Menu Zavřít

V dědečkovské turistice jsme zatím pozadu

30. 10. 2006
Autor: Euro.cz

CESTOVNÍ RUCHPro cestovní kanceláře jsou senioři lákavou skupinou. V západní Evropě proto tvoří v průměru už 12 procent všech klientů. Česko ale zaostává, důchodci tvoří v současnosti jen pět procent všech zákazníků. Podle odhadu Asociace cestovních kanceláří ČR se letos s tuzemskými cestovkami podívá do zahraničí zhruba 130 tisíc seniorů.

CESTOVNÍ RUCH

Pro cestovní kanceláře jsou senioři lákavou skupinou. V západní Evropě proto tvoří v průměru už 12 procent všech klientů. Česko ale zaostává, důchodci tvoří v současnosti jen pět procent všech zákazníků. Podle odhadu Asociace cestovních kanceláří ČR se letos s tuzemskými cestovkami podívá do zahraničí zhruba 130 tisíc seniorů. „Určitě se ale budou jejich počty zvyšovat,“ předpokládá předseda asociace Michal Šeba. Důvodem je podle něj jak stárnutí populace, tak i zvyšování kupní síly důchodců.

Proč jsou lidé v důchodovém věku pro cestovky důležitými zákazníky? Především proto, že mají dost času. A to i ve fázích roku, kdy ostatní věkové kategorie tolik necestují. Důchodci tak mohou zaplnit „hluchá“ období roku. „Nejsou závislí na čerpání dovolené ani na školních prázdninách. Naopak preferují právě předsezonu a posezonu, kdy je v přímořských oblastech menší horko a klidnější atmosféra,“ vysvětluje Šeba. „Sezona tak i díky nim začíná již počátkem května a června, na podzim je nejhojněji požadovaným měsícem pro pobyty v zahraničí září a říjen,“ dodává.

PŘIBALÍME I VNOUČKA

Více seniorů začíná cestovat také po Česku. Speciální zájezdy pro ně připravuje například cestovní kancelář, která má příznačný název CK Babička. „Máme již vytypováno zhruba pět hotelů, které poskytují starším lidem speciální péči. Nejde jen o lázeňské služby, ale třeba i o nejrůznější kulturní program šitý na míru seniorům,“ říká majitel cestovky Martin Tmej.

Populární jsou také „mixované“ zájezdy pro důchodce s benjamínky. „Zejména mimo sezonu, ale někdy i v letních měsících je nabízeno cenové zvýhodnění pro stále se rozšiřující pobyty seniorů s vnoučky. Častá je pak i programová nabídka uzpůsobená požadavkům obou věkových skupin,“ vysvětluje Michal Šeba.

DŮCHODCI SOBĚ

Zájezdy pro důchodce ale obklopuje několik problémů. „U naší společnosti se podíl těchto zájezdů zmenšuje. Seniorské kluby si totiž dělají turistiku víc a víc přímo. Zájezdy si organizují samy. Totéž platí pro školní zájezdy. Všichni přitom tvrdí, že to není podnikání a zisková záležitost,“ říká s pochybností v hlase majitel CK Babička Martin Tmej. Pokud si důchodci organizují výlety svépomocí, cestovky přicházejí o klienty.

„Zcela samostatným problémem je pak menší obezřetnost a důvěřivost seniorů. To se týká pochybných nabídek spojených s agresivním marketingem. Důchodcům jsou nabízeny jednodenní zájezdy po České republice, jež jsou spojeny s drsnými prodejními seancemi,“ upozorňuje Michal Šeba.

BRAND24

Ještě horší je podle něj důvěra v takzvané timeshareové pobyty. Při nich si zákazník zaplatí určitou dobu pobytu v pronajatém domě v nějaké atraktivní lokalitě.

„Na asociaci se pak často obracejí důchodci, kteří pozdě pochopili, že věnovali většinu léta střádaných prostředků na timeshareovou nabídku, která v lepším případě pro ně není vhodná, natož výhodná. V horším případě je svěřili společnosti, od které pak marně vymáhají jakékoliv plnění, protože firma už není k sehnání. Jenže v takovém případě jim už pomoci nemůžeme,“ říká Šeba. I přes tyto problémy se ale dědeček-turista stává každopádně stále žádanějším klientem.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).