V Česku budou jezdit elektromobily Peugeot

19. prosince 2010, 03:05 - Johanka Mrázová
19. prosince 2010, 03:05

Peugeot a skupina ČEZ podepsaly 7. prosince dohodu o rozvoji elektromobility v ČR. V jejím rámci Francouzi pronajmou elektrárenské firmě celkem 65 elektromobilů iOn. Co je to za vozidla a k čemu budou sloužit?

Foto: Peugeot

Peugeot poprvé předvedl své elektromobily českým novinářům v září na testovacích jízdách kolem Paříže. iOn je vlastně přepracovaný japonský Mitsubishi iMiEV. Jedná se o čtyřdveřový čtyřmístný automobil o délce 3,48 metru. Maximální výkon je 64 koní a nejvyšší rychlost 130 km/h. Jeho lithium-iontové baterie se dobíjejí na plnou kapacitu šest hodin, na 80 procent pak během třiceti minut.

Hlavně do města

Jaké jsou naše dojmy z vozu? iOn hodnotíme jako malé městské auto, které nabízí s přivřenýma očima místo pro čtyři dospělé osoby. Problém může činit jen malá šířka vozu, do délky a výšky má karoserie poměrně velkorysé rozměry. Zavazadlový prostor je dobře přístupný pátými dveřmi, ale jeho velikost 170 litrů nedává možnost převážet velké náklady. Pod podlahou kufru není úložná schránka ani rezerva, ale řídicí elektronika.

Interiér je trochu spartánský, kabině vládnou levné plasty. Na první pohled se vůz neliší od běžného auta, rozdíl je znát až při startování. Neozývá se při něm totiž stakato benzínového agregátu, pouze se rozsvítí kontrolky na palubní desce, aby řidiči řekly, že synchronní elektromotor s permanentními magnety je připraven. iOn se pak rozjede tiše jako tramvaj a kromě toho na sobě nedává znát, že se nějak liší od zbytku vozidel. Oceňujeme mrštnost vozidla v hustém provozu, auto se dokázalo otočit na poloměru 4,5 metru.

iOn bude jezdit ve Vrchlabí

Peugeot poskytne ČEZu formou pronájmu 10 vozů typu iOn v roce 2011 a dalších 55 vozů v roce 2012. Elektrárenská společnost se zavazuje vybudovat více než 150 dobíjecích stanic. Vozy jí budou poskytnuty formou tříletého pronájmu. ČEZ chce využít elektromobily pro vlastní potřebu a kromě toho je poskytne formou pronájmu i svým partnerům. Dva vozy budou také testovány ve Vrchlabí, jež se stalo prvním energeticky chytrým regionem v ČR.

Na jeden stupeň

Ovládání auta je jednoduché. Dvoupedálová skupina a jednoduchý volič uprostřed připomínají jízdu autem vybaveným automatickou převodovkou. Převodovka v tomto autě sice byla, ale jen jednostupňová, takže k reálnému řazení při naší jízdě nedocházelo. V Peugeotu jsme mohli volit jen mezi jízdou vpřed, vzad a neutrálem. Elektromotor je při akceleraci a jízdě konstantní rychlostí velmi tichý, při elektrickém brzdění se energie částečně vrací do akumulátorů. V rychlostech nad 50 km/h je ale zvuková hladina místy srovnatelná s malými turbodiesely.

Cena elektromobilu v Japonsku se v přepočtu pohybuje kolem 840 000 korun. „Evropský Peugeot bude ale auto pronajímat v jakémsi operativním leasingu na pět let za 500 eur měsíčně,“ řekla Profitu mluvčí značky Radka Matthey.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Auta
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off…
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Technologie
Paměti DDR5 by se mohly objevovat už od roku 2019. Takt až 6,4 GHz, VRM na modulech?
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít