Úspěšné projekty 2007

12. prosince 2007, 10:40 - Helen Walters
12. prosince 2007, 10:40

Letošní vítězné návrhy byly vybrány nejen proto, že jsou krásné...

(Celý podtitul)
Letošní vítězné návrhy byly vybrány nejen proto, že jsou krásné, ale i kvůli tomu, jak podporují podnikatelské strategie

Když Barry Diller angažoval Franka Gehryho, aby navrhl newyorské sídlo jeho společnosti InterActiveCorp (IAC), doufal, že zároveň s budovou stvoří značku. Diller, předseda a vrchní výkonný ředitel IAC, chtěl spojit více než 60 webových podniků svého konsorcia do jediného osobitého celku. Obrátil se proto na známého architekta, aby vytvořil budovu, jež by pomohla firmu IAC profilovat. Budova zapůsobila, strategie nikoli. Diller se nedávno rozhodl rozdělit IAC na pět veřejně obchodovaných společností, ale jeho snaha využít architekturu k podpoře podnikatelské strategie byla odměněna v nejnovější soutěži pořádané časopisy BusinessWeek a Architectural Record, které vlastní skupina The McGraw-Hill Companies.
V desátém ročníku soutěže byla oceněna nejen forma a krása architektury, ale i to, jak přispívá podnikání. Porota složená z editorů časopisů BusinessWeek a Architectural Record prozkoumala téměř sto přihlášek zaslaných týmy architektů a jejich obchodních klientů z celého světa. Tři ze čtyř nejvyšších ocenění získaly velké podnikové komplexy: zákaznické centrum Družstevní záložny amerického vojenského námořnictva (NFCU) ve floridské Pensacole navržené projekční firmou ASD; sídlo amerického Statistického úřadu (Census Bureau) v marylandském Suitlandu vyprojektované společností Skidmore, Owings & Merrill; a budova Dillerovy společnosti IAC. Čtvrtým vítězným projektem bylo malé Středisko mládeže pro interpretační umění v Torontu, navržené firmou Kuwabara Payne McKenna Blumberg Architects. Strategický vliv těchto projektů je patrný všude - od vyšších prodejů divadelních vstupenek až po větší loajalitu zaměstnanců, v lepším povědomí o značce, a dokonce i ve zvýšené produktivitě. Zde je pohled na letošní vítězné práce, které byly odměněny jako vynikající projekty.

SÍDLO INTERACTIVECORP

NEW YORK
ARCHITEKTI: GEHRY PARTNERS/STUDIOS ARCHITECTURE
KLIENT: SPOLEČNOST INTERACTIVECORP
Tuto desetipodlažní budovu, jejíž stavba byla zahájena v červnu 2004 a dokončena v březnu letošního roku, mnozí přirovnali k lodi s napnutými plachtami. Budova IAC se brzy stala místní pamětihodností a její umístění poblíž řeky Hudson ve čtvrti Chelsea na Manhattanu – centru umění, restauračních zařízení a zábavy – pomáhá této nové mediální společnosti, aby se stala podstatnou součástí kulturní krajiny 21. století. Rozruch kolem budovy pomáhá přitahovat ty nejlepší talenty, jež potřebují firmy podnikající prostřednictvím webu. Její interiér navrhla kancelář STUDIOS Architecture, která se snažila vytvořit prostor, do jehož všech částí je vtělena technologie. Monitory v zasedací síni vedení mají stejnou velikost jako u obyčejného PC, což je pokus o přiblížení se obvyklé práci s internetem. Na dotvrzení dědictví společnosti ve vysílacím odvětví je ve vestibulu budovy přístupném veřejnosti instalována největší videostěna s vysokým rozlišením na světě – její plocha odpovídá více než 250 dvaačtyřicetipalcovým plasmovým obrazovkám.

STŘEDISKO MLÁDEŽE PRO INTERPRETAČNÍ UMĚNÍ

TORONTO
ARCHITEKTI: KUWABARA PAYNE McKENNA BLUMBERG ARCHITECTS
KLIENT: DIVADELNÍ SPOLEČNOST SOULPEPPER/DIVADELNÍ FAKULTA VYSOKÉ ŠKOLY GEORGE BROWNA
Spojení katedry dramatického umění a profesionálního divadelního souboru pod jednou střechou je dvojnásobná výhra: studenti se učí s využitím těsné blízkosti zkušených herců, kteří zase mohou mít užitek z nezměrného optimismu mladých lidí. V případě Divadelní společnosti Soulpepper a Divadelní fakulty vysoké školy George Browna, jež se do společného zařízení nastěhovaly v lednu 2006, se ukázalo ještě třetí plus. Čas tam chtěla trávit také platící veřejnost. Nové zařízení, pulzující životem 24 hodin denně sedm dní v týdnu, a nový prostor, který divadelní společnosti umožňuje hrát celý rok, se ukázaly jako prospěšné.
Během prvního celého roku v novém působišti zvýšila společnost Soulpepper, jež hraje klasický repertoár, počet inscenací o 80 procent a celková návštěvnost jejích představení vzrostla o 103 procent. Roční tržby se zdvojnásobily na šest milionů dolarů. Při průzkumu, který společnost Soulpepper provedla sama, bylo zjištěno, že nový styl schvaluje 97 procent návštěvníků divadla, což se odrazilo ve vyšších sponzorských příspěvcích – v prvním roce až o 38 procent. Vysoká škola George Browna, která patří místní komunitě, informovala o větší spokojenosti jak studentů, tak pedagogů. Rovněž místním podnikům, uměleckým galeriím a restauracím se zvýšily tržby.
Prostor je nejvýznamnější částí většího urbanistického záměru, který se snaží o přeměnu torontské lihovarnické čtvrti v kulturní centrum. (Je nápadné, že tři z deseti letošních projektů vybraných do finále jsou umístěny ve městě.) Architekti firmy KPMB měli rozpočet zhruba deseti milionů dolarů, aby dvě bývalé skladištní budovy z 19. století přeměnili v učebny, zkušební prostory a čtyři samostatné scény. Výsledek zachovává drsné průmyslové prvky původních budov a interiérům dodává hřejivou atmosféru.

SÍDLO AMERICKÉHO STATISTICKÉHO ÚŘADU (CB)

SUITLAND, MARYLAND
ARCHITEKTI: SKIDMORE, OWINGS & MERRILL
KLIENT: SPRÁVA OBECNÝCH SLUŽEB (GSA)
Vládní budovy jsou často krabicovité, levné a nudné, uzpůsobené spíše efektivitě těch, kteří je stavějí, než lidem, kteří v nich musejí pracovat. Nové sídlo amerického Statistického úřadu (Census Bureau) je ale jiné. Rozsáhlý komplex, pokrytý „čepelemi“ z původního místního dřeva a vysoký jen osm podlaží, byl navržen tak, aby splynul s okolní lesní rezervací. Rozlehlý areál o výměře 23 hektarů stál 400 milionů dolarů. A očekává se, že budova získá stříbrnou certifikaci v bodovacím systému LEED (Leadership in Energy & Environmental Design) v oblasti udržitelné výstavby. Obrovský komplex je zaměřen na maximální využití přírodních zdrojů a minimální spotřebu energie, protože byl postaven z místních udržitelných stavebních materiálů, recykluje se v něm voda a ve všech jeho částech se co nejvíce využívá přirozené denní světlo. Parkovací garáže, do nichž se vejde až 3000 vozidel, mají střechy z břečťanu, aby se do prostředí plného výfukových plynů čerpal kyslík a zakryl se nevábný pohled. V hlavní budově pracuje dohromady asi 6000 federálních zaměstnanců, kteří předtím byli roztroušeni na šesti místech. To znamená méně času promarněného cestováním na schůze a ze schůzí, což zlepšuje produktivitu práce. Nejvyšší vedoucí pracovníci úřadu těsně spolupracovali s architekty firmy SOM, aby vytvořili flexibilní pracovní prostory, a pro interiéry vybrali teplé barvy. Bohaté vybavení na každém pochodí vytváří přitažlivé prostředí, jež představuje obrovské zlepšení proti předchozímu sídlu z období druhé světové války. V úrovni přízemí je průběžná komunikace známá jako Hlavní ulice, která má délku jedenácti fotbalových hřišť a jsou na ní například fitness centrum, samoobslužná restaurace, družstevní záložna a obchody, jež lidem umožňují, aby si popovídali u kávy nebo si skočili něco zařídit.

DRUŽSTEVNÍ ZÁLOŽNA AMERICKÉHO VOJENSKÉHO NÁMOŘNICTVA (NFCU) CENTRUM HERITAGE OAKS, BUDOVA 1

PENSACOLA, FLORIDA
ARCHITEKTI: ASD
KLIENT: NFCU
Když si řídící pracovníci Družstevní záložny amerického vojenského námořnictva (Navy Federal Credit Union) uvědomili, že potřebují rozšířit své operace, vybrali si za nové působiště floridskou Pensacolu. Tam vybudovali asi půlhektarový areál Heritage Oaks pro 400 pracovníků zákaznického centra. Architektonická firma ASD z Atlanty pomohla NFCU vytvořit kancelářský projekt citlivý k životnímu prostředí, který podporuje pocit duševní pohody zaměstnanců. Filozofie byla jednoduchá: zdraví zaměstnanci = zdravé podnikání.
Budova má zlatou certifikaci v bodovacím systému LEED a hojně se u ní využívají přírodní prvky. Všude jsou rostliny produkující kyslík a 120 metrů dlouhá vnější skleněná stěna umožňuje pracovníkům obsluhujícím telefony výhled na okolní lesy. O přestávkách mohou zaměstnanci využívat fitness stezku kolem nebo se posadit na jednu z mnoha venkovních laviček. (V areálu jsou také tělocvičny a zdravotní klinika.) Pracovní prostředí zpříjemňuje systém filtrace vzduchu uvnitř budovy a individuální ovládání topení a chlazení pracovních stanic zaměstnanci. Když se v roce 2004 Centrum Heritage Oaks otevíralo, o pouhých 60 míst se ucházelo 1300 zájemců. Od té doby, jak uvádějí vedoucí pracovníci, zůstává věrnost zaměstnanců vysoká a mnohé uchazeče doporučují současní zaměstnanci. „Rozhodně se fluktuace zaměstnanců u nás podstatně snížila,“ pochvaluje si Debbie Calderová, viceprezidentka NFCU v Greater Pensacole, „projekt budovy a naše přání, aby to bylo pracoviště, kde budou v centru zájmu zaměstnanci, ohromně pomohlo tomu, že je Družstevní záložna amerického vojenského námořnictva považována za vynikajícího zaměstnavatele.“

/text boxu na s. 60 dole; shora dolů a zleva doprava/

CENY ZA VYNIKAJÍCÍ PROJEKTY

CENTRUM FOUR SEASONS PRO INTERPRETAČNÍ UMĚNÍ
TORONTO
ARCHITEKTI: DIAMOND & SCHMITT ARCHITECTS
KLIENT: KANADSKÁ OPERNÍ SPOLEČNOST (COC)

HEARST TOWER
NEW YORK
ARCHITEKTI: FOSTER + PARTNERS/GENSLER
KLIENT: HEARST

SÍDLO SPOLEČNOSTI HUBBELL LIGHTING
GREENVILLE, JIŽNÍ KAROLÍNA
ARCHITEKTI: MCMILLAN SMITH & PARTNERS
KLIENT: HUBBELL LIGHTING

SJ BERWIN
LONDÝN
ARCHITEKTI: HOK
KLIENT: SJ BERWIN

BASEBALOVÝ STADION SAN DIEGO PADRES/PETCO PARK
SAN DIEGO, KALIFORNIE
ARCHITEKTI: ANTOINE PREDOCK ARCHITECT/HOK SPORTS
KLIENT: BASEBALOVÝ KLUB SAN DIEGO PADRES /MĚSTO SAN DIEGO

GARDINEROVO MUZEUM
TORONTO
ARCHITEKTI: KUWABARA PAYNE MCKENNA BLUMBERG ARCHITECTS
KLIENT: GARDINEROVO MUZEUM

/popisek v levém dolním rohu foto na s. 56/
Nová budova IAC byla přirovnána k lodi s napnutými plachtami

/popisek v levém horním rohu foto na s. 57/
Příspěvky, návštěvnost a tržby prudce vzrostly

/popisek v levém dolním rohu foto na s. 58/
Komplex maximálně využívá přirozeného světla a „čepele“ z místního dřeva na povrchu (dole) pomáhají splynutí stavby s okolím

/popisek v pravém dolním rohu foto na s. 60/
Zákaznické centrum je nejzelenější stavbou z letošních vítězných návrhů

PŘEKLAD: Jiří Kasl
ZÁHLAVÍ: Design

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče