V Liberci na konkurenci nevěří

15. listopadu 2004, 00:00 - DUŠAN ŠRÁMEK
15. listopadu 2004, 00:00

Ani patnáct let od listopadu 1989 to nemají podnikatelé jednoduché. Život jim ztrpčuje nejen socialistické zákonodárství posledních let, ale i administrativní překážky na nejrůznějších úrovních.

Firma Hotliner, provozující osobní autobusovou přepravu, je klasickou rodinnou firmou, kterou provozují dva bratři - Otakar a Jaromír Horkých. Podnikat začali v roce 1991. Tehdy to byly především zájezdy. Časem se jim firma začala rozrůstat, a tak od roku 1996 postupně začal Hotliner provozovat i městskou dopravu v P raze. Poté svou činnost rozšířil o vnitrostátní linku Praha- -Liberec-Jindřichovice pod Smrkem a také o mezinárodní linku Praha-Bratislava. Dnes má firma 46 autobusů a 60 zaměstnanců. ZISKOVÉ SPOJENÍ DO HLAVNÍHO MĚSTA Kvůli nové pravidelné lince mezi Libercem a Prahou se rozpoutalo drama jako ze špatného filmu. Licenci na provozování spoje dostala firma Hotliner loni, původně na provoz o víkendech, od Krajského úřadu v Liberci. Ve chvíli, kdy chtěli její majitelé rozšířit poskytování svých služeb i na všední dny, však narazili. Krajský úřad jim odmítl vydat licenci na příští rok. Podle vedoucí odboru dopravy Stanislavy Jakešové z toho důvodu, že linka patří do závazku „veřejné služby“. Převedeno do lidského jazyka jde o dotovanou službu. Jenže: Do veřejné služby bývají počítány převáženě pouze linky, které vedou řídce obydlenými končinami, navíc nedostupné jinému druhu dopravy, především železničnímu spojení. To ale není případ spojení mezi Prahou a Libercem. Prakticky všechny linky mezi hlavním městem a krajskými centry jsou totiž ziskové. O tom, že vydělávají, svědčí nakonec fakt, že s výjimkou „začarovaného“ Liberce provozuje přepravu na linkách z P rahy do krajských měst více přepravců. V Liberci je to ve všední dny pouze firma jediná - dotovaná ČSAD. CESTUJÍCÍCH JE PLNO

Krajský odbor dopravy obhajuje zamítnutí licence takto: v případě vstupu konkurence by byla ztráta přepravce ještě vyšší - tím pádem by i dotace musela být vyšší. Jak je ale možné, že na tu samou linku potřebuje jedna firma (ČSAD) dotaci, a druhá je schopna ji provozovat se ziskem? „Pro nás jsou již dnes ziskové i víkendové jízdy, natožpak v pracovním týdnu. N avíc jezdíme až do Jindřichovic, a itam jsme schopni dosahovat zisku,“ říká jednatel firmy Hotliner Otakar Horký. „Z vlastní zkušenosti vím, že spoje jsou nejenom plně obsazeny, ale na stáních ještě zůstávají lidé, které nejsou autobusy schopny pobrat,“ dodává. Podle podnikatelského záměru bude firma Hotliner schopna splácet leasing moderních mercedesů, a ještě jí zbude. N avíc hodlá cestujícím nabízet zdarma pití, k dispozici budou mít časopisy a cestu si budou moci ukrátit sledováním filmu v televizi.

**ŠŤASTNÝ KONEC?

Linka zahájila provoz tento týden. Licenci na příští rok nakonec dostal Hotliner od pražského magistrátu, a to i přes zamítavé stanovisko Liberce. Že by podnikatelský příběh se šťastným koncem? To není jisté, protože se liberecký krajský úřad chce odvolat k ministerstvu dopravy. Nelíbí se mu snad, že je někdo schopen poskytovat občanům lepší služby, než poskytuje krajem opečovávaná konkurence?

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče