V aeroliniích to vře

30. srpna 2009, 13:11 - Marcela Honsová
30. srpna 2009, 13:11

S radikálním řešením na uklidnění situace v Českých aeroliniích přišlo její představenstvo. Nabízí okamžitou rezignaci, jakmile odbory budou souhlasit se snížením mezd a zmrazením benefitů. Přestože odboráři slibují, že budou o návrhu jednat, už nyní je zřejmé, že jej nepodepíší všichni.

Radomír Lašák

Autor: Jakub Stadler

Za první pololetí vykazují České aerolinie ztrátu téměř dvě miliardy korun. „Takto dál fungovat nemohou,“ tvrdí ministr financí Eduard Janota a odboráři souhlasí. Ovšem restrukturalizační návrhy, s nimiž přichází současný management, se jim nezamlouvají. Podle ministra především kvůli antipatiím a neschopnosti komunikace vedení firmy a odborů.

Dohoda zřejmě ztroskotá

Představenstvo aerolinií navrhuje, že opustí svá křesla, jakmile odboráři podepíší dodatky ke kolektivní smlouvě, v nichž by souhlasili se snížením mezd pilotů o třicet procent, čímž by klesl jejich průměrný plat z 212 na 148 tisíc korun měsíčně. Mzdy ostatních zaměstnanců by spadly o 15 procent. Součástí smlouvy by bylo i zmrazení zaměstnaneckých benefitů minimálně do roku 2010. Celkem by tak aerolinie ušetřily ročně téměř 1,2 miliardy korun.

„Vycházíme z toho, že odboráři jsou připraveni podílet se na restrukturalizaci společnosti, aby ČSA přežila hospodářskou krizi,“ říká prezident Českých aerolinií Radomír Lašák, který firmu řídí od ledna 2006. I když odboroví předáci tvrdí, že tento návrh musí projednat se svými členy, a proto se nemohou předčasně vyjadřovat, už nyní lze podle jejich reakcí odhadovat, že se pod tento plán nepodepíší všechny odborové organizace, jak požaduje představenstvo ČSA.

„Management tímto návrhem říká: Dejte nám peníze, my s nimi něco uděláme, ale nezajímejte se o to, co. To je pro nás nepřijatelné,“ uvádí Petr Voldán, reprezentující letecké techniky a inženýry.

Ani propouštění se moc nelíbí

Ještě před tahanicemi o platy připravil management návrh restrukturalizačních opatření, který počítal s redukcí letového řádu, zrušením ztrátových linek z Prahy do New Yorku, Toronta a Manchesteru. Do jara 2010 měla firma propustit ze 4600 zaměstnanců 860 lidí, z toho 98 pilotů, a prodat až šest letadel z padesáti. Tento plán ovšem odboráři kritizují a nepovažují za účinný.

Privatizace drhne

V polovině října by měl stát rozhodovat o privatizaci Českých aerolinií. Buď získají nového vlastníka, přičemž jediným ve hře je konsorcium Unimex - Travel Service, nebo zůstanou dál státu. Odboráři by nejraději privatizaci pozdrželi.

V případě této varianty by ministr financí osobně preferoval, aby se v aeroliniích uskutečnily řádné tendry. „Aby na prezidenta ČSA bylo vypsáno výběrové řízení, aby nebyl dosazen jako například Tvrdík či Lašák,“ vysvětluje Janota.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Revoluce? Už dnes si můžete objednat auto na solární pohon.…
Range Rover Velar nadchne už svým vzhledem. Ale tím to nekončí [první dojmy a velká galerie]
Španělský sourozenec Škody Kodiaq se bude jmenovat Donosti, Aran nebo Teide
Reálná spotřeba Bugatti Chiron? Není tak strašná, jak by se mohlo zdát
Rolls-Royce Phantom: Vlastní platforma, přes 130 kg zvukové izolace a komfort létajícího koberce
Technologie
Na podzim skončí podpora Windows 10 v1511. Toto vydání už skoro nikdo nepoužívá
Konkurence nebo ne, Intel měl v druhém čtvrtletí rekordní tržby. Zvedl i cíle pro celý rok
Microsoft ruší servisní kanály Current Branch a Current Branch for Business [Windows 10]
Konec řízené distribuce. Creators Update byl vypuštěn na všechna kompatibilní zařízení
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít