Úspěšné žádosti: sériová výroba letounu

10. prosince 2008, 00:00 -
10. prosince 2008, 00:00

Evropské peníze pomohly společnosti Evektor-Aerotechnik rozjet sériovou výrobu letounu VUT 100. Firma získala přes čtyři miliony korun.

Firma Evektor-Aerotechnik svým projektem navazuje na dokončení vývoje a výroby prototypu letounu, který ve své kategorii vytváří reálné předpoklady pro obnovení tradice letecké výroby v České republice a návratu na světový trh.

Předmětem projektu, který byl zahájen v březnu 2005 a ukončen v roce 2008, bylo vytvoření technických, výrobních a obchodně marketingových předpokladů pro uplatnění nové řady letounů na světových trzích. Projekt dobře zapadl do současné i dlouhodobé podnikové strategie inovací letecké výroby, rozšiřuje záběr výroby o další kategorii letounů, a tak zvyšuje diverzifikaci činnosti podniku a omezuje možný vliv nečekaných výkyvů požadavků trhu.

Letadlo z univerzity

Vývoj letounu VUT 100 se uskutečnil v Leteckém ústavu Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického (FSI VUT) vBrně v rámci programu „Rozvoj center špičkových průmyslových výrobků a technologií“ vypsaného pro rok 2000 Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR. Projekt vyvrcholil o čtyři roky později výrobou prototypu, který poprvé vzlétl už v listopadu 2004. Etapa ověřování typu mohla odstartovat. Letoun splňuje certifikační předpisy podle zemí cílového zákazníka.

Letoun VUT 100 je základním typemřady letounů, která zahrnuje modely od jednomotorové výcvikové verze, přes čtyři až pětisedadlovou verzi s využitím variantní zástavby pohonné a vrtulové jednotky. Firma nabízí letouny řady VUT 100-120i a VUT 100-131i s variantní pohonnou jednotkou, tomu odpovídajícím vybavením a užitnou hodnotou pro zákazníka. Evektor letoun prodává pod jménemVUT 100 Cobra.

Ověření způsobilosti

Projekt byl uskutečněn v několika etapách.Etapa „Ověření“ byla klíčová z hlediska ověření letové způsobilosti jako nezbytné podmínky pro budoucí zavedení letounu do výroby, prodeje a provozu a obsahovala zejména pevnostní zkoušky, podnikové letové zkoušky, životnostní zkoušky vzorků a ověřovací letové zkoušky.

Etapa „Výrobní a průvodní dokumentace letounu“ převedla výsledky z předchozí etapy, ale také připomínky z výroby prototypu a další poznatky do podoby jasně definovaných úprav konstrukce a systémů letounu. Současně odstartovalo zpracování a vydávání dokumentace pro výrobu ověřovací série včetně konstrukce přípravků a nářadí pro poloprovoz, dovybavení sestavovacích přípravků a stav poloprovozu a potřebných změn v technologických postupech.

V rámci „Ověřovací série“ byly na základě předchozích etap vyrobeny tři referenční letouny pro ověření technologie výroby v poloprovozních podmínkách a sériových postupů, ale i provozních technicko-ekonomických charakteristik letounu.

Výroba, prodej, marketing

V etapě „Sériová výroba“ byly poznatky z předchozí etapy zapracovány do konstrukční, výrobní a provozní dokumentace. To fakticky znamenalo vyhodnotit kapacitní a technologickou průchodnost sériové výroby a její finanční, investiční a výrobní náročnost, aktualizovat byznys plán včetně návratnosti, navázat smluvní vztahy zajišťující sériovou produkci a samozřejmě také začít budovat dealerskou síť pro prodej a zahájit související marketingové aktivity.

Do realizace se kromě žadatele v roli koordinátora projektu a výrobce finálního produktu zapojily tyto společnosti a subjekty: Evektor, spol. s r.o. jako držitel oprávnění Úřadu pro civilní letectví k projektování letadel, Letecký ústav FSI VUT v Brně, který stál u zrodu letounu a v rámci projektu zajistil přípravu a provedení pevnostních a únavových zkoušek ve svých laboratořích, Technometra Radotín jako výrobce podvozků a ověřovatel, VIA Propeller s.r.o., výrobce vrtulí s dlouholetými zkušenostmi a potřebným oprávněním pro oblast vývoje, výroby i zkušebnictví, MB design CZ, s.r.o. jako firma specializovaná na zpracování původní technické dokumentace letadel a také kompetentní k ověřování plnění požadavků předpisu pro Úřad pro civilní letectví a Výzkumný zkušební letecký ústav Praha, a.s., který disponuje vědeckými kapacitami v široké oblasti leteckého výzkumu a vývoje.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Auta
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan.…
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Test na pondělí: BMW M550i xDrive M Performance
Technologie
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
ABBYY FineReader 14: zaostřeno na PDF (vyzkoušeno)
Microsoft dosáhl milníku. Hlas rozpozná stejně dobře jako člověk
Netflix odmítl zaplatit další sezónu seriálu. Produkci Sense8 nabídl pornoweb
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít