Article, show

Už je zajímavá i kvalita

28. května 2008, 13:16 - Karel Zaoral
28. května 2008, 13:16

Italské impérium vrací cenový úder

Fiat patříval ještě nedávno mezi značky s pověstí zajímavých produktů nezajímavé kvality. Poslední modelová generace Fiatu Linea však druhou část z ustáleného klišé popírá. A hrají-li mezi referentskými vozy v Česku prim oktávky „f červenym tédéíčku“, tohle auto, dostane-li se do hledáčku fleetových manažerů, může v dané cílové skupině provětrat vzduch. Fleetově nízkonákladová verze liney má jméno 1,3 multijet. Jde o naftovou třináctistovku s nizoučkou spotřebou, nizoučkou pojistkou a nizoučkou cenou. V ceně lehce nad tři sta tisíc, s výbavou a užitným potenciálem, stvrzeným pětisetlitrovým kufrem, jde o konkurenci pro Škodovku značně silnou. Daleko zajímavější z hlediska radosti ze svezení je ale testovaná linea s o decilitr objemnějším, výhradně benzin konzumujícím motorem.
Italové vrhli na trh podobnou zajímavost, jako je systém TSI Volkswagenu. Kompresorem přeplňovaná čtrnáctistovka o výkonu sto dvaceti koní by byla ještě před pěti lety spíše vtipem, dnes jde o jasné potvrzení smyslu downsizingu, tedy zmenšování objemu a jeho nahrazování přeplňováním. Italský T-jet sice není tak technicky vyšperkován, jako kombinací kompresoru a turbodmychadla dvojitě přeplňovaný motor TSI, ale i tak si zaslouží pochvalu. Kompresorem dopovaný čtyřválec od dvou tisíc otáček tahá jako o život a líbí se mu točit hodně vysoko. I zvuk, který od motoru do prostoru pro posádku proniká, je navzdory malému objemu a pouze čtyřem válcům docela příjemný.
Srovnání s konkurencí je obtížné. Linea je postavená na platformě modelu Punto, a tak je trochu podobná oktávii, postavené na platformě dnes už legendárního golfu. Jde tedy o velký vůz, naroubovaný na podvozek menšího auta. S tím rozdílem, že oktávka a linea, nebo chcete-li golf a punto, patří do odlišných segmentů. Konkrétně C - tedy nižší střední třídy - a B, což je třída malých vozů. Problém je v tom, že dokud bude koncern Volkswagen motory TSI cpát do aut, jako je superb, místo do modelů na pomezí segmentů C a B, do nichž se ideálně hodí, nemá linea v podstatě konkurenci. Srovnávat T-jet s atmosférickými šestnáctiventilovými čtrnáctkami od VW nemá smysl. Dokonce ani motory o objemu 1,6 litru nejsou tím vážným konkurentem, navíc jde o typické sčítání melounu s kokosem. Snad by srovnání snesla osmnáctistovka ecotec, kterou má ve výbavě Opel a montuje ji do astry, nebo podobně lehkonohá šestnáctistovka z Fordu Focus. Jenže přes podobný projev obou motorů jde o koncepčně i objemem zcela odlišné typy. Pokud motor T-jet něco příliš neumí, je to nízká spotřeba. TSI v Golfu Variant umí jezdit v průměru o litr na sto kilometrů levněji, reálná spotřeba v podání liney je kolem osmi litrů na dálnici, sedm litrů mimo ni a deset litrů na sto kilometrů ve městě. To je na první pohled relativně hodně, ale spíše za to může řidič, který neodolá chuti lehkonohého motoru vyrážet z každé křižovatky s lehce prokluzujícími koly. Když se k tomu přidají ještě poměrně dobrý podvozek, obratnost auta a velice slušné brzdy, bez problému lze charakter svezení v linee označit za sportovní. Minulost Fiatu ale vyskočí i u tohoto povedeného auta. Má-li nějakou opravdovou slabinu kromě drobností, jako je nemotorné otevírání a hlavně zavírání kufru, je jí převodovka. Skvěle odstupňovaná sice je, potíž ale spočívá v hledání těch perfektně spočítaných stupňů. Řazení je bohužel nepřesné, páka má dlouhý chod a jednotlivé rychlosti zapadají dost neurčitě. To je velká škoda a nedostatek právě při ostré sportovní jízdě. Stačí se jen zamyslet. Dvě stejně výkonná a rychlá auta projedou trasu, během níž řidiči stokrát přeřadí rychlost. Bude-li jeden z nich řadit jen o desetinu vteřiny pomaleji, v cíli bude mezi nimi obrovský rozdíl deseti sekund. Přes tuto výtku je linea opravdu dobrým kompromisem ceny a výkonu. Už za půl milionu je totiž k dispozici auto se skvělým motorem, velmi dobrým vzhledem a nejvyšší možnou výbavou, rozšířenou ještě o další příplatkové prvky. Postavení liney na trhu je zkrátka unikátní. Po Česku se neprohání moc vozů bez přímého konkurenta, a to navíc ještě za tak příjemnou cenu.

tabulka:
Fiat Linea
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem 1368 ccm
Maximální výkon 88 kw Převodovka pětistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 195
Zrychlení 9,2
Průměrná spotřeba 10,5/7/8,2
cena 329 900 Kč - základní cena

klady
cena
vynikající motor
obratnost
vzhled

zápory
přístup do kufru
řazení

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost, nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
Škoda odstartovala sériovou výrobu modelu Karoq. První…
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového mistrovství
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Technologie
Chrome 60 lepí 40 děr a podporuje Touch Barem na nových Macboocích Pro
Core i7-8700K má prý turbo 4,7 GHz. I při zátěži šesti jader může běžet nad 4 GHz
Web si oddychne. Adobe plánuje ukončit vývoj a podporu a Flashe v roce 2020
Aukro chystá změny. Začátkem srpna bude služba nedostupná
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít