V případu už padly tři rozsudky

01. října 2007, 00:00 - Renata Bartošková
01. října 2007, 00:00

Již druhá česká společnost, která se stala obětí nekalých praktik reklamní společnosti Intercable Verlag AG, odešla od soudu jako vítěz. V kauze ale zazněl i jeden opačný verdikt.

Katalogové firmy Již druhá česká společnost, která se stala obětí nekalých praktik reklamní společnosti Intercable Verlag AG, odešla od soudu jako vítěz. V kauze ale zazněl i jeden opačný verdikt.

Až dva tisíce českých firem padlo podle odhadů Sdružení obrany spotřebitelů za oběť nekalým praktikám takzvaných katalogových firem. První soudy přinesly rozdílné verdikty. V šesti případech daly za pravdu firmám, které se nechaly zlákat nabídkou „bezplatné inzerce“, třikrát ale rozhodly ve prospěch protistrany – švýcarské reklamní společnosti Intercable Verlag AG.

Ta má mezi klienty i společnosti, které o spolupráci nestály. Aniž by o tom věděly, podepsaly smlouvu. Návštěvou je totiž poctil obchodní zástupce katalogové firmy a tvářil se, že pouze aktualizuje data o společnosti. Případně přišel poštou či mailem formulář vyhlížející jako nabídka bezplatné inzerce. Stačilo, aby například recepční podepsala, a na cestě do firmy byla první faktura. Kdo odmítl zaplatit nemalou částku v eurech, ocitl se pod palbou upomínek a mohl skončit před soudem. (Podrobnosti přinesl Profit v č. 16/2007.)

Intercable dvakrát prohrál

Pravomocné jsou v současné chvíli pouze tři ze zmíněných rozsudků. Ostatní spory jsou v různých fázích odvolacích řízení. Prvním velkým úspěchem v celé kauze byl případ přepravní společnosti CS International, které dal nejprve za pravdu Obvodní soud pro Prahu 7. Švýcarská strana se odvolala, ale ani konečný verdikt z července ji nepotěšil.

„Soud prvního stupně rozhodoval podle švýcarského práva. Společnost CS International vyšla jako vítěz díky tomu, že se včas pokusila objednávku zrušit. Odvolací soud ale tento rozsudek neshledal správným. Verdikt zněl, že smlouva vůbec nebyla uzavřena a švýcarské právo se tedy na případ nevztahuje. Obchodní zástupce společnosti Intercable Verlag AG totiž uvedl mého klienta v omyl,“ osvětluje případ obhájce společnosti CS International Petr Svoboda.

Tatáž katalogová firma neuspěla ani v případu pražské banky (ta si nepřeje být jmenována). Od soudu vítězně odešla v polovině září. Případ byl o to složitější, že banka zaplatila poplatek za první rok, což se mohlo jevit jako uznání smlouvy. Stejně jako u případu společnosti CS International ale odvolací městský soud žalobu zamítl.

Formulář nebyl zavádějící

Jediným vítězstvím Intercablu je tak zatím případ společnosti Bohemia Model Management. Ta podle pravomocného rozsudku z letošního června musela za nechtěnou inzerci zaplatit jeden poplatek, tedy 690 eur. Rozdíl mezi případy dvou vítězných společností a tímto je ve způsobu „uzavření smlouvy“. První zmíněné navštívil obchodní zástupce reklamní společnosti, zatímco do Bohemia Model Management přišel poštou poptávkový formulář. Jednatelka firmy jako jedna z mnoha neodolala na první pohled bezplatné nabídce. Soud v tomto případě neshledal formulář zavádějícím.

V Česku zatím v případech s formuláři nepadl ani jeden rozsudek ve prospěch českých firem. „Doufáme ale, že se situace zlepší. Intercable má jen jeden pravomocný rozsudek proti obětem formulářů. Musíme počkat, jak rozhodnou další soudy,“ konstatuje jeden z postižených podnikatelů. „V zahraničí, například v Německu, Itálii a Rakousku, už soudy na formuláře katalogových firem nahlížejí jako na zavádějící. Případy často končí ve prospěch poškozené firmy,“ dodává Svoboda.

Pasivní obrana je snazší

Mezi „napálenými“ jsou malé i velké firmy. Nechtěné a drahé služby katalogových společností si objednalo několik velkých českých bank a pojišťoven. Ušetřen nezůstal ani veřejný sektor. Přibližně třetina poškozených poplatky raději zaplatí. Častým důvodem je vedle obav z prohraného soudního sporu také snaha ochránit dobré jméno firmy či organizace.

„Jakmile postižená strana zaplatí, je tu sice ještě možnost domáhat se vrácení bezdůvodného obohacení, nicméně pozice toho subjektu je těžší,“ varuje Svoboda. „Firma by pak musela dokazovat, že dluh, který zaplatila, neexistoval. Pasivní obrana je snazší,“ dodává.

Právník dále radí odmítnout nechtěnou službu písemně. „Cokoliv, co od katalogové firmy přijde, pošlete zpět s odůvodněním, že jste si nic neobjednali. Všechno si archivujte, abyste v případě soudu měli v ruce jednoznačný projev vůle od smlouvy odstoupit.“

Soudí se zatím dvě firmy

„V Česku zatím podnikatele žalovala pouze společnost Intercable Verlag AG, a to celkem v sedmi případech,“ vysvětluje mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková. Ve Švýcarsku proběhl soud s třemi českými firmami, které žalovala katalogová firma Eucodata. Případ skončil smírem. České firmy zaplatily pouze jeden roční „poplatek“ za inzerci a smlouvy skončily.

Podobné „triky“ jako Intercable Verlag AG či Eucodata praktikovalo v uplynulých letech v Česku i několik dalších zahraničních společností. Jedná se například o společnosti Construct Data Verlag, European City Guide či Nova Channel. Žádná z nich ale české firmy doposud nežalovala.

Nadějné případy ze zahraničí

Rakouská společnost Construct Data AG se v únoru zavázala k ukončení klamavých náborů v Evropské unii, v zemích Evropského hospodářského prostoru a ve Švýcarsku. Nesmí také trvat na svých nárocích, pokud byl někdo uveden v omyl a proto chybně smlouvu podepsal. Zásluhu na tom nese rakouský Svaz ochrany proti nekalé soutěži (Schutzverband), který na společnost podal žalobu.

V Itálii musela v březnu společnost Intercable Ver-lag AG zaplatit pokutu 22 500 eur a nesmí nadále používat starý typ formulářů. Společnosti Nova Channel uložil Italský soud pokutu 40 tisíc eur.

European City Guide narazila ve Španělsku, kde zaplatila pokutu 300 tisíc eur. V Belgii ji klamavá reklama a podvod stály 275 tisíc eur.

Jak se bránit

Katalogové firmy často vylákají podpis smlouvy na osobě, která k tomu ani nemá oprávnění. Je proto třeba informovat veškerý personál firmy, aby nepodepisoval žádné formuláře. V případě, že do firmy přijde faktura za nechtěnou službu, odepište, že jste si nic neobjednali a chcete od smlouvy odstoupit. Veškerou komunikaci s katalogovou firmou si archivujte.

U Obvodního státního zastupitelství pro Prahu 5 je možné se připojit k čtyřem stovkám podnikatelů, kteří podali trestní oznámení na společnost Intercable Verlag AG.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče