V terénu skvělý, asfalt mu nechutná

01. prosince 2008, 00:00 - Erich Handl
01. prosince 2008, 00:00

Mezi velká terénní auta se zařadil letos na podzim italsko-španělský vůz Iveco Massif.

Jde o robustní stroj do terénu, který má konkurovat Land Roveru Defender. Existuje i v podnikatelské verzi a prodává se už za 700 tisíc korun.

Massif je výsledkem spojení dvou značek – španělské Santany a italského Iveca. Vyrábí se ve Španělsku jako nástupce vozu Santana PS 10, jehož produkce byla ukončena před dvěma lety. Značka Santana se tehdy topila v dluzích a hledala partnera. Pomohlo Iveco. Původní „péesko“, vycházející z licenčně vyráběného Defenderu, bylo modernizováno jak po stránce technické, tak designové. Vznikl Massif, který má pod kapotou italské motory. Typovou řadu tvoří čtyři základní modely, třídveřový a pětidveřový Station Wagon, Pick-Up a podvozek pro další dostavbu (Chassis-Cab).

Drsňák do terénu

TECHNICKÉ ÚDAJE

  • *model - Iveco Massif 3.0 130 kW typ vozu - off-road motor - naftový čtyřválec objem válců - 3 litry max. výkon - 130 kilowattů max. rychlost - 140 km/hod zrychlení 0-100 - 13 sekund spotřeba - 11 l/100 km kufr - 912/945/1620 litrů cena - 706 809 Kč První kusy se v České republice objevily na letošním jarním Autotecu, k prodejcům se vůz dostal až nedávno. Profit otestoval Massif jako jedna z prvních redakcí v republice, měli jsme pětidveřové provedení se silnějším dieselem o výkonu 130 kilowattů. Jaká je naše zkušenost? Vůz je na první pohled drsňákem určeným pro skutečný terén. Má hranatou karoserii, robustní blatníky a zadní páté dveře, nezapře inspiraci Defenderem. Dojem, že nestojíte vedle auta, ale tanku, není neoprávněný. Karoserie Massifu je namísto výrobně náročného hliníku, kterým se chlubí Defender, vyrobena z ocelových plechů. Auto také váží úctyhodné tři tuny, do kabiny se nevstupuje, ale vylézá po schůdcích. Základním stavebním prvkem vozu je tuhý žebřinový rám, který nese listovými pery odpružené tuhé nápravy (vpředu dvoulistá, vzadu čtyřlistá pera). To autu zajišťuje ve spojení s 235 milimetrů světlým podvozkem skvělou průchodnost terénem. Massif při testu zvládl cesty, na které si jinak troufnou jen traktory. Když už zadní kola prokluzují, řidič může přiřadit pákou kola přední. Užitečné byly při testu v terénu redukce a závěr zadního diferenciálu. Potok? Žádný problém! JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ**

Massif má podnikatelskou verzi s odpočetem DPH. Je to pracant do obtížných provozních podmínek, uveze skoro tunu nákladu, přebrodí půlmetrovou vodu a utáhne až třítunový bržděný přívěs. V tuzemsku má s jeho příbuzným, španělskou Santanou, zkušenost česká policie. „V terénu je auto výborné, pro provoz na silnici bych je nedoporučil,“ řekl Profitu Václav Hána z ústeckého policejního útvaru.

Co nám však chybělo, byl mezinápravový diferenciál, takže pohon 4×4 jsme mohli využívat jen za zhoršených adhezních podmínek. Opulentní parametry průjezdnosti auta dokládají i další údaje – šestnáctipalcové pneumatiky dovolují brodivost půl metru, a to bez nutnosti zvýšeného sání motoru. Extrémně krátký přední převis pak zaručuje přední nájezdový úhel 50 stupňů.

Horší je to ovšem na asfaltu. Jízda v Massifu zde připomíná spíše projížďku v již zmíněném traktoru. Vůz je jasně určen pro těžkou práci v lese nebo na poli a to je třeba mít na paměti. Přeplňovaný vznětový třílitr Iveco s přímým vstřikem nafty s variabilní geometrií lopatek turbodmychadla sice umožňuje relativně rychlou jízdu, ale kvůli pevnému rámu a masivní konstrukci to není ono.

Massif můžeme doporučit jen skutečným zájemcům o auto do těžkých podmínek, na dlouhé cesty po silnici se nehodí. To ale neznamená, že nezaručuje komfort. Interiér je elegantní a nápaditý, nákladový prostor doplňují postranní sedačky. Modelová řada nabízí celkem tři výbavové stupně, v jejichž rámci lze vůz vybavit řadou doplňků, od elektrického otevírání oken přes klimatizaci až po CD/MP3 přehrávač.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Auta
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou…
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Technologie
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
ČTÚ chce regulovat. Zjistil, že si mobilní operátoři málo konkurují
AMD vydalo speciální ovladač pro horníky. Zrychluje těžbu Etherea na Radeonech
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít