Utržené ze řetězu

18. srpna 2009, 15:00 - redakce
18. srpna 2009, 15:00

(EURO 30/2009)

Chtěli bychom upřesnit některé údaje v článku Utržené ze řetězu (EURO 30/2009). Karel Zaoral v něm u elektromobilů pracuje s hodnotami 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Dlouhodobá měření z provozu elektromobilů prováděná na Vysokém učení technickém a v Centru dopravního výzkumu však vykazují emise nižší – okolo 82 gramů na kilometr. Navzdory opačnému tvrzení autora tyto hodnoty již navíc zahrnují ztráty z účinnosti elektrárny, z přenosu i transformací a celkovou účinnost elektromobilu od nabíjení přes baterie, regulátor až po elektromotor. Naopak běžné emise malého benzinového vozu (dnes okolo 140 gramů oxidu uhličitého na kilometr) nezahrnují emise energie potřebné na těžbu, výrobu a dopravu paliva. Tyto náklady mohou přitom u benzinu představovat až 30 procent energie navíc.
Emise nadto nelze porovnávat pouze u nových vozidel. Po dobu životnosti elektromobilu budou emise z energetického cyklu stále klesat. Především díky legislativnímu tlaku na snižování emisí při výrobě elektřiny, zavádění obnovitelných zdrojů a tak dále. Naopak po dobu životnosti spalovacího vozidla emise rostou. Ropy bude v budoucnu stále méně, bude hůř dostupná a nákladnější na těžbu, o geopolitických aspektech nemluvě. Co se týká baterií do elektromobilů, náročnost výroby a recyklace velkých lithiových baterií je nižší nebo srovnatelná s výrobou a recyklací malých startovacích olověných baterií, katalyzátorů a olejů. Elektromobily omezují také nebezpečné emise prachu z brzdění a hluku motoru. Celková ekologická stopa je tedy mnohem nižší.
Autor se odvolává na studii, jež „vyčíslila celkové emise Toyoty Prius jako větší než monstrózního Hummeru H1“. Tato studie z roku 2007 však byla vědeckými kruhy i prestižními think tanky (například Pacific Institute, Massachusetts Institute of Technology) odsouzena jako zavádějící a nekorektní. Metodika porovnání a výchozí předpoklady totiž a priori zvýhodňovaly Hummer a výsledky neprošly žádnou nezávislou revizí či oponenturou.

Jaromír Marušinec, Jaromír Vegr, Petr Dvořák
Sdružení Elektromobily

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Návod, jak zatočit s neplatiči alimentů
Jak se vám zvýší splátka hypotéky při refinancování?
8 mýtů, kterým při placení sociálního pojištění nevěřte
Auta
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji…
Toyota má nový program na úpravu svých vozů. Sportovní může být třeba i Prius
Estonská elektrická tříkolka je pořádné retro. A baterii si odnesete v kufru
Galerie: Williams se nevěnuje jen Formuli 1. Staví i auta a nyní slaví 40 let
Giannini 350GP je Fiat 500 po obří dávce steroidů. Prohlédněte si tento speciál v akci
Technologie
Osmijádrové Intely na příští rok by stále mohly být 14nm, založené na Coffee Lake
E-shop Lidlu odstartoval. Láká na bezplatnou dopravu a 90denní lhůtu pro vrácení zboží
Lara Croft opět míří do kin. Podívejte se na první ukázku nového Tomb Raidera
Vivaldi vyšel v nové verzi. Zlepšuje prohlížeč obrázků a správce stahování
Malá dávka oprav a možnost pokračovat ve čtení článků na počítači [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít