V Ruzyni se bojuje o motoristu

18. června 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
18. června 2007, 00:00

PARKOVIŠTĚ U LETIŠTĚ Společnost GO com otevřela nedaleko ruzyňského letiště první nonstop hlídané parkoviště v této lokalitě. Podobné parkoviště bude provozovat i společnost Letiště Praha. Motorista se tak může těšit nejen na nižší ceny parkovného.

PARKOVIŠTĚ U LETIŠTĚ Společnost GO com otevřela nedaleko ruzyňského letiště první nonstop hlídané parkoviště v této lokalitě. Podobné parkoviště bude provozovat i společnost Letiště Praha. Motorista se tak může těšit nejen na nižší ceny parkovného.

Pokud se chystáte na cestu do zahraničí z letiště v Praze-Ruzyni, musíte vyřešit dopravní problém. Městská hromadná doprava má omezené možnosti, jízda taxíkem je poměrně drahá. Použití vlastního či firemního vozu a jeho odstavení na některém z letištních parkovišť odrazovalo cenou parkovného, zejména při dlouhodobějším stání. Nyní se ale blýská na lepší časy.

DOSTUPNÉ PARKOVIŠTĚ ZATÍM CHYBĚLO

Pražské letiště tvoří určitou hranici mezi cenami obvyklými jinde v České republice a těmi v západní Evropě. „Částky, které zaplatíte, mnohdy převyšují poplatky za podobné služby v okolních zemích, jako je Rakousko nebo Německo,“ říká jednatel firmy GO com Petr Váverka. Přitom prý zanechat auto na několik dní bez dozoru na pražském letišti není bezpečná alternativa k parkování v některé z okrajových čtvrtí Prahy 6.

Podle jeho slov na Ruzyni zatím chybělo hlídané a přitom dostupné parkování. „Například v Londýně existuje poblíž letiště několik parkovišť různých provozovatelů. Každý si může vybrat, kterému svěří automobil,“ popisuje Váverka. Tyto služby prý běžně nenabízí letiště, je to úloha soukromých společností. Proto se také jeho společnost rozhodla nabídnout lidem alternativu. „Týdenní sazba za parkování vyjde zákazníky GO parking levněji, než kdyby jeli z centra Prahy na letiště a zpět taxíkem,“ zdůrazňuje.

PRO TURISTY I OBCHODNÍKY

Nová služba je vhodná jak pro obchodní cestující, kteří odlétají jen na jeden či několik dnů, tak i pro rodiny odlétající na delší dovolenou. „Nejenže u nás zaplatí méně, ale zejména je jejich vůz na GO parkingu pod trojitým dohledem. Cestující tak po příletu nečeká nemilé překvapení v podobě vykradeného či dokonce ukradeného automobilu,“ vypočítává další výhody Váverka. Trojitý dohled představuje fyzická ostraha parkoviště bezpečnostní agenturou, kamerový systém a napojení systému na pult centrální ochrany. Samozřejmostí je pojištění u renomované pojišťovny.

GO parking byl od počátku podle Váverky koncipován tak, aby uspokojil i nejnáročnější klienty a současně byl podstatně výhodnější než ostatní parkování na letišti. Základem se staly propracované služby zajišťující bezpečnost vozu a bezstarostnost zákazníka. „Celý systém je naprosto jednoduchý, šetří čas i peníze. Jakmile zákazník přijede a zaparkuje, o vše ostatní se již postaráme. Ochráníme vůz, zákazníka přivezeme během pár minut mikrobusem přímo k terminálu. A po příletu zase zpět, nemusí chodit stovky metrů pěšky – to vše je v ceně parkovného,“ popisuje Váverka nové parkoviště.

RUZYNI TO PRÝ POMŮŽE Že by kvůli službě GO parking opadl zájem o parkování přímo na letišti, podle Váverky nehrozí. „Domnívám se naopak, že celkově zájem o parkování na letišti stoupne, protože přivedeme nové klienty, kteří by jinak volili jiný způsob dopravy na letiště, případně jiné letiště,“ míní. Zástupci několika cestovních kanceláří mu prý potvrdili, že cestující z Brna mnohdy volí letiště ve Vídni, protože se obávají parkování v Praze.

Konkurence se nebojí ani samotné Letiště Praha. „Naše aktivity směřují k tomu, abychom cestujícím, kteří využívají Letiště Praha, nabídli úplné spektrum parkovacích služeb z hlediska cen, servisu nebo vzdálenosti od terminálů,“ tvrdí ředitel Rozvoje a správy provozu Letiště Praha Petr Hloušek.

SLUŽBY PARKOVIŠŤ SE ROZŠIŘUJÍ

Cílem Letiště Praha v oblasti parkování je podle Hlouška to, aby cestující měli co nejširší spektrum nabídky parkovacích služeb. Koncepci parkování přitom Letiště Praha připravuje dlouhodobě s ohledem na mezinárodní i národní srovnání a trendy. „Otevřeli jsme nové low-cost parkoviště D s cenou 1200 korun za sedm dní a 1900 korun za 14 dní parkování. Připravujeme hlídané parkoviště v Parkingu C, které bude zprovozněné v letních měsících,“ popisuje aktivity letiště Hloušek. Ke stávajícím 3678 místům k stání tak přibyly další desítky právě v Parkingu D.  Váverka ale poukazuje na negativa nového Parkingu D. Přímo s internetových stránek Letiště Praha totiž vyplývá, že motorista, mířící třeba na dovolenou, musí nejprve rodinu s batohy vysadit přímo u terminálu 1 nebo 2. U Parkingu C si vyzvedne parkovací kartu a teprve pak zajede do Parkingu D vzdáleného téměř kilometr od Terminálu Sever 2. „Pak musí pěšky zpět k terminálům,“ popisuje anabázi Váverka.

Jeho firma provozuje parkoviště sice zhruba čtyři kilometry od letiště, cestující ale doveze mikrobusem až k terminálu. „Z parkoviště D k oběma terminálům je to maximálně deset minut chůze. Řidič navíc může využít městskou hromadnou dopravu,“ oponuje mluvčí letiště Eva Krejčí.

KRÁTKODOBÁ I DELŠÍ STÁNÍ

Před náporem lidí odlétajících na dovolenou z Ruzyně možná stojí za to připomenout současný systém parkování u letiště. Před oběma terminály jsou krátkodobá parkoviště typu „Kiss and Ride“. Ta slouží zejména k rychlému výstupu a nástupu cestujícího a parkování do 15 minut je bezplatné. Po uplynutí této doby je každá půlhodina zpoplatněna.

Střednědobé parkování, které slouží zejména k výstupu a nástupu cestujícího nebo kratší návštěvě letiště, je k dispozici pod úrovní estakády před Terminálem Sever 2. Dlouhodobé parkování je pak nejvhodnější v budově Parkingu C, a nyní i v Parkingu D. Obě parkoviště jsou krytá.

Nové parkoviště firmy GO parking naopak kryté není, což ale Váverka jako velký problém nevidí. „Do budoucna uvažujeme o zakrytí celého areálu. Nyní ale vidíme výhodu otevřeného prostoru v jeho větší přehlednosti,“ říká. Většina uživatelů parkoviště podle jeho slov prý spíše ocení větší bezpečnost nad ochranou před povětrnostními vlivy. Navíc v budoucnu se uvažuje i o rozšíření služeb tohoto parkoviště například o servis.

SPORY O PRVNÍ PRUH

Ač společnost GO com necítí žádné tlaky kvůli existenci nového parkoviště ze strany Letiště Praha, přesto s jedním požadavkem na Ruzyni narazilo. „Chtěli jsme zajíždět s našimi mikrobusy do prvního pruhu před terminály, to nám ale nebylo povoleno,“ říká Váverka. Podle mluvčí Letiště Praha Evy Krejčí ale rozhodně nejde o nějakou diskriminaci. „Pohyb na první komunikaci je z bezpečnostních důvodů omezen. Důvodem regulace je potřeba zvýšit bezpečnost cestujících,“ tvrdí mluvčí.

Důležité prý je, aby se na tuto komunikaci bez problémů a rychle dostala vozidla záchranné zdravotní služby a aby se minimalizovala další bezpečnostní rizika. Na silnici nejblíže k příletové hale tak mohou vjíždět lidé se zdravotním handicapem, auta smluvní přepravy a smluvní taxislužby, hotelové minibusy a vozy zásobování. K terminálu mají přístup i auta bezpečnostních a záchranných složek.

VÝHODY A NEVÝHODY GO PARKINGU + trojitý dohled + ceny delšího parkování + nonstop přeprava k odbavovacím halám a zpět v cenu parkovného + bankomat u platebního automatu (placení přímo kartou se připravuje) – nezakrytá plocha – nutnost dojet k letišti mikrobusem – omezená kapacita parkování – cena krátkodobého parkování |

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče