V EU už se prodává stejně aut jako před krizí

13. května, 12:11 - čtk
13. května, 12:11

Prodej nových osobních aut v Evropské unii v dubnu stoupl o 9,1 procenta na 1,273 milionu vozů. Odbyt se tak dostal na nejvyšší úroveň od dubna 2008, tedy krátce předtím, že automobilový průmysl zasáhla hospodářská krize. Celkový prodej nových osobních automobilů v EU roste bez přerušení již 32 měsíců.

O příznivých datech dnes informovalo Evropské sdružení výrobců automobilů. Vyšší odbyt v dubnu zaznamenali takřka všichni výrobci aut, včetně největší evropské automobilky Volkswagen, která se potýká s následky emisního skandálu.

Španělsko a Itálie už dvouciferně

Počet nově registrovaných aut v dubnu stoupl na všech pěti hlavních automobilových trzích, nejvíce ve Španělsku a v Itálii, kde rostl dvoucifernými tempy. V České republice se prodej zvýšil o 12 procent na 23 131 vozů.

Podle výzkumné společnosti IHS Automotive prodeji v západní Evropě pomáhá přiměřeně dobrá nálada spotřebitelů či solidní zájem motoristů měnit ojetiny za nová auta.

Z jednotlivých výrobců se dařilo především německým automobilkám Daimler a BMW či automobilové skupině Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Daimler, který vyrábí luxusní auta Mercedes-Benz a miniauta Smart, zvýšil odbyt o více než 21 procent. Skupina FCA zaznamenala nárůst o více než 14 procent, její značce sportovně užitkových aut Jeep vzrostl odbyt v zemích osmadvacítky o více než 25 procent.

Škoda drží růst na evropském průměru

Německý automobilový koncern Volkswagen zvýšil v zemích EU prodej meziročně o 5,4 procenta. Jeho podíl na unijním trhu ale klesl na 25,2 procenta z 26,1 procenta před rokem.

Hlavní značce Volkswagen stoupl odbyt o 2,7 procenta. Mladoboleslavská Škoda Auto, která je součástí koncernu, zvýšila prodej o 7,6 procenta na 57 078 vozidel.

K překonání ročního maxima ve výši 14,1 milionu aut aktuálně chybí necelých 400 tisíc vozů

“Automobilky v Evropě čeká další velmi solidní rok, tedy alespoň z pohledu poptávky. Jak ukazují tvrdá data o investicích firem do nových vozů v některých zemích nebo průzkumy mezi spotřebiteli, zájem o nová auta ještě není na vrcholu. Zvláště pak, pokud jde o poptávku ze strany spotřebitelů. Zde se stále ukazuje, že o koupi nového vozu v následujícím roce uvažuje výrazně více lidí než v předchozích letech. Jde přitom fakticky o všech pět největších trhů a mimochodem i o ČR,” okomentoval statistiku analytic ČSOB Petr Dufek.

Jestliže průzkumy zájmu o nová auta vyznívají stále pozitivně, nezbývá než se podívat, jak daleko má trh ke svému historickému maximu dosaženému v roce 2008. K překonání ročního maxima ve výši 14,1 milionu aut mu už aktuálně chybí jen necelých 400 tisíc vozů.

“A to rozhodně není vůbec vyloučené. Stačí, když se podaří udržet si letos růst prodejů okolo sedmi procent. Vzhledem k poptávce, pozitivní náladě spotřebitelů a levným penězům – a nepochybně i atraktivním cenám aut – to není nedosažitelný výsledek,” míní Dufek.


Čtěte také:

Škoda vyrobila už 100 tisíc Superbů třetí generace

Žádná laciná montovna. Autoprůmysl v Česku dospěl


Mohlo by vás zajímat

 Náměstkyně ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová

Klára Dostálová: Čínské svatby lákají do Prahy

 Michal Hašek (ČSSD)

Kapky štěstí na jižní Moravě

Ilustrační foto

Na tom Schumpeterovi něco bude

Makrooko Miroslava Zámečníka

Lavičky ze dřeva a vzpomínek

 Geolog Václav Cílek (foto Martin Pinkas/Euro)

Václav Cílek: Ocitáme se ve světě nerovnováhy

Hongkong - ilustrační foto

Ekonomicky nejsvobodnější zůstává Hongkong, Česko si výrazně polepšilo

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a chci zakázat…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

  • Miroslav Bárta: Káhiru dobylo jenom pár set jezdců

Hry pro příležitostné hráče