Úspěšnou firmu vedou dvojčata s mámou

26. prosince 2008, 00:00 - Lukáš Kropík
26. prosince 2008, 00:00

Nymburská firma Building SP na podzim zvítězila v soutěži Vodafone Firma roku 2008 Středočeského kraje a poté získala těsné druhé místo v celorepublikovém finále.

Porota ji vybrala nejen proto, že po celou dobu své existence ví přesně, co dělá, ale především pro její jasnou vizi do budoucna.

Jednatelem společnosti Building SP, která se zabývá především výrobou stavebních materiálů, se Martin Slanina stal v 21 letech. Rodinnou firmu se 120 zaměstnanci zdědil společně se svojí sestrou – dvojčetem – a maminkou před pěti lety po svém otci. Tehdy o podnikání mnoho nevěděl, přesto ani na chvíli neuvažoval o tom, že by firmu prodal.

„Začátky byly velmi těžké, ale na druhou stranu mi absence zkušeností umožnila vymýšlet věci po svém. Brzy vznikaly zajímavé novinky. Za těch pět let jsem ale hodně zvážněl, jsem opatrnější a rozumnější a už nejsem tím rebelem, kterým jsem byl. To je mi někdy i líto,“ říká s humorem Slanina.

Předností je rodinná atmosféra

Sestře Janě Nedvědové Slaninové se údajně vstupovat do firmy moc nechtělo. Dneska je přitom nepostradatelným členem, který má na starosti obchod zahrnující komunikaci s prodejci, řízení odbytu a expedice. Ve firmě působí i maminka Hana. „Mamka začínala s tátou, od počátku má na starosti výrobu, což je ta nejsložitější část. Jedná se o dělníky a výrobní proces jako takový. Já to vše zaštiťuji. Někdy si říkám, že tu špinavou práci dělá moje máma, tu méně špinavou moje sestra a já jsem ten, kdo si užívá úspěch,“ usmívá se Slanina. Je rád, že si ve firmě nehrají na velké podnikatele a snaží se udržet rodinnou atmosféru.

Building SP vznikl v roce 1991 jako společnost zabývající se pouze stavebními pracemi. Ta se pod vedením Emila a Hany Slaninových začala postupně rozšiřovat. Nejdříve otevřela vlastní pískovnu „Doubrava“ a posléze spustila výrobu betonových výrobků. Počet zaměstnanců rostl a společnost se dále rozvíjela. V roce 2000 spustila výrobní závod suchých maltových směsí, otevřela stanici technické kontroly osobních vozidel, koupila výrobní areál a získala certifikaci systému řízení jakosti ISO 9001.

K zatím největší investici firmy došlo před dvěma lety, kdy otevřela plně automatizovanou linku za 60 milionů korun. Technologie plně elektrického vibrolisu umožňuje výrobu kvalitnějších produktů, ekologičtější výrobní proces z hlediska spotřeby energie i materiálu, minimální prostoje a méně údržby. Díky této moderní technologii začala společnost nabízet devět u nás unikátních produktů ve třech kategoriích (zdicí tvárnice, příčkovky, ztracené bednění). V souvislosti s tím vstoupil Building SP na stavební trh se značkouBUILD IN®. Mezi vedlejší činnosti firmy patří i provoz tří restaurací formou pronájmu. Nejznámější je zřejmě Hrabalova Hájenka v Kersku.

VODAFONE FIRMA ROKU 2008

Do soutěže Vodafone Firma roku 2008 se přihlásilo přes 3200 firem z celé České republiky. Kritériem pro účast byl maximální obrat firmy 1,4 miliardy korun. V krajských kolech byly firmy hodnoceny na základě scoringu vypočítaného z rentability, likvidity, zadluženosti, aktiv, ziskovosti a produktivity firmy, dále ratingu Hospodářské komory a hodnocení poroty. Ve finále pak odborná porota posuzovala firmy na základě prezentace a znalosti podnikatelského prostředí.

Základem je přístup k zákazníkovi

Pro Martina Slaninu jsou kvalita zboží a přístup k zákazníkovi hlavními kritérii, která dnes rozhodují. Vysvětluje to na příkladu stanice technické kontroly, kterou firma provozuje. „Poskytování takovéto služby člověka hodně naučí. I když vám tu zákazníci nenechávají velké sumy peněz, chcete, aby se k vám za dva roky zase vrátili,“ vysvětluje Slanina a pokračuje: „Abychom si zákazníky udrželi, nabízíme jim různé malé dárky, ať je to škrabka na zamrzlá skla či mince do nákupních košíků.“

Co se firmě osvědčí na technické kontrole, zkouší i na větších projektech. Když například začala vyrábět tvárnice, dávala zákazníkům pětimetry nebo hrnky v duchu „pohoda na stavbě“. „Jsou to zkrátka maličkosti, které mají udělat radost,“ dodává Slanina.

Roční tržby firmy se nyní pohybují okolo 150 milionů korun. Loni firma dosáhla meziročního nárůstu celkového prodeje o 60 procent. „Nemyslím si, že budeme mít příští rok takový nárůst prodeje, ale měli bychom zůstat alespoň na 20 procentech. Zkusíme to, když to bude více, bude to fajn,“ zakončuje optimisticky Slanina.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče