V kauze Hamburk zvítězil zdravý rozum

29. ledna 2007, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
29. ledna 2007, 00:00

Zdravý rozum zvítězil. České přístavní prostory v Hamburku se po letech sporu vracejí do rukou českého státu. Správce konkurzní podstaty zkrachovalé Československé plavby labské se dohodl se zástupci ministerstva dopravy, že budovy bezúplatně převede zpátky na stát.

Zdravý rozum zvítězil. České přístavní prostory v Hamburku se po letech sporu vracejí do rukou českého státu. Správce konkurzní podstaty zkrachovalé Československé plavby labské se dohodl se zástupci ministerstva dopravy, že budovy bezúplatně převede zpátky na stát.

Zkrachovalá společnost nemovitosti ovládla v devadesátých letech během privatizace, stát to později zpochybňoval. Situace byla v mnoha ohledech paradoxní.

Především proto, že stát měl od Německa v pronájmu pozemky, ale budovy na nich spravoval někdo jiný. Česko tedy platilo a platí za pozemky nájem, a ne malý. Ale na ziscích z budov se nepodílelo. A dále, rozdílný správce budov a pozemků prý vzbuzoval rozpaky i u německých úřadů.

Budovy dostaly do pronájmu většinou německé firmy. To je zase v rozporu s prapůvodním účelem, proč byly kdysi hamburské pozemky tehdy ještě Československu dlouhodobě pronajaty. Stalo se tak po první světové válce v rámci Versaillských smluv. Smyslem bylo, aby i vnitrozemské státy měly přístup k moři. Dnes je vše jinak, svět i obchod se točí v jiných intencích. Ze strategické - byť malé -enklávy v klíčovém evropském přístavu může Česko těžit zejména obchodně. Je tedy žádoucí, aby v prostorách, za které platí nájem český stát, podnikaly především české firmy. Proběhly dokonce už dva veřejné tendry, které ale oba skončily z pochopitelných důvodů ve slepé uličce.

Současná dohoda o mimosoudním vyrovnání je rozumným kompromisem pro obě strany. Konkursní správce se sice navždy vzdá nároku na budovy, zisky z dosavadního pronájmu na něm ale Česko vymáhat nebude. Ani úhradu za nájem pozemků, který v mezidobí platilo.

A České republice se konečně v plném rozsahu a bez pochybností vrátí její hamburská „minikolonie“.

Doufejme, že zdravý rozum zvítězí i ve druhé kauze, která trápí české přístavní podnikání. Totiž ve sporu o stavbu jezů na Labi, proti které se staví ekologičtí aktivisté. Je otázkou, jestli právě přehrazení Labe a podpora vodní dopravy není ekologičtější, než nekonečná šňůra kamionů na dálnicích.

Současná dohoda o mimosoudním vyrovnání je rozumným kompromisem.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít