V aeroliniích to vře

30. srpna 2009, 13:11 - Marcela Honsová
30. srpna 2009, 13:11

S radikálním řešením na uklidnění situace v Českých aeroliniích přišlo její představenstvo. Nabízí okamžitou rezignaci, jakmile odbory budou souhlasit se snížením mezd a zmrazením benefitů. Přestože odboráři slibují, že budou o návrhu jednat, už nyní je zřejmé, že jej nepodepíší všichni.

Radomír Lašák

Autor: Jakub Stadler

Za první pololetí vykazují České aerolinie ztrátu téměř dvě miliardy korun. „Takto dál fungovat nemohou,“ tvrdí ministr financí Eduard Janota a odboráři souhlasí. Ovšem restrukturalizační návrhy, s nimiž přichází současný management, se jim nezamlouvají. Podle ministra především kvůli antipatiím a neschopnosti komunikace vedení firmy a odborů.

Dohoda zřejmě ztroskotá

Představenstvo aerolinií navrhuje, že opustí svá křesla, jakmile odboráři podepíší dodatky ke kolektivní smlouvě, v nichž by souhlasili se snížením mezd pilotů o třicet procent, čímž by klesl jejich průměrný plat z 212 na 148 tisíc korun měsíčně. Mzdy ostatních zaměstnanců by spadly o 15 procent. Součástí smlouvy by bylo i zmrazení zaměstnaneckých benefitů minimálně do roku 2010. Celkem by tak aerolinie ušetřily ročně téměř 1,2 miliardy korun.

„Vycházíme z toho, že odboráři jsou připraveni podílet se na restrukturalizaci společnosti, aby ČSA přežila hospodářskou krizi,“ říká prezident Českých aerolinií Radomír Lašák, který firmu řídí od ledna 2006. I když odboroví předáci tvrdí, že tento návrh musí projednat se svými členy, a proto se nemohou předčasně vyjadřovat, už nyní lze podle jejich reakcí odhadovat, že se pod tento plán nepodepíší všechny odborové organizace, jak požaduje představenstvo ČSA.

„Management tímto návrhem říká: Dejte nám peníze, my s nimi něco uděláme, ale nezajímejte se o to, co. To je pro nás nepřijatelné,“ uvádí Petr Voldán, reprezentující letecké techniky a inženýry.

Ani propouštění se moc nelíbí

Ještě před tahanicemi o platy připravil management návrh restrukturalizačních opatření, který počítal s redukcí letového řádu, zrušením ztrátových linek z Prahy do New Yorku, Toronta a Manchesteru. Do jara 2010 měla firma propustit ze 4600 zaměstnanců 860 lidí, z toho 98 pilotů, a prodat až šest letadel z padesáti. Tento plán ovšem odboráři kritizují a nepovažují za účinný.

Privatizace drhne

V polovině října by měl stát rozhodovat o privatizaci Českých aerolinií. Buď získají nového vlastníka, přičemž jediným ve hře je konsorcium Unimex - Travel Service, nebo zůstanou dál státu. Odboráři by nejraději privatizaci pozdrželi.

V případě této varianty by ministr financí osobně preferoval, aby se v aeroliniích uskutečnily řádné tendry. „Aby na prezidenta ČSA bylo vypsáno výběrové řízení, aby nebyl dosazen jako například Tvrdík či Lašák,“ vysvětluje Janota.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy máte v práci nárok na placené volno?
Volby 2017: vše, co potřebujete vědět
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Auta
Land Rover míří také na silnice. Road Rover bude luxusní…
Test: Mazda CX-5 2.0 Skyactiv-G160 AWD
Retro: Lada Niva, Škoda Trekka a další socialistické off-roady
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let elektrické verze
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Technologie
Paměti DDR5 by se mohly objevovat už od roku 2019. Takt až 6,4 GHz, VRM na modulech?
Takhle bude vypadat retro ThinkPad. Lenovo jej nabídne k 25. výročí
Windows Store bude zřejmě přejmenován na Microsoft Store
Školství není připraveno na dobu, kdy budeme mít internet v těle
Je tu GeForce GTX 1080 Ti s upgradovanou pamětí: Evga vydává model s 12GHz GDDR5X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít