Menu Zavřít

V roce dvacet mezi nejlepších dvacet

21. 6. 2011
Autor: profit

Stát předložil veřejnosti k diskuzi ambiciózní plán. Jde o strategii, jak dostat Česko do roku 2020 mezi dvacítku nejvíce konkurenceschopných ekonomik světa. Strategie obsahuje víc než 40 konkrétních projektů, jak toho dosáhnout.

V roce dvacet mezi nejlepších dvacet

Foto: Jan Třeštík

Zaměřuje se zejména na 3i – na zlepšení inovací, infrastruktury a institucí. Plán nazvaný „Zpět na vrchol“ může veřejnost připomínkovat do 5. června.

Česká republika se má dostat zpátky mezi elitu světového hospodářství. Takový je ambiciózní cíl nové strategie konkurenceschopnosti, kterou v součinnosti s dalšími institucemi připravilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. „Na rozdíl od všech předchozích dokumentů má tato strategie prostřednictvím více než 40 projektových karet jasně stanovenou cestu, jak této vize dosáhnout,“ vysvětluje ministr průmyslu a obchodu Martin Kocourek.

Plán navrhuje u každé oblasti konkrétní cíle, časový harmonogramem jejich plnění a to, kdo za příslušný projekt odpovídá. Také jsou u každé ze 43 projektových karet stanovena měřítka, podle nichž bude posuzováno, nakolik je projekt úspěšný.

Na základě podrobné analýzy byly přitom stanoveny tři prioritní oblasti, na něž by se reforma měla především zaměřit. Pod logem 3i se tak skrývají inovace, infrastruktura a instituce. „Když zlepšíme zejména tyto oblastí, můžeme se do první dvacítky indexu globální konkurenceschopnosti reálně dostat,“ říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro EU a konkurenceschopnost Martin Tlapa, který patří k hlavním architektům strategie.

Ve zmíněném řebříčku se loni Česká republika propadla z 31. na 36. místo. Mezi nejproblémovější oblasti fungování českého státu přitom patří zatím například právě fungování institucí.

Pomoc exportérům v 70 zemích

Podpora konkurenceschopnosti je podle tvůrců strategie zároveň nejlepší podporou exportu. V souvislosti s novým plánem se tak připravují i rozšířené služby vývozcům. Zvětšit se má poradenská síť regionální center v zahraničí. Její páteří budou stávající zahraniční kanceláře agentury CzechTrade. „Celkem bude zahraniční síť pro exportéry dostupná zhruba v sedmi desítkách zemí světa,“ říká generální ředitel agentury CzechTrade Ivan Jukl.

Strategie konkurenceschopnosti by se měla jako o jeden z nástrojů opírat také o databázi Trade Intelligence, kterou vloni agentura CzechTrade zprovoznila. Ta obsahuje velké množství obchodních či makroekonomických údajů o všech světových teritoriích. Kombinuje statistická data s know-how vedoucích zahraničních kanceláří CzechTrade.

Zjednodušeně řečeno, Trade Intelligence díky tomu dokáže relativně podrobně vyčíslit, jaká je v určité zemi například poptávka po nákupu bot či konkurence v prodeji léků. Trade Intelligence je tak důležitý nástroj pro to, aby byla česká výroba určována tím, co světový trh chce a bude chtít.

Posuďte strategii sami

Na internetovém portálu www.businessinfo.cz si můžete kompletní návrh strategie konkurenceschopnosti sami prohlédnout a případně ji rovnou okomentovat. Vedle více než padesátistránkového hlavního dokumentu nazvaného „Zpět na vrchol“ zde najdete také všech 43 projektových karet. Ty navrhují konkrétní projekty pro celkem devět sfér společnosti. Jde o Inovace, Podnikání a trh zboží a služeb, Finanční trhy, Trh práce, Vzdělanost, Zdravotnictví, Makroekonomiku, Infrastrukturu a Instituce.

Finsko jako inspirace

Česko se v tom inspiruje u skandinávských zemí, zejména Finska. To se již dvě desetiletí snaží vyvíjet a vyrábět to, po čem ve světě bude poptávka. Je to tedy jakási trhem řízená produkce založená hlavně na inovacích. „Není náhoda, že Finsko má v přepočtu na hlavu desetkrát víc patentů než Česká republika,“ podotýká Michal Minčev, ředitel odboru pro vnitřní trh EU Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.

Jeden příklad z Finska připomíná Aleš Řiháček, ředitel odboru strategie, marketingu a komunikace agentury CzechTrade. „Ve Finsku byla třeba společnost, která budovala pro nákupní střediska garáže. Šla původně cestou strohých, jednoduchých garáží, což znamenalo samozřejmě nízké náklady. Výzkum poptávky ve světě ale ukázal, že i garáže chtějí mít klienti pěkně vybavené a reprezentativní, i kdyby to stálo víc. Firma tedy nabídla luxusněji pojaté projekty a katapultovalo to následně její hospodaření.

BRAND24

S českými partnery si vyměňuje zkušenosti mimo jiné finská agentura na podporu obchodu Finpro, která stojí v centru inovačního úsilí severské země.

Strategie konkurenceschopnosti ČR může ještě do 5. června připomínkovat veřejnost. Finální verze dokumentu by pak měla být konzultována s Evropskou komisí a organizací OECD, v průběhu června bude ke schválení předložena české vládě. Pokud kabinet kývne, začne devítiletý výstup na vrchol světové ekonomiky.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).