V kauze Hamburk zvítězil zdravý rozum

29. ledna 2007, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
29. ledna 2007, 00:00

Zdravý rozum zvítězil. České přístavní prostory v Hamburku se po letech sporu vracejí do rukou českého státu. Správce konkurzní podstaty zkrachovalé Československé plavby labské se dohodl se zástupci ministerstva dopravy, že budovy bezúplatně převede zpátky na stát.

Zdravý rozum zvítězil. České přístavní prostory v Hamburku se po letech sporu vracejí do rukou českého státu. Správce konkurzní podstaty zkrachovalé Československé plavby labské se dohodl se zástupci ministerstva dopravy, že budovy bezúplatně převede zpátky na stát.

Zkrachovalá společnost nemovitosti ovládla v devadesátých letech během privatizace, stát to později zpochybňoval. Situace byla v mnoha ohledech paradoxní.

Především proto, že stát měl od Německa v pronájmu pozemky, ale budovy na nich spravoval někdo jiný. Česko tedy platilo a platí za pozemky nájem, a ne malý. Ale na ziscích z budov se nepodílelo. A dále, rozdílný správce budov a pozemků prý vzbuzoval rozpaky i u německých úřadů.

Budovy dostaly do pronájmu většinou německé firmy. To je zase v rozporu s prapůvodním účelem, proč byly kdysi hamburské pozemky tehdy ještě Československu dlouhodobě pronajaty. Stalo se tak po první světové válce v rámci Versaillských smluv. Smyslem bylo, aby i vnitrozemské státy měly přístup k moři. Dnes je vše jinak, svět i obchod se točí v jiných intencích. Ze strategické - byť malé -enklávy v klíčovém evropském přístavu může Česko těžit zejména obchodně. Je tedy žádoucí, aby v prostorách, za které platí nájem český stát, podnikaly především české firmy. Proběhly dokonce už dva veřejné tendry, které ale oba skončily z pochopitelných důvodů ve slepé uličce.

Současná dohoda o mimosoudním vyrovnání je rozumným kompromisem pro obě strany. Konkursní správce se sice navždy vzdá nároku na budovy, zisky z dosavadního pronájmu na něm ale Česko vymáhat nebude. Ani úhradu za nájem pozemků, který v mezidobí platilo.

A České republice se konečně v plném rozsahu a bez pochybností vrátí její hamburská „minikolonie“.

Doufejme, že zdravý rozum zvítězí i ve druhé kauze, která trápí české přístavní podnikání. Totiž ve sporu o stavbu jezů na Labi, proti které se staví ekologičtí aktivisté. Je otázkou, jestli právě přehrazení Labe a podpora vodní dopravy není ekologičtější, než nekonečná šňůra kamionů na dálnicích.

Současná dohoda o mimosoudním vyrovnání je rozumným kompromisem.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít