Úspěšná premiéra

06. června 2012, 13:28 - Pavel Hanslíček
06. června 2012, 13:28

Do úvodního ročníku soutěže Social Impact Award se v Česku přihlásilo 32 projektů

Pumpy na vodu na solární pohon v Mosambiku či pojízdné obchody s potravinami v zapadlých rumunských vesnicích – to jsou jen některé z projektů, které se realizovaly i díky soutěži Social Impact Award (SIA). Ta vznikla v roce 2009 v Rakousku a letos se rozšířila i do České republiky a do Rumunska. „Social Impact Award je soutěž, jejímž cílem je propagovat společensky prospěšné podnikání, přibližovat ho mladým lidem, které takto chceme podpořit, aby zkusili nějaký společensky prospěšný podnik založit,“ shrnuje hlavní cíle SIA její koordinátorka v Česku Lucie Lankašová s tím, že nejlepší nápady získají finanční podporu čtyři tisíce eur.
Iniciátorem soutěže je Institut pro podnikání a inovace pod vídeňskou univerzitou, v tuzemsku soutěž podporuje Česká spořitelna. SIA je určena pro studenty vysokých škol, podmínkou je, aby alespoň polovina týmu pracující na přihlášeném projektu aktuálně studovala na vysoké škole. U SIA ovšem nejde jen o samotné soupeření – mladí lidé se zájmem o společensky prospěšné podnikání se zúčastňují workshopů organizovaných institucí The Hub Praha, pro kterou Lankašová pracuje. „Workshopy proběhly v březnu, uskutečnilo se jich celkem šest a jejich cílem bylo pomoci formulovat nápad a provést účastníky přípravou projektu,“ říká Lankašová s tím, že semináře kromě praktických dovedností mají vést k vytvoření komunity zajímající se o společensky prospěšné podnikání.

Kavárny i mrkev v rohlíku

Do prémiového českého kola Social Impact Award se nakonec přihlásilo 32 projektů a jejich zaměření dokládá, že společensky prospěšné podnikání nelze omezovat jen na prodej výrobků zdravotně či mentálně znevýhodněných osob či na jejich zaměstnávání. „Jako společensky prospěšné podnikání vnímáme jakoukoli podnikatelskou činnost přinášející řešení společenského problému,“ vysvětluje Lucie Lankašová. To potvrzuje i výčet přihlášených projektů. Kromě kaváren, kde obsluhují lidé s postižením, se mezi přihlášenými objevily projekty zaměřené na ochranu životního prostředí, jako je třeba prodávání potravin bez obalu či mobilní aplikace pomáhající s tříděním odpadu, dále projekt podporující společensky odpovědné podnikání na školách či záměr „Hot Carrot“ s cílem nahradit v českých fastfoodech párek v rohlíku mrkví v rohlíku.
Z přihlášených 32 projektů bylo českou porotou vybráno pět záměrů nejlépe splňujících kritéria soutěže, tedy společenskou inovaci, plánování a udržitelnost. Hodnocení bylo přitom přísné – v české porotě sedí zástupci nejen neziskové sektoru a akademické sféry, ale i komerčních organizací. Vítězných pět českých projektů (tabulka Česká pětka) postoupilo do finále SIA. Zde se utkaly s pěti rumunskými a pěti rakouskými záměry. Z nich byly vybrány čtyři nejlepší projekty, které obdržely prémii čtyři tisíce eur. Jednalo se o dva rakouské (záměry Out of Box a iDepart), jeden rumunský (Upside Down Project) a jeden český (Malá škola sociálního podnikání). Kromě hlasování odborné poroty proběhl i takzvaný community voting, při němž veřejnost v každé zemi vybrala jeden projekt získávající zvláštní prémii 1500 eur. V Česku ji získal projekt Pragulic.

Rozhodne se v létě

Vyhlášením vítězů SIA, které proběhlo počátkem června ve Vídni, ale projekt nekončí. „Hned po vyhlášení následoval pro finalisty ze všech zemí dvoudenní workshop, kde si stanovili další cíle. K tomu autoři českých projektů získali možnost zdarma využívat přes léto zázemí v coworkingovém centru Hub Praha. Věříme, že k realizaci dotáhneme alespoň jeden projekt,“ doplňuje Lakašová. To je reálné – podle členů poroty jsou projekty velmi dobře zpracované. „Byli jsme mile překvapeni. Přestože šlo o pilotní ročník, přihlásily se kvalitní projekty, bylo velmi těžké vybírat jen pět finalistů,“ potvrzuje členka poroty a mluvčí České spořitelny Simona Můčková. Ta zároveň doufá, že soutěž se v Česku uskuteční i v příštím roce. „Stanovili jsme si kritéria, která musí projekt splnit, aby pokračoval. Tato kritéria budeme teprve vyhodnocovat, ale vzhledem k průběhu soutěže věřím, že budou naplněna. Navíc podpora společensky prospěšného podnikání je v České spořitelně dlouhodobou prioritou,“ uzavírá Můčková.

Česká pětka

Tuzemští finalisté Social Impact Award
Bezobalu.cz – on-line platforma a kamenný obchod propagující recyklaci použitých obalů, ekologické a zdravé potraviny
Centrum pro Superděti – centrum pro děti a mládež starající se ve volném čase o chronicky nemocného či postiženého rodiče
Dobrovolník – webová platforma pomáhající sdílením činností a zážitků dobrovolníků ve fundraisingu neziskových organizací
Malá škola sociálního podnikání – podpora škol v rozvoji vlastního sociálního podnikání
Pragulic – Poznej Prahu jinak – zaměstnávání lidí bez domova jako speciálních průvodců po Praze

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče