Úsporu hledejte ve svém autoparku

14. dubna 2009, 00:00 - Tomáš Johánek
14. dubna 2009, 00:00

V době, kdy slovo krize zní na každém rohu v každém pádě, hledají firmy všechny možnosti, jak ušetřit. Snížit své náklady, a to leckdy poměrně výrazně, lze i při správě vozového parku. A rozhodně nejde jen o to, že se důsledně kontroluje, zda řidič služební vůz nevyužívá v pracovní době pro soukromé účely.

Autor: BMW

Jinak se ke správě vozového parku chovají firmy, které provozují svá vozidla a starají se o ně svými silami, a jinak společnosti, které využívají služeb operativního leasingu, případně externího správce. Základem úsporné správy vozového parku jsou kvalitní vstupní data. V první řadě se musí analyzovat potřeby firmy a zakoupit vozidla „na míru“. „Malířská firma siasi těžko vystačí s malými vozy,naopak na rozvoz malých balíčků stačí menší auta,“ říká KarelNovotný, který se zabývá optimalizací správy vozového parku. Následně je podle jeho slov nutné pořídit si takový firemní software, který dokáže pokud možno jednoduše sledovat provoz vozového parku a poskytovat potřebná data. Poměrně velkou část prostředků na správu vozového parku zabírají výdaje na pohonné hmoty a servis aut.

Méně kilometrůpřinese dvě úspory

Snížení počtu najetých kilometrů díky lepší organizaci práce a provozu firemních aut přináší dvě přímé úspory: paliva a opotřebení vozů. Tlak na snižování spotřeby vozidel je alfou a omegou celé správy vozového parku. Problém je, že se občas srovnává nesrovnatelné – těžko lze poměřit spotřebu řidiče, který většinu svých pracovních cest absolvuje po městě, s tím, kdo naopak jezdí na delší vzdálenosti mimo město. Přitom ušetřením byť jediného litru benzinu na 100 kilometrů se při správě vozového parku třeba o 20 vozidlech dají ročně ušetřit statisíce korun. Podle Novotného už některé firmy přistoupilyk benefitům pro řidiče, kteří dokáží ušetřit palivo, a na druhou stranu postihují řidiče s „těžkou“ nohou.

Zvýšení proběhu– dvojsečná zbraň Další možností, jak ušetřit, je prodloužení maximálního kilometrového proběhu vozidla. Toto opatření se ale nemusí vyplatit kvůli zvýšeným nákladům na údržbu vozidel. Když se k tomu připočte snížení zůstatkové ceny takového vozidla, jedná se o poměrně diskutabilní rozhodnutí. Za rok či rok a půl bude tak jako tak nutno vozy nahradit a dnes ušetřené peníze budou zítřejším nadnákladem. V minulých letech byla hitem externí správa vozového parku, nyní, v době krize, se zřejmě firmy budou snažit vozový park spravovat sami. „Musíme ale vždy pečlivě zvážit, zda stažení služby od externího dodavatele bude skutečně finančním přínosem. Je nutno důsledně spočítat všechny náklady, které s danou činností souvisejí,“ míní Novotný. On sám je příznivcem outsourcingu a tvrdí, že externí správa se vyplatí v každé době. Jeden příklad za všechny – nákup pneumatik lze třeba pořídit levněji přes internet, ale někdo to musí zařídit, zjistit kolik a jaké pneumatiky jsou potřeba, musí zajistit dopravu do firmy a přistavenaut do servisu. V konečné fázi se vlastní nákup pneumatik zcela určitě prodraží. Hitem jsou úspornávozidla**

Poslední roky byly ve znamení rostoucích cen pohonných hmot, což nutilo automobilky vyvíjet stále úspornější auta. Teď sice ceny pohonných hmot výrazně klesly, nicméně poptávka po úsporných autech rozhodně neklesá, ba naopak. Roste také poptávka po menších vozech, které nabízejí komfort, bezpečnost i výkonnost, jakou dřív disponovala nižší střední třída, navíc se zajímavou ekonomikou provozu.

„Je nutné také zvážit, zda firma opravdu nutně potřebuje třeba kombíky, zda potřebuje turbodiesely, zda je opravdu nutnápřesně taková výbava,“ pokračuje Novotný. V neposlední řadě se dá ušetřit při nákupu ve větším množství. Například kapalinu do ostřikovačů není nutné draze pořizovat u čerpacích stanic, ale dá se koupit ve větším množství do firmy a rozlévat do jednotlivých vozů. Totéž platí pro celou řadu dalších položek či služeb. Určitě se také vyplatí věnovat pozornost organizaci provozu, eliminovat zbytečné jízdy tam, kde je efektivnější použít prostředky hromadné dopravy.

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče