V Česku vyrábíme pouze myšlenky

22. října 2007, 00:00 - Petr Bayer
22. října 2007, 00:00

SPOLEČNOST 4EVER - Společnost 4ever se objevila na cyklistickém trhu před deseti lety. Zatímco v prvním roce činnosti smontovala 1600 kusů kol, v roce 2008 už počítá se zvýšením produkce na více než 50 tisíc kusů.

Výrobce ze Studénky od počátku upřednostňoval vlastní montáž před pouhým dovozem hotových kol z Asie. „Důvodem byla především kontrola nejen nad výběrem zboží, ale také nad samotným procesem výroby,“ vysvětluje jednatel 4ever Petr Brož.

Bicykl je vlastně světoběžníkem, který má na svém „kufru“ nálepky ze všech navštívených míst. „V tuzemsku se vyrábí pouze myšlenky, jak kolo bude vypadat po designerské stránce a z jakých dílů bude složeno,“ poodhaluje výrobní postup. Veškeré součástky se podle něj nakupují po celém světě a pak se z nich sestaví kolo.

„Používáme montáž na stojanech, která je všeobecně považována za kvalitnější, protože kolo je zde uchyceno přirozeným způsobem, celé se seřídí a poté teprve vkládá do přepravní krabice,“ popisuje. Horší alternativou je pásová výroba, kde kolo jede „nohama“ vzhůru a montéři na něj pouze nasazují jednotlivé součástky. Největším producentem dílů je přitom již mnohokrát zmíněná Čína.

„Z tohoto titulu je zajímavá záležitost, že mezi čínské součástky se z pohledu antidumpingu nepovažuje součástka vyrobená na Tchaj-wanu i přesto, že oficiálně nebyl samostatně uznán a patří pod Čínu. Je to taková kuriozita vytvořená Evropskou komisí,“ diví se. Firma dále nakupuje v Japonsku, Singapuru, Thajsku a ve velké míře také v Evropě, když zkrátka nepřijdou ani čeští producenti. „Z našich výrobců využíváme hlavně firmy Remerx a Rubenu,“ dodává.

S amuletem do galaxie

Firma 4ever letos smontuje přibližně 40 tisíc kol, v roce 2008 plánuje již 52 tisíc velocipedů. Nejvýznamnějším odběratelem je Dahon. „O zbytek se dělí značky Galaxy, Amulet, Acstar, Pell’s a samozřejmě vlastní značka 4ever,“ vyjmenovává. Roste zájem o krosová kola, která se již prodávají přibližně stejně jako horská. „Hodně se zvedají silničky a cenově rozumná celoodpružená kola,“ doplňuje. Specialitou je jedno z nejlehčích horských kol na trhu. „Jmenuje se Virus a váží 8,95 kilogramu. Rám váží 1,25 kg a je ze slitiny zvané Scandium Super light,“ drží jedním prstem rám ve vzduchu.

Tržby by se v příštím roce měly vyšplhat přes 150 milionů korun a růst je přímo úměrný zvyšování produkce. Rovněž stoupá počet zaměstnanců, v roce 2008 má ve firmě pracovat asi 90 osob. „Při této příležitosti chci konstatovat, že sehnat slušného člověka do zaměstnaneckého poměru, který ještě navíc chce pracovat, je nadlidský výkon a musíme tuto situaci řešit zahraničními dělníky. A to jsme na severní Moravě, kde donedávna byla situace opačná,“ stěžuje si.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče