V mercedesech fakt nejezdíme

29. srpna 2005, 00:00 - JIŘÍ PINKA
29. srpna 2005, 00:00

ŘEDITEL SOUKROMÉ STŘEDNÍ PODNIKATELSKÉ ŠKOLY V KOLÍNĚ JAN CHVOJKA: Absolventy podnikatelské školy by reálný život neměl zaskočit. "Pořád ale bojujeme o to, abychom dostali stejnou dotaci na studenta, jakou získá státní škola," říká ředitel Soukromé střední podnikatelské školy v Kolíně Jan Chvojka.

ŘEDITEL SOUKROMÉ STŘEDNÍ PODNIKATELSKÉ ŠKOLY V KOLÍNĚ JAN CHVOJKA: Absolventy podnikatelské školy by reálný život neměl zaskočit. „Pořád ale bojujeme o to, abychom dostali stejnou dotaci na studenta, jakou získá státní škola,“ říká ředitel Soukromé střední podnikatelské školy v Kolíně Jan Chvojka.

* Jakým způsobem je financována vaše soukromá střední podnikatelská škola? Jsme společností s ručením omezeným. Abychom získali životně důležitou státní dotaci, musíme mít pozitivní inspekční zprávu, tedy audit potvrzující efektivní hospodaření školy a že se zřizovatel smluvně zříká případného zisku. Ministerstvo školství rovněž schvaluje obory a určuje kapacitu školy, ta nesmí být překročena. Při dálkové formě vzdělávání, kdy studenti navštěvují školu jedno odpoledne v týdnu, se jejich počet do celkové kapacity započítává. To nám blokuje možnost přijmout větší počet žáků ve studiu denním. * Proč po vás chtějí audit? Na zvýšenou dotaci musí mít škola audit, který prokáže její neziskovost. * Takže provozovatel nesmí vydělat peníze? Nemůže, takže různé pověsti, že jezdíme v mercedesech, jsou nesmyslné. * Z čeho tedy žijete? Žijeme z dotací a ze školného. V minusu v žádném případě být nemůžeme, to by znamenalo náš konec. Nevelký „zisk“ používáme na investice do vybavení školy a přispíváme z něj na mimoškolní aktivity žáků, exkurze, zájezdy a podobně. Ve zprávě o škole jsme povinni informovat rodiče o našem hospodaření. Mzdy se řídí tabulkami, které vydává ministerstvo školství, ale bohužel jejich výše nedosahujeme. * Co všechno zajímá inspekci na vaší škole? Soukromé střední školy jsou součástí sítě škol a jak jsem již řekl, mohou fungovat jen s dotacemi. Platí pro nás veškeré předpisy, jako pro státní školy, jiné je však financování. Bohužel ale státní škola dostane na žáka více peněz než soukromá. Platíte si daně a vaše dítě by tedy mělo mít stejné dotace na vzdělání, což ovšem nemá. Je to nefér a už od samého začátku vedeme nekončící boj s úředníky. * Předpokládá se asi, že rozdíl zaplatí rodiče… To taky, ale je to nespravedlnost. O tyto peníze bojují soukromé školy už od počátku. Paradoxně jsme pro stát levnější. Státní školy dostávají peníze i na investice, ale dotace na žáka by měla být stejná. * Proč k vám rodiče přihlašují své děti a jsou ochotni platit školné?

Naši rodiče patří k různým příjmovým vrstvám. Obecně dají své peníze rádi, když ta škola bude jiná, když bude pro studenty něčím nová nebo zvláštní, originálnější přístupem, způsobem výuky, příjemnější a nebude nudná.

* Čím se ještě odlišujete od té státní? Naše škola - a myslím že obecně i další soukromé školy - více hledají cesty jak žákům poskytovat informace a vedou je k větší samostatnosti. Podle mě jsou naši studenti otevřenější a samostatnější. Na státní škole možná získají větší sumu znalostí, ale naši studenti je umí lépe aplikovat. Učíme je vše kolem podnikání, jsou nuceni neustále ekonomicky uvažovat, sledovat toky peněz, porovnávat ceny a celkově jsou praktičtější pro život. * Vyhledávají vaši školu pro své děti podnikatelé? Rodiče si vybírají školu podle jména, co se o ní říká. Děti podnikatelů u nás tvoří také určitou část, zhruba čtvrtinu. Pro některé rodiče může být výhodnější zvolit státní školu, kde nemusí platit školné. Řekl bych ale, že přístupem a celkovou prací se studenty jsme na tom lépe my. A také proto si nás rodina vybere. Jak už jsem říkal, v něčem jsme lepší a v něčem ne. * Nestojí za větší samostatností vašich studentů také jejich rodiče?

Podle mě je to ovzduším školy, které je k tomu inspiruje. Přihlašujeme se třeba k různým cvičným podnikatelským projektům. Pět let dozadu se například naši studenti každoročně umísťovali vždy do čtvrtého místa v republikové soutěži Junior Achievement. Založí reálný podnik a v praxi si vyzkouší jeho chod, na aplikovanou ekonomii dáváme celkově velký důraz. Před dvěma lety jsme zavedli jako součást výuky a výchovy projektové vyučování. Ve vyhlášených oborech si vždy ve skupině žáci volí téma. Pracují poměrně samostatně (učitel je konzultantem). Zpracují dokumentaci a na závěr svou práci prezentují před svými ostatními spolužáky. Vedle toho, že se samostatným studiem dozvědí další informace, učí se pracovat v týmu a nezanedbatelné je i to, že jsou vedeni k větší zodpovědnosti. A to jsou jen dva příklady z mnoha.

* Mají vaši studenti nějaké představy o své podnikatelské budoucnosti?

Děti podnikatelů většinou počítají s tím, že budou ve firmě pokračovat po získání zkušeností u firem jiných, někteří i v zahraničí.

* Co ti ostatní? Buď počítají s tím, že budou zaměstnanci, anebo že budou po získání praxe osobami samostatně výdělečně činnými. Naše učební osnovy jsou variabilnější a více odrážejí potřebu praxe. Také pro výuku využíváme odborníků z firem. Uvádí žáky do ekonomických teorií a především praktických vztahů nejen podle učebnic. Naši někteří externisté podnikají a například právník, který zde učí, je advokátem. Vyučuje i majitel tiskárny, která patří k největším u nás. Z hlediska školských předpisů je nekvalifikovaný, ale jeho znalosti jsou pro žáky nedocenitelné. * Nemáte za současné konkurence škol problém se získáváním nových žáků? Konkurence je určitě velká a škola, která vybírá školné, musí hodně bojovat. Vedeme si zatím přiměřeně poměrům. Výhodou soukromých škol je i to, že mají méně početné třídy, než státní, a mohou se tak žákům více věnovat. Zajímavým oborem je u nás třeba obor obalová technikapočítačová grafika, kde provádíme talentové zkoušky. Není pravda, že bereme každého. * Jaké obory vlastně nabízíte?

Ekonomiku podnikání, která se dělí na řízení firem, cestovní ruch a aplikovanou výpočetní techniku. Pak tady ještě máme zmíněnou obalovou techniku a počítačovou grafiku. Dvouletou denní nástavbu pro vyučence i její tříletou dálkovou formu. Všechny obory máme naplněné, největší zájem je o počítačovou grafiku a cestovní ruch. Rádi bychom maturantům umožnili získat výuční list v oboru polygrafie. Už dnes nabízíme pomaturitní studium jazyků - angličtina, němčina a francouzština.

* Kde se prosazujete na veřejnosti, aby se o vás vědělo?

Jsme zvyklí bojovat a pořád něco vymýšlíme. V našem regionu je jen málo společenských příležitostí, kde by se naši žáci neprezentovali. Například při Dnu zdraví, Dnu záchranářů, Dnu dětí, Plesu města Kolína, také spolupracujeme s hygienickou službou, městem a podobně. K spolupráci jsme vyzývání také proto, že naši studenti jsou spolehliví. Pořádáme výstavy studentských prací (kresba, fotografie). Samozřejmě inzerujeme a prezentujeme se na veletrzích škol i v sousedních okresech. Navštěvujeme základní školy, oslovujeme rodiče, prezentujeme se na internetových stránkách a pořádáme různé akce a soutěže.

* Jaké máte plány a představy do budoucna?

Chceme modernizovat školu a zlepšit zázemí pro počítačovou grafiku. Je to problém peněz a prostoru. Zároveň musíme rozšířit náborovou oblast, protože obor počítačová grafika po stránce přijímání žáků přesahuje náš region. Zřizujeme školní galerii a pracoviště cestovní kanceláře.

* Kolik činí školné? Zhruba kolem šestnácti set měsíčně, záleží na oboru. V dálkovém studiu je školné samozřejmě podstatně nižší. Školné je možné platit měsíčně, což je jinde méně obvyklé. * Jak je to s platy učitelů?

Vláda například schválí, že učitelé dostanou přidáno od ledna 2006 a školy -pokud toto mají respektovat - si musí poradit z vlastního rozpočtu. Normativy se upravují jednou za rok. Učitelé státních škol jsou všeobecně placeni lépe. Státní škola dostane peníze účelově, například na počítačovou učebnu. My na tento zdroj nedosáhneme.

* Využíváte podpory sponzorů? Sponzorství ve školství je spíše raritou, nejsme lukrativní oblastí. U nás tvoří sotva tak jedno procento rozpočtu - i když i to pomůže. Většinou to lidé chápou tak, že je už zahrnuto ve školném. Soukromým školám může pomoci také obec nebo město. Ale naše město nám dosud nepřispělo. * Jak je to se školní budovou - platíte nájem?

V tomto objektu jsme od roku 1996, majitel se nám snaží vycházet vstříc. Některé školy platí komerční nájmy a pak to mají velmi těžké.

MGR. JAN CHVOJKA

Narodil se v roce 1967 v Českém Brodě. Po absolvování Pedagogické fakulty v Hradci Králové působil jako učitel na zvláštní škole, pracoval na Úřadu práce v Kolíně a v roce 1997 se stal ředitelem tamní Soukromé střední podnikatelské školy. Jak sám říká, jeho práci mu znepříjemňují ministerští úředníci - teď třeba hrátkami kolem nového školského zákona, podle kterého se má rušit společnost s ručením omezeným, která má být nahrazena školskou právnickou osobou. „Je to absolutní hybrid vzniklý v mysli nějakého úředníka na ministerstvu školství, který si neumí představit martyrium s jejím rušením,“ říká Chvojka. Jeho dlouholetou zálibou je fotografování.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Odstupné při odchodu z práce? 9 věcí, na které se každý ptá
Senátní výbor podpořil větší práva vlastníků bytů vůči neplatičům
Jak dlouho pracují Evropané na stát?
Auta
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá,…
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Honda Civic dostane naftový motor 1.6 i-DTEC. Koupíte ho ale až na jaře 2018
Řidičské průkazy: Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení
BMW zveřejnilo první fotku nové Z4. Oficiálně se představí zítra
Technologie
GeForce na bázi Volty letos nebudou. Masová výroba na 12nm procesu začne koncem roku
Elektromobilů a hybridů u nás přibývá. Je jich přes jedno procento
Synology uvádí základní čtyřdiskový NAS. Je rychlejší a úspornější
Samsung za týden uvede Gear Fit 2 Pro, svůj nejlepší sportovní náramek
Tři virtuálové si chtěli nadále účtovat roamingové poplatky v EU
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít