznikla s cílem pomoci firmám optimalizovat jednu z nejkomplikovanějších a nejkritičtějších složek komunikace se zákazníkem, a to řízení procesu výroby obalového designu.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče