Ústecký kraj láká hlavně automobilový průmysl

01. prosince 2003, 00:00 - DANA RYBÁKOVÁ
01. prosince 2003, 00:00

DOKONČENÍ DÁLNICE, ROZŠÍŘENÍ UNIVERZITY V ÚSTÍ NAD LABEM, DOSTATEK PRŮMYSLOVÝCH ZÓN A KVALIFIKOVANÝCH LEVNÝCH PRACOVNÍCH SIL MŮŽE UDĚLAT ZE SEVERNÍCH ČECH JEDEN Z NEJSILNĚJŠÍCH PRŮMYSLOVÝCH REGIONŮ V RÁMCI STŘEDNÍ EVROPY.

I bez Hyundai má žatecká zóna Triangle šanci na velkého investora

Agentura pro zahraniční investice CzechInvest zatím zprostředkovala pro Ústecký kraj 47 investičních projektů. Jde nejen o zahraniční, ale i české společnosti, které zde přislíbily proinvestovat zhruba 43 miliardy korun a vytvořit 8581 nové pracovní místo. Severozápadní Čechy zaznamenávají v posledních letech rekordní příliv zahraničních investic, a to především v oblasti automobilového průmyslu. Jak vyplývá ze studie společnosti Ernst & Young, severočeský region je díky získání největšího počtu investic do výroby automobilových komponentů na prvním místě v Evropě. Největším investorem regionu, který dostal investiční pobídku, je společnost Chemopetrol, která na rozšíření a modernizaci stávajících jednotek na výrobu etylénu a vysokohustotního polyetylénu, na postavení nové jednotky pro výrobu polypropylénu a na obslužné provozy pro tyto jednotky v Litvínově od roku 2001 investovala 9,25 miliardy korun. Druhým největším pobídkovým investorem je společnost Nemak, která do závodu na výrobu high-tech automobilových komponentů investuje téměř pět miliard korun. Na Mostecku tak vytvoří nejméně 1360 nových pracovních míst.

PODSTATNÁ JE UNIVERZITA

„Pro další rozvoj tohoto regionu bude mít velký význam zkvalitnění a rozšíření univerzity v Ústí nad Labem, a to především s důrazem na technické obory. Klíčové je také dokončení dálnice D8 v úseku Lovosice-Ústí nad Labem-Drážďany a zkvalitnění rychlostní komunikace R7 mezi Slaným a Horou Svatého Šebestiána, která pokračuje na německý Chemnitz,“ uvedl ředitel odboru technické realizace projektů agentury CzechInvest Jan Jirotka. Pokud se podaří takto nastartovat rozvoj regionu, může se podle něho aglomerace měst Chomutov, Most, Teplice, Ústí nad Labem a Děčín stát jedním z nejsilnějších průmyslově-ekonomických regionů v rámci střední Evropy.

PRŮMYSLOVÉ ZÓNY ROSTOU JAKO HOUBY PO DEŠTI

Za vzestupem investic na Ústecku stojí dvě základní skupiny důvodů. Do první patří dlouhodobá pozitiva tohoto regionu, tedy výhodná poloha u západních hranic, silná průmyslová tradice, kvalitní a dostupná pracovní síla a solidní dopravní napojení. Druhou je politika podpory investic v regionech postižených restrukturalizací. Proto také byla snížena minimální hranice investice pro udělení investičních pobídek v regionech s vysokou mírou nezaměstnanosti. Od roku 1999, kdy začal Program na podporu rozvoje průmyslových zón fungovat, bylo v ústeckém regionu ve spolupráci s městy a obcemi vybudováno třináct průmyslových zón. A právě to byl základní impulz pro nastartování přílivu zahraničních investic. Kromě těchto průmyslových lokalit se připravuje strategická průmyslová zóna na území bývalého vojenského letiště v Žatci a nové průmyslové zóny v Krupce a v Chomutově.

HYUNDAI DO ŽATCE NEPŮJDE

Příprava strategické průmyslové zóny Triangle v Žatci letos vstupuje do investiční fáze. Vláda schválila na regeneraci bývalého vojenského letiště 400 milionů korun. Její příprava nepředstavuje žádný nárok na zábor zemědělsky či jinak využitelné plochy. Naopak umožňuje efektivní vyřešení starých ekologických zátěží a regeneraci nevyužívaných ploch. V tomto ohledu je uvedený projekt svou velikostí v tuzemsku zcela unikátní. Průmyslová zóna Triangle o rozloze 360 hektarů má předpoklad pro vznik více než deseti tisíc nových pracovních míst. Předpokládané celkové náklady na její vybudování činí zhruba 1,5 miliardy korun. Ústecký kraj se na této sumě podílí 180 miliony korun. O tom, že jde o atraktivní lokalitu, svědčí iskutečnost, že jako budoucí průmyslová zóna byl Žatec v hledáčku tak významných investorů, jakými jsou francouzský koncern PSA nebo jihokorejský Hyundai. PSA dal nakonec přednost slovenské Trnavě (viz Profit 4/2003). Minulý týden vyřadila Česko ze svých investičních plánů i jihokorejská automobilka. Triangle je přitom zóna, která si o velkého investora přímo říká. Podle informací z CzechInvestu zájem jeví hned několik firem, ale s žádnou z nich není zatím jednání dost pokročilé. V úvahu přitom nepřichází pouze automobilový průmysl, ale i oblast mikroelektroniky nebo letectví.

OBSAZENOST STÁVAJÍCÍCH DOTOVANÝCH ZÓN

* Chomutov - z 18,2 ha obsazeno 73 %

* Ústí nad Labem - 24,8 ha nové plochy

* Klášterec nad Ohří - z 53 ha obsazeno 73 %

* Rumburk - 29 ha nové plochy

* Kadaň - z 81 ha obsazena 4 %

* Lovosice - z 29,7 ha obsazeno 85 %

* Most - z 33 ha obsazeno 95 %

* Podbořany-Alpka - 11,8 ha plně obsazeno

* Žatec - 6,24 ha z 360 ha obsazeno

* Bílina - 10 ha - plně obsazeno

* Přestanov - 8,8 ha k dispozici

* Louhy - z 21,4 ha obsazeno 76 %

Pramen: CzechInvest

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče