Utržené ze řetězu

18. srpna 2009, 15:00 - redakce
18. srpna 2009, 15:00

(EURO 30/2009)

Chtěli bychom upřesnit některé údaje v článku Utržené ze řetězu (EURO 30/2009). Karel Zaoral v něm u elektromobilů pracuje s hodnotami 95 gramů oxidu uhličitého na kilometr. Dlouhodobá měření z provozu elektromobilů prováděná na Vysokém učení technickém a v Centru dopravního výzkumu však vykazují emise nižší – okolo 82 gramů na kilometr. Navzdory opačnému tvrzení autora tyto hodnoty již navíc zahrnují ztráty z účinnosti elektrárny, z přenosu i transformací a celkovou účinnost elektromobilu od nabíjení přes baterie, regulátor až po elektromotor. Naopak běžné emise malého benzinového vozu (dnes okolo 140 gramů oxidu uhličitého na kilometr) nezahrnují emise energie potřebné na těžbu, výrobu a dopravu paliva. Tyto náklady mohou přitom u benzinu představovat až 30 procent energie navíc.
Emise nadto nelze porovnávat pouze u nových vozidel. Po dobu životnosti elektromobilu budou emise z energetického cyklu stále klesat. Především díky legislativnímu tlaku na snižování emisí při výrobě elektřiny, zavádění obnovitelných zdrojů a tak dále. Naopak po dobu životnosti spalovacího vozidla emise rostou. Ropy bude v budoucnu stále méně, bude hůř dostupná a nákladnější na těžbu, o geopolitických aspektech nemluvě. Co se týká baterií do elektromobilů, náročnost výroby a recyklace velkých lithiových baterií je nižší nebo srovnatelná s výrobou a recyklací malých startovacích olověných baterií, katalyzátorů a olejů. Elektromobily omezují také nebezpečné emise prachu z brzdění a hluku motoru. Celková ekologická stopa je tedy mnohem nižší.
Autor se odvolává na studii, jež „vyčíslila celkové emise Toyoty Prius jako větší než monstrózního Hummeru H1“. Tato studie z roku 2007 však byla vědeckými kruhy i prestižními think tanky (například Pacific Institute, Massachusetts Institute of Technology) odsouzena jako zavádějící a nekorektní. Metodika porovnání a výchozí předpoklady totiž a priori zvýhodňovaly Hummer a výsledky neprošly žádnou nezávislou revizí či oponenturou.

Jaromír Marušinec, Jaromír Vegr, Petr Dvořák
Sdružení Elektromobily

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít