Už skoro na každém rohu

PETRA BREYEROVÁ 23. července 2007, 00:00
23. července 2007, 00:00

PRODEJNÍ AUTOMATYČeský sektor prodejních automatů v posledních třech letech po předchozí stagnaci ožívá. Zvyšuje se jak počet automatů, tak jejich provozovatelů, a také tržby. Automaty se na celkovém maloobchodním obratu podílejí už třemi až čtyřmi procenty.Sektor prodejních automatů v Česku znovu ožívá.

PRODEJNÍ AUTOMATY Český sektor prodejních automatů v posledních třech letech po předchozí stagnaci ožívá. Zvyšuje se jak počet automatů, tak jejich provozovatelů, a také tržby. Automaty se na celkovém maloobchodním obratu podílejí už třemi až čtyřmi procenty.

Sektor prodejních automatů v Česku znovu ožívá. Zahrnuje provozovatele, výrobce a dodavatele těchto přístrojů. Zatímco v polovině 90. let bylo v České republice přibližně 6000 až 7000 prodejních automatů, v současnosti jich je podle odhadů už 20 tisíc. Tvrdí to Karel Cvejn, ředitel České vendingové asociace, která propaguje a podporuje toto odvětví. Počet provozovatelů se zvýšil z několika desítek na stovku. Podle Cvejna se prodejní automaty na celkovém maloobchodním obratu podílejí třemi až čtyřmi procenty.

Trh sice roste, avšak některé menší české společnosti současně bojují o přežití. Důvodem je expanze větších zahraničních hráčů a údajná rozšířená korupce, která je nutná k zajištění kontraktů na umístění nových automatů, dodávají představitelé některých firem.

Jedním z nejrychleji rostoucích sektorů jsou automaty na kávu pro kancelářské prostory. Rozkvět stavebních prací zvýšil i poptávku po prodejních automatech v logistických a nákupních centrech, call centrech i továrnách, protože zaměstnavatelé se snaží nahradit tradiční kantýny a bufety prodejními automaty. Podobný trend je patrný i ve školách a v nemocnicích. Před deseti lety 90 procent všech prodejních automatů prodávalo pouze teplé nápoje. V současnosti jejich podíl činí 70 až 80 procent.

Český dodavatel a prodejce automatů Primo tak například zvýšil v loňském roce tržby bez zahrnutí daně z přidané hodnoty na 39 milionů korun. „Ještě v roce 2003 naše tržby činily pouze pět milionů,“ říká generální ředitel společnosti Milan Kühnel. Cvejn, který je také ředitelem společnosti AG Foods Group, jež dodává do prodejních automatů kávu či čaj, poznamenal, že tržby jeho společnosti v posledních pěti letech rostou v průměru o 20 až 25 procent ročně.

Lídrem na českém trhu je rakouská společnost Delikomat, která má na trhu podíl asi 50 procent. Následuje firma Autic s podílem osm až deset procent. Mezi další velké provozovatele patří i firma Š&Sch a Automaty Servis Selecta, které vznikly v roce 2002 fúzí švýcarské společnosti Selecta s lokální společností HB Macro.

Musíte si přečíst

Budu prezidentkou všech, vyhlásila Clintonová po…

Zůstaňte v Praze! Průvodce víkendovou metropolí #13

Vize oblíbenkyně první dámy: africká IKEA a…

Olympiáda jako boj sponzorů

Kolik stojí lenost? 67,5 miliardy dolarů ročně

Zbrojní průmysl díky krizím roste. Nejrychleji v Evropě

Ondřej Krátký: Vlastními auty se bude jezdit čím dál méně
S jak velkou podporou se setkává sdílená ekonomika u politiků? A jak se daří startupům v Česku? O tom mluvil v pořadu Euro TV Ondřej Krátký, spoluzakladatel startupu Liftago, který chce přinést alternativu k vlastním autům v centrech měst.
Zhlédnout další videa