Utržené ze řetězu

18. srpna 2009, 15:00 - redakce
18. srpna 2009, 15:00

(EURO 30/2009)

Chtěli bychom upřesnit některé údaje v článku Utržené ze řetězu (EURO 30/2009). Karel Zaoral v něm u elektromobilů pracuje s hodnotami 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Dlouhodobá měření z provozu elektromobilů prováděná na Vysokém učení technickém a v Centru dopravního výzkumu však vykazují emise nižší – okolo 82 gramů na kilometr. Navzdory opačnému tvrzení autora tyto hodnoty již navíc zahrnují ztráty z účinnosti elektrárny, z přenosu i transformací a celkovou účinnost elektromobilu od nabíjení přes baterie, regulátor až po elektromotor. Naopak běžné emise malého benzinového vozu (dnes okolo 140 gramů oxidu uhličitého na kilometr) nezahrnují emise energie potřebné na těžbu, výrobu a dopravu paliva. Tyto náklady mohou přitom u benzinu představovat až 30 procent energie navíc.
Emise nadto nelze porovnávat pouze u nových vozidel. Po dobu životnosti elektromobilu budou emise z energetického cyklu stále klesat. Především díky legislativnímu tlaku na snižování emisí při výrobě elektřiny, zavádění obnovitelných zdrojů a tak dále. Naopak po dobu životnosti spalovacího vozidla emise rostou. Ropy bude v budoucnu stále méně, bude hůř dostupná a nákladnější na těžbu, o geopolitických aspektech nemluvě. Co se týká baterií do elektromobilů, náročnost výroby a recyklace velkých lithiových baterií je nižší nebo srovnatelná s výrobou a recyklací malých startovacích olověných baterií, katalyzátorů a olejů. Elektromobily omezují také nebezpečné emise prachu z brzdění a hluku motoru. Celková ekologická stopa je tedy mnohem nižší.
Autor se odvolává na studii, jež „vyčíslila celkové emise Toyoty Prius jako větší než monstrózního Hummeru H1“. Tato studie z roku 2007 však byla vědeckými kruhy i prestižními think tanky (například Pacific Institute, Massachusetts Institute of Technology) odsouzena jako zavádějící a nekorektní. Metodika porovnání a výchozí předpoklady totiž a priori zvýhodňovaly Hummer a výsledky neprošly žádnou nezávislou revizí či oponenturou.

Jaromír Marušinec, Jaromír Vegr, Petr Dvořák
Sdružení Elektromobily

Mohlo by vás zajímat

Finance
Macron ve stopách Babiše
Velký dovolenkový speciál: jak nejlépe používat platební kartu na dovolené
Finance.cz nově najdete v aplikaci Tapito
Čeká naši společnost revoluční změna díky technologii blockchain?
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Auta
BMW X3 třetí generace je lehčí, rychlejší a nabídne klíč s…
Jaguar opět rozšířil nabídku motorů pro XE, XF a F-Pace. Nový dvoulitr 30t má 300 koní
Tradiční londýnská taxi dostanou elektrický pohon. Premiéra proběhne v Goodwoodu
Proč má být Kia Stinger tak dobrá? Protože na Nürbrugringu odjela desítky tisíc kilometrů
Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T
Technologie
Další hardwarové chyby procesorů. AMD má problém v Ryzenu, Intel u Skylake a Kaby Lake
Facebook hledá v Hollywoodu originální skriptované pořady. „Vysílat“ by mohl brzy
Více Linuxu ve Windows Storu. Microsoft pro testování uvolnil dvě edice SUSE
Hvězdou YouTubu beze slov. Tyhle kanály vás budou bavit, i když se v nich nemluví
Tamron představil pořádné tele. První objektiv pro zrcadlovky s 22× zoomem
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít