Už zase jako za komoušů

01. října 2007, 00:00 - Petr Bým
01. října 2007, 00:00

Cement či zedníka obtížně shání jak velká developerská firma, tak „malý“ zákazník.

Kdo má ruce, nohy a trochu filipa v hlavě, ten dnes kupuje byty. Tak trochu psychóza, vyvolaná spekulacemi nad brzkým zvýšením cen vzhledem k růstu „bytové“ sazby DPH, má ale své racionální jádro: nejspíše na nákupu, byť už patřičně podraženém, pravděpodobně nikdo neprodělá.

Dvojnásobně to platí pro byty dražší nebo dokonce luxusní, ty se jako investice vyplácejí vždycky. Někdo luxus kupuje, jiný zase staví, samozřejmě už nikoli sám, ale s pomocí „odborníků“. Služby stavebních firem jsou dnes přirozeně také trochu nákladnější. Ne vždy ale zákazník dostane, co očekává.

Zkušenosti některých lidí, kteří si nechávají postavit dům, rekonstruovat byt či jenom koupelnu, jsou docela tristní. Ti poněkud starší mezi námi si při jejich vyprávění určitě vzpomenou na „staré dobré časy“, kdy sehnat řemeslníka byl úkol doslova titánský. A získat řemeslníka domů znamenalo se pečlivě připravit – hlavně navařit, nakoupit lahvové pivo a vůbec se starat o to, aby se u vás klempíř či pokrývač cítili líp než doma. Ani taková snaha ale nezaručovala kýžený výsledek. Zkušenosti mnohých dokazují, že v tomto směru jsme se vrátili dvacet let nazpět.

Firma (přesněji řečeno její pracovníci) má přijít, ale nepřijde, nebo přijde o pár hodinek později, klient stejně jako kdysi slýchává „jó, milej pane, to nejde“, opět jsou potíže s materiály, tu není potřebná izolační hmota, tu zase ocelový nosník požadovaného profilu. A kvalita odvedené práce také pokulhává.

Pro toho, kdo sleduje poměry v našem stavebnictví, to nejsou překvapivé zvěsti. Vysoká poptávka skutečně vyšroubovala využití domácích stavebních kapacit na neúnosnou míru, a cement či šikovného zedníka velmi obtížně shání jak velká developerská firma, tak „malý“ zákazník. Každá rada je tady drahá. Ta nejlepší navíc není příliš konstruktivní: určitě se vyplatí trochu počkat.

Třeštění kolem DPH v lednu určitě poleví, všichni si vydechnou a časem možná leckdo z těch, kteří jsou dnes na roztrhání, zjistí, že se zakázek najednou nedostává. Pak by se klient malý i velký zase mohl stát tím, kdo si bude vybírat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry.…
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Hyundai i30 N: Krátké svezení s dalším korejským dítětem Alberta Biermanna
Z nuly na 161 km/h za 3,8 s? Už za tři roky si takové auto budete moci koupit
Technologie
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Asus uvádí monitory s technologií ELMB. Low motion blur konečně i pro LCD s FreeSync
Bixby je u nás dřív než Cortana. Samsung v Česku spustil hlasového asistenta
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít