Užitková verze Roomstera

13. října 2008, 08:00 - Erich Handl
13. října 2008, 08:00

VYZKOUŠELI JSME - ŠKODA PRAKTIK - Po ukončení výroby Felicie Pick-up neměla Škodovka dlouho v nabídce užitkové auto.

Až letos na jaře nabídla malou dodávku Praktik, jejíž nejslabší benzinová verze je k mání za 297 381 korun. My otestovali silnější naftovou variantu.

Praktik se poprvé objevil na jarním brněnském veletrhu Autotec jako dvoumístná dodávka postavená na bázi modelu Roomster. Jeho přední část zůstala stejná – je tu maska s masivní mřížkou, kapkovité světlomety a dynamická kabina se zkosenými sloupky střechy. Zadní část je přepracovaná na korbu pro převážení nákladu. Vejde se do ní 1900 litrů nákladu a má kromě zadních výklopných i dvoje postranní dveře.

Jedním z charakteristických prvků exteriéru jsou plechové kryty zadních bočních oken. Jejich posláním je jednak chránit náklad před nežádoucími pohledy zvenčí, případně i před slunečními paprsky, a také mají být zárukou vyšší bezpečnosti vozidla. Zvýšenou odolnost zadních bočních dveří pak zajišťuje plastová výplň.

JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ

Praktik je homologován v nákladní kategorii N1, samozřejmostí je tedy možnost odpočtu DPH. Korba s délkou ložné plochy 1605 milimetrů umožňuje převážení palet, bezpečné uchycení nákladu zajišťuje šest ok na bocích třídílné podlahy. Praktik uveze až 550 kilogramů, takže svou nosností uspokojí většinu majitelů obchodů, restaurací, řemeslníky, kurýry i zemědělce.

Praktická korba s vysokou hranou

Redakce Profitu otestovala praktika s turbodieselem 1,4 litru pod kapotou. K námi zjištěným kvalitám vozu patří zejména jeho dobrá manévrovatelnost ve městě, slušný výkon motoru a praktičnost nákladové korby. Skříň je na malé auto překvapivě velká a má řadu úchytů k upevnění nákladu. Postranní dveře jsou při vykládání neocenitelné.

Dodávka má ale také své minusy. Při nakládce a vykládce zadními dveřmi vadí poměrně vysoká hrana nákladového prostoru. V autě jsme při testech vezli malou motorku a při jejím vynášení jsme se neubránili poškrábání zadního nárazníku. S plochou korbou by byla veškerá manipulace jednodušší. Za příplatek proto Škoda nabízí takzvanou vyrovnávací podlahu, která srovná ložnou plochu s hranou karoserie. Pak je možné do auta nakládat pohodlně třeba i vysokozdvižným vozíkem.

TECHNICKÉ ÚDAJE

model - Škoda Praktik 1,4 TDI

  • *typ vozu - dvoumístná dodávka motor - turbodiesel objem válců - 1,4 litru max. výkon - 59 kilowattů max. rychlost - 165 km/hod užitečná hmotnost - 640 kilogramů zrychlení 0-100 - 14,7 sekundy spotřeba - 5,1 l/100 km korba - 1900 litrů cena - 392 381 Kč Pozor na parkování**

Možnost manipulace se zbožím postranními výklopnými dveřmi je skvělá, ale autu by ještě více slušely posuvné dveře. V těsných podmínkách městských parkovišť nám občas dělalo problém dveře otevřít. K jízdním minusům auta patří špatný výhled řidiče do slepých úhlů přes korbu.

Škoda Praktik je jinak dobrým pomocníkem podnikatele do městských ulic, zdobí ho skutečná praktičnost a nízká startovní cena. V základu je možné počítat se solidní výbavou, zahrnující například airbag řidiče, čtyřramenný volant, který lze výškově i podélně nastavit, a také posilovač řízení.

Testovaný turbodiesel doporučujeme, ale je třeba upozornit, že za něj zájemce zaplatí skoro 400 tisíc korun.

Pro bezproblémové nakládání je nutné si přikoupit za několik desítek tisíc korun výše zmíněnou vyrovnávací podlahu ložné plochy.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče