Útočí také mobily

19. července 2004, 00:00 - RADAN DOLEJŠ
19. července 2004, 00:00

Desetitisíce Čechů hrají na mobilním telefonu nejrůznější hry. Stejně jako ve světě počítačů se i na mobilech hrají hry on-line a off-line.

**Desetitisíce Čechů hrají na mobilním telefonu nejrůznější hry. Stejně jako ve světě počítačů se i na mobilech hrají hry on-line a off-line.

K rozvoji on-line her - proti živým protivníkům - nesmírně přispělo zavedení paušálu na neomezené připojení k internetu. Za popularitou off-line her, tedy aplikací, které hraje uživatel na svém telefonu proti umělé inteligenci, zase přispěly nové telefony s velikým barevným displejem a výkonným čipem. Bezkonkurenční českou herní mobilní jedničkou je společnost Logos, která se oboru věnuje řadu let. Na jejím portálu mArena.cz hrají každý den stovky lidí. Celkem se tu zaregistrovalo přes sto tisíc uživatelů. Nejoblíbenější hrou je Duel, kdy soupeři odpovídají na otázky z nejrůznějších oborů. Ten nejrychlejší vyhrává. Kolem mAreny se vytváří komunita hráčů, kteří pořádají i pravidelná setkání. Opravdu skalní příznivci vydrží hrát na mobilu proti soupeřům i několik hodin denně. Není divu, hrají totiž o hodnotné ceny. Při výhře získávají virtuální Mařenu, za kterou mohou pravidelně nakupovat v elektronickém obchodě mobilní a příslušenství, případně počítačové součástky nebo hry. Měsíčně se obrátí na mAréně zboží za desítky tisíc. Nejsou výjimkou lidé, kteří si za výhry postavili vlastní počítač nebo nakoupili desítky mobilů. Nejvíce hrají zákazníci sítě Eurotel, kteří tvoří kolem osmdesáti procent hráčské populace, následuje T-Mobile s 19 procenty a Oskar pouze s jedním procentem. Logos aktivně vystupuje i na poli off-line her, které si zájemci stahují do mobilu a hrají sami proti telefonu. I tady se však dá hrát proti živým protivníkům na portálu Geewa.com. Podobně jako v počítačových hrách i tady jsou hry, ve kterých mohou soupeřit hráči z celého světa v turnajích a ligách a probíjet se na vrchol žebříčku. Dvaačtyřicet procent mobilních hráčů používá telefony značky Nokia. Následuje Siemens s 30 procenty, Sony Ericsson s 10 procenty a Alcatel drží šest procent. Vůbec nejpoužívanějším telefonem je Nokia 3510i , která drží 13 procent, Nokia 3410 se sedmi a Siemens A55 s 5 procenty trhu. Největší zájem je o hry, které hráči dobře znají z 8bitových počítačů a pak o „značkové“, tedy o hry, které přebírají název filmu, konzolové nebo PC hry. Podle průzkumu In-Fusio na 60 procent hráčů se chce časem stát členy herní komunity, 36 procent z nich je starších 24 let a pro 33 procent je rozhodující při výběru telefonu dostatečný výběr kvalitních her. Společnost Yankee Group zase konstatuje, že 58 % mobilních hráčů tvoří ženy. S herním konceptem se Logos dostal už iza hranice. „Zájem o naše produkty nás vedl k vytvoření samostatné značky, která bude nabízet mobilní zábavu po celém světě. Již nyní máme uzavřené smlouvy s mobilními operátory v Evropě, USA a Austrálii,“ řekl Miloš Endrle, manažer portálu Geewa.com. A je o co stát. Společnost Analysis totiž odhaduje, že hráči v západní Evropě utratí v roce 2008 za mobilní hry 3,4 miliardy dolarů. Z toho 80 procent mají utratit právě za stahovatelné hry. Toho se samozřejmě drží i mobilní operátoři. Ti na svých portálech nabízí svým zákazníkům stovky her rozličných firem.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče