Už při koupi auta je třeba myslet na výhodný prodej

19. května 2003, 00:00 - Tomáš Majer
19. května 2003, 00:00

Pohled expertaJe ve skutečnosti jen několik málo hledisek, podle kterých se budoucí majitelé rozhodují, zda koupí tohle auto nebo jiné.

Pohled experta

Je ve skutečnosti jen několik málo hledisek, podle kterých se budoucí majitelé rozhodují, zda koupí tohle auto nebo jiné. Jedním z těch nejdůležitějších hledisek výběru by měla být úvaha, jak se po pár letech bude auto zase prodávat, tvrdí expert na vývoj cen automobilů Tomáš Majer.

* Asi by bylo nejjednodušší někde jasně vypsat značky, které se budou jako ojeté zase dobře prodávat, ne?

Není to tak snadné. Celkově lze ovšem říct, že spolehlivým držákem ceny v českých podmínkách je Škoda. Těží z prostředí s bezproblémově dostupným servisním prostředím a letité zažitosti mezi lidmi.

* A mezi užitkovými automobily?

Za těch posledních deset let se v tuzemsku dobře etablovaly Fordy, Renaulty, ale i Nissany a samozřejmě že i V olkswagen do téhle skupiny patří. Tyhle značky určitě budou patřit i v následujících letech mezi držáky zbytkové ceny.

* Je lépe s ohledem na pozdější prodej pořizovat spíš vybavenější auta?

Na jednu stranu třeba ABS samozřejmě pomáhá hodnotu držet, naopak některé komfortní prvky jsou natolik módní, že velmi rychle zastarávají a cenu tlačí paradoxně dolů. Obecně lze tvrdit, že dobře se prodávají základní verze.

* Jaký prvek na užitkových autech vyvolá při prodeji spíš nedůvěru?

V této souvislostí by se možná dalo mluvit o tažném zařízení. Kupec si může říct: tohle auto asi hodně tahalo!

* Jak drží cenu různé druhy motorů?

Velmi dobře si vedou turbodiesely. Oproti těm budou benzinové agregáty už jen víc a víc ztrácet. Zvlášť teď, když často naftový pohon je stejně drahý jako benzinový a navíc se podařilo prodloužit servisní intervaly výměny oleje.

* Jakým autům patří budoucnost?

Naprosto jednoznačně se bude velmi akcentovat segment velkoprostorových aut, MPV. V nejbližších letech dojde i k mírnému odklonu od limuzín, jako tradičních služebních aut. Už dneska je jisté, že kdo koupí automobil třídy MPV, nadělá mu mnoho služby a za tři nebo i pět let ho dobře prodá.

FOTO: ARCHIV

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče