Menu Zavřít

V anglickém fotbale posiluje asijský kapitál

9. 8. 2016
Autor: Facebook

West Bromwich Albion se stal prvním týmem anglické fotbalové Premier League, který má většinového vlastníka z Číny. Asijský kapitál v britském fotbale hraje klíčovou roli.

West Bromwich se stal dalším z rapidně se rozšiřující řady fotbalových týmů, které přecházejí do čínských rukou. Pořídila si ho investiční skupina Yunyi Guokai Sports v čele s miliardářem Guochuanem Laiem. Od dosavadního majitele Jeremyho Peace získala v klubu 88procentní podíl. Cena transakce nebyla oznámena, Peace však údajně požadoval částku v rozmezí 150 až 200 milionů liber (4,8 až 6,3 miliardy korun).

„Jsem hrdý, že se stanu prvním čínským majitelem týmu v Premier League. Tento historický den pomůže zvýšit zájem o West Bromwich v Číně, což by mělo vést k atraktivním obchodním příležitostem,“ doufá Lai, který ihned ohlásil záměr investovat do posílení týmu.

Lai je sice prvním majoritním vlastníkem anglického týmu, revoluci ale nezpůsobil. Stačí připomenout, že v bohatém Manchesteru City, jehož majitelem je šejk Mansúr, má čínská společnost China Media Capital třináctiprocentní podíl. Majitelem Aston Villy, která sestoupila do druhé ligy, je zase od letošního května Tony Xia.

Čínské společnosti se angažují také na poli sponzoringu. V příští sezoně budou mít čtyři celky nejvyšší anglické ligy na svých dresech čínské znaky. Půjde o propagaci sázkových kanceláří 138.com (Watford) a UK-K8 (West Bromwich) a hazardního webu Mansion (Bournemouth a Crystal Palace). V Česku je v tomto směru průkopníkem pražská Slavia, která na prsou nese jméno čínské společnosti CEFC.

 Dresy fotbalistů Watfordu pro sezonu 2016/17 (Zdroj: Facebook) Watford je jedním ze čtyř anglických týmů, které na dresu propagují čínské společnosti. (Zdroj: Facebook)

Nejen Čína si však oblíbila anglický fotbal. Jako velkou příležitost ke zviditelnění jej vnímají i firmy z dalších asijských zemí. Gratulovat si mohou thajští majitelé duty free prodejce King Power, kterým vyšla sázka na Leicester, dlouho podprůměrný tým, který v uplynulé sezoně Premier League senzačně vyhrál. Thajská společnost byla vidět na dresech a dokonce se po ni jmenuje stadion, kde Leicester hraje své domácí zápasy. Oba subjekty spojuje osobnost miliardáře Vichaie Srivaddhanaprabhy.

Asijské sponzory ale prezentují i tradiční těžké váhy. Manchester City a Arsenal mají smlouvy na stejném principu jako Leicester (reklama na dresu a pojmenování stadionu) s aerolinkami ze Spojených arabských emirátů – Etihad a Emirates. Chelsea propaguje japonské pneumatiky Yokohama, Manchester United má tři menší asijské sponzory, včetně čínského výrobce sladkých nápojů Wahaha.

Jak zjistila sportovní marketingová agentura Repucom, z 330 milionů eur (8,9 miliardy korun) investovaných do reklamy na dresu, pocházelo 87 procent z firem mimo Británii.

Čínskému fotbalovému utrácení vévodí AC Milán

Dohodnuto. AC Milán nejdražší čínskou fotbalovou akvizicí

 Logo AC Milán (Autor: Maarten Van Damme via Wikimedia Commons; CC BY 2.0)

„Asijské firmy, kterým se povede vyjednat sponzorské smlouvy s týmy z Premier League, získávají okamžitou důvěryhodnost a zájem o svou značku. Jak doma, tak i v zahraničí,“ upozorňuje Rupert Pratt, ředitel marketingové firmy Mongoose Sports and Entertainment.

Samotné podepsání smlouvy ale často stačit nemusí. Spojení firmy s fotbalovým týmem je potřeba neustále připomínat a zdůrazňovat. Přesvědčil se o tom například čínský výrobce smartphonů Huawei, který v roce 2014 získal významného partnera v londýnském Arsenalu. Po dvou letech ale spolupráci ukončil. „Některým společnostem se nedaří dosáhnout maximálního benefitu. Huawei se měl zaměřit na kreativitu,“ říká Simon Chadwick, profesor sportovního byznysu na univerzitě Salford. Huawei sice krátce po oznámení dohody vytvořil speciální edici svého telefonu Ascend P7, jinak však příliš vidět nebyl.


O spojení Čína - fotbal dále čtěte:

Fotbalový Milán ovládnou Číňané. Kupují oba rivalské týmy

Číňané dál cílí na evropský fotbal, koupili Aston Villu

BRAND24

Dravá Wanda rozšiřuje portfolio. Plní tím velký čínský fotbalový plán

Číňané dál investují do fotbalu. Od Berlusconiho kupují AC Milán


  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).