Uzavřené extrasvěty

16. listopadu 2007, 11:45 - Ivan Pilný
16. listopadu 2007, 11:45

Glosy postaršího technokrata

Donedávna jsem si myslel, že klasickou ukázkou světa, který mluví svým vlastním jazykem, přeceňuje vlastní výrobky a služby, předstírá dokonalost a vytváří umělé potřeby, je svět informačních technologií. Přátelé, mám pro vás dobrou zprávu, nejsme sami!
Nedávno jsem se účastnil marketingové a mediální konference na Žofíně. Po vyslechnutí několika přednášek jsem pochopil, že cílem práce marketingových a výzkumných agentur je ovládnout mozek klientů na tak dlouho, aby z nich dostali peníze s příslušnou marží. Samozřejmě že vysokou. Většina přednášek byla o sofistikovaných a co nejpřesvědčivějších nástrojích k dosažení tohoto bohulibého záměru. Účastnil jsem se panelu, který měl přinést diskusi o „reálném a digitálním světě“. Bylo zřejmé, že marketing si pod reálným světem představuje získání dlouhých řas, nádherných vlasů, úpravu zažívání konzumací zdravého produktu po dobu patnácti dnů… Také můžete v sedmdesáti dohonit tramvaj, stačí k tomu pár pilulek. Váš život změní čarodějný nápoj, po němž vám buď narostou křídla, nebo se svými přáteli zaletíte do kosmu. Stačí zajít do hypermarketu nebo zajet s autem do skladu a naložíte si balíky bankovek. Na obhajobu světa informačních technologií musím říci: „Kam se hrabou i ti nejpřesvědčivější vizionáři světa znalostní ekonomiky se svými nadsázkami!“ Reálný svět stranou, úkolem panelistů bylo hájit digitální věk. Můj nejpřesvědčivější kolega měl tu smůlu, že po jeho prezentaci - dokazující, že vše už je digitální - se mu rozsypaly jeho „digitální“ papíry na zem… Marketingový svět, který vzal nedávno na milost internet, žije v představě konvergence. To znamená, že tradiční marketingový mix přežije, jen obsah se bude přelévat a využívat ve všech formách. Tedy koncepce známého „swiss army knife“, se kterým otevřete konzervu i láhev. Nebo něco upilujete. Osobně si myslím, že každý sáhne po specializovaném nástroji, pouze v případě nouze využije nože trhajícího kapsu. Kompatibilita ano, efektivní konvergence těžko. Marketingové agentury také zatím nechápou, a tudíž neumějí zacházet s obsahem vytvářeným uživateli. Proměna „word of mouth“ na virální marketing je živelná a hlavně nikdo zatím neví, jak na tom vydělat.
Panelisté zastupující digitální svět si vystačili sami, dotazů příliš nebylo. Ještě že technologie sestoupila na zem a všichni marketéři píší na počítači, pracují ve Photoshopu, fotí digitálními foťáky a vytvářejí vizuály na počítači. Tuny megabytů se prosadily i v kreativitě.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče