Ústeckému kraji hrozí arbitráž

20. února 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
20. února 2006, 00:00

AUTOBUSOVÁ DOPRAVA Ústecký kraj má opět problémy s dopravní obslužností. Zatímco loni se radní hádali s Českými drahami, letos mají spory s autobusovým dopravcem. Ten dokonce kraji hrozí mezinárodní arbitráží.

AUTOBUSOVÁ DOPRAVA Ústecký kraj má opět problémy s dopravní obslužností. Zatímco loni se radní hádali s Českými drahami, letos mají spory s autobusovým dopravcem. Ten dokonce kraji hrozí mezinárodní arbitráží. Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK), největší autobusový dopravce v regionu, hrozí krajskému úřadu mezinárodní arbitráží. Úřad totiž vypověděl podniku smlouvu kvůli požadované výši úhrady za dopravu. „Budeme chránit práva našeho investora a zahájíme s krajem mezinárodní arbitráž,“ informoval mluvčí podniku Marek Ženkl. Kraj se podle hejtmana Jiřího Šulce zatím nebude k hrozbě vyjadřovat. „Stále platí to, co jsme již uvedli dříve, že nepřistoupíme na podmínky, které jsou pro nás nepřijatelné,“ prohlásil hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc. Loni DPÚK dostal od kraje 180 milionů korun, letos požaduje o 130 milionů víc. HROZÍ KOLAPS DOPRAVY? Kraj podle Ženkla vypověděl podniku smlouvu bez udání důvodu, přitom podnik v minulých letech investoval do zajištění dopravní obslužnosti miliardu korun. „Naše prokazatelná ztráta z provozování autobusové dopravy v režimu základní dopravní obslužnosti dosáhla loni částky 260 milionů korun. Od kraje jsme dostali pouze 180 milionů korun,“ říká Ženkl s tím, že firma si nemůže dovolit nahrazovat povinnosti kraje. DPÚK prý jedná v souladu se zákonem a totéž požaduje po kraji. „Pokud požadované peníze nedostaneme, reálně hrozí, že se sníží dopravní obslužnost některých obcí,“ tvrdí Ženkl. To ale Šulc odmítá. „I v případě vypovězení smlouvy je dopravce povinen nadále zajišťovat dopravu dle platných jízdních řádů a licencí,“ tvrdí hejtman. CHYBĚJÍ PENÍZE NA PROVOZ Předseda představenstva DPÚK Michal Jergl ale říká, že jeho firma nemá peníze na provoz autobusů, neboť kraj od ledna nezaplatil za provoz linek. „Pokud peníze v nejbližší době nezískáme, přes 400 autobusů naší společnosti přestane jezdit,“ upozorňuje. Krajský radní Milan Franc ale tvrdí, že kraj s DPÚK nejedná a hledá řešení jinde. „Je spousta jiných dopravců, kteří mají zájem provozovat v regionu autobusovou dopravu. S nimi jednáme,“ uvádí zástupce kraje. Dopravní podnik zaměstnává bezmála 600 lidí a jeho autobusy denně převezou zhruba 60 tisíc cestujících. Podnik zajišťuje asi 80 procent veškeré linkové přepravy. „Finanční rezervu jsme vyčerpali, navíc jsou jarní prázdniny, takže tržby nejsou velké. Proto nemůžeme vyloučit, že nastane výluka autobusů,“ připustil Jergl. SPORY SE PŘIOSTŘUJÍ**

Vyhrožování krajských úředníků tím, že si najdou jiného dopravce, je jen dalším přilitím oleje do planoucího ohně. Dopravní podnik totiž vedle autobusů vlastní i některá nádraží v regionu. Jeho zástupci zatím nechtějí spekulovat, zda by na svá nádraží pustili konkurenci. Situace je tedy zatím taková, že podnik poslal kraji dvě faktury za leden a únor letošního roku, kraj zatím nezaplatil ani jednu. Požádal ale ministerstvo dopravy, aby přezkoumalo výpočet prokazatelné ztráty za provozování autobusové dopravy. „Výsledek tohoto přezkumu ještě neznáme,“ dodal Jergl.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Na Audi RS Q5 už čekat nemusíte. K dispozici je SQ5…
Retro na neděli: Ford GT40 vznikl jako pomsta značce Ferrari
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Technologie
Až přijdou těžaři. Zásoby lithia v Krušných horách jsou velké, ruda ale není vydatná
První 120Hz 4K monitor je tu. S nižším rozlišením umí i 480 Hz a vyrábí ho dva nadšenci
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít