Úspěch franchisy závisí na přísném dodržení pravidel

21. října 2002, 00:00 - Dana Rybáková
21. října 2002, 00:00

Jenom licence k úspěchu nestačí. Podnikatel musí mít ty správné schopnosti. Chyb, které povedou ke krachu, se může dopustit jak poskytovatel, tak příjemce franchisy. Je třeba dávat si pozor i na podvodníky. V yužít při podnikání franchisu je velmi výhodné za předpokladu, že si příjemce licence uvědomuje, že za "hotový návod k podnikání" zaplatí kromě peněz i částí své svobody.

Jenom licence k úspěchu nestačí. Podnikatel musí mít ty správné schopnosti.

Chyb, které povedou ke krachu, se může dopustit jak poskytovatel, tak příjemce franchisy. Je třeba dávat si pozor i na podvodníky.

V yužít při podnikání franchisu je velmi výhodné za předpokladu, že si příjemce licence uvědomuje, že za „hotový návod k podnikání“ zaplatí kromě peněz i částí své svobody. Nebude mít takovou rozhodovací volnost, jako kdyby podnikal naprosto samostatně. A rozhodně tu platí totéž, co ve všem ostatním podnikání. Všude jsou lidé poctiví a nepoctiví. Problémy tak mohou nastat na obou stranách - jak u poskytovatele franchisy, tak u jejího příjemce. Jsou určité věci, na které by si měli franchisoví partneři dát pozor, aby zbytečně nechybovali. Podrobně o nich hovořil Luca Giacomelli ze společnosti SISIM Polsko na fóru věnovaném franchisingu a maloobchodu. Akci pořádal Atoz Event začátkem října v Praze. Podle něho je úspěšný takový franchisový řetězec, jehož členové dodržují pravidla tak přísně, jako by podléhali vojenskému drilu.

Licence svazuje ruce

Franchisor nabízí určitý balík služeb. T y však často nejsou tím nejpodstatnějším, co rozhodne o využití franchisového systému. V elmi důležité totiž je, zda se franchisor chová partnersky, zda obě strany vstoupí do obchodního vztahu založeného na důvěře. Pokud má podnikatel za své peníze vynaložené na licenci dostat co nejvíce, pak to bude systém, který mu nabízí takové služby, které mu umožní soustředit se čistě na podnikání. Nájemce tedy podniká, ale nemá zdaleka tak volnou ruku, jako kdyby si žádnou licenci nekoupil. Zda dodržuje, k čemu se ve smlouvě zavázal, se dá zjistit zřejmě pouze kontrolou. Přesto je třeba mít na paměti, že franchisant je samostatný podnikatel. Pokud jej poskytovatel franchisy kontroluje, měl by se zajímat o jeho výstupy. V edle toho samozřejmě může chtít, aby příjemce franchisy nakupoval vybavení či suroviny od určených dodavatelů. T akový požadavek má své oprávnění. Jednak souvisí s určitou podobou obchodů franchisového řetězce, a co je ještě důležitější, umožní udržet kvalitu výrobků a služeb. Franchisor může doporučit ceny, za které bude podnikatel prodávat. Doporučit však neznamená určit. Nakonec se dostáváme k tomu, do čeho by poskytovatel franchisy určitě mluvit neměl. Neměl by zasahovat do vnitřní organizace firmy, do výběru pracovníků nebo se plést do výše platů.

Franchisor se může postarat o krach

Jaké chyby může udělat franchisor? Základem všeho je pilotní test, to znamená vyzkoušení a prověření nových koncepcí tak, aby se prokázala jejich životaschopnost. A samozřejmě nejen v jednom místě či regionu, ale v různých místech a tržních podmínkách. Zapomenout se nesmí ani na sezonní výkyvy. Pokud franchisor neprovede odpovídající pilotní test, je to zásadní chyba. Jedním z důsledků neodpovídajícího pilotního testu je špatná struktura franchisy. Strukturální problémy se odrazí v provozních obtížích, a ty nutně povedou k finančním těžkostem. Velmi důležitý je dobrý výběr franchisanta. T o může být problém hlavně v počáteční fázi, kdy poskytovatele franchisy žene nutnost co nejrychleji prodat. Proto třeba nevěnuje výběru franchisantů takovou pozornost, což se přirozeně s určitým odstupem projeví negativně a výsledkem je opět neúspěch. Franchisor nemá dostatek kapitálu - to může vést k neúspěchu celého projektu. U dodávek výrobků je třeba počítat s poměrně velkými zásobami. Může trvat několik let, než se podnik dostane do zisku. Pokud franchisor nemá potřební kapitál, projekt nebude úspěšný. Další možností je, že franchisor vede svůj podnik špatně. Potom se jiný výsledek než neúspěch očekávat nedá.

Franchisantovi nejčastější chyby

Majitel licence je při svém podnikání úspěšný a začíná si klást otázku, zda vlastně nějakou licenci potřebuje. Nebo prostě začne být sám se sebou spokojený. A přestane se řídit požadavky systému. V ýsledek se samozřejmě s určitým zpožděním dostaví, pokud odchylky dříve neodhalí franchisorova kontrola. Existuje však i druhá možnost - podnikatel není vůbec spokojený, nezvládá množství práce, kterou podnikání přináší, nebo se nemůže vyrovnat se ztrátou z počátku podnikání. T o že franchisant dostane know-how, koupí si vyzkoušený způsob podnikání, nemusí nutně vést k úspěchu. K tomu potřebuje schopnost výhody systému maximálně využít. A tu buď má, nebo ne. Špatný odhad vlastních sil může být rovněž osudový. Další cestou, která ve franchisingovém systému nevede na výsluní je případ, kdy franchisant už dříve podnikal a chce určitě prosadit své vlastní zažité postupy. Je tedy méně přístupný franchisorovým nápadům a disciplína, na níž je celý systém postavený, mu vysloveně dělá potíže. Ale právě vyzkoušené postupy dělají z franchisingových řetězců úspěšná uskupení. Při prosazování vlastních cest v rámci franchisové smlouvy se podnikatel zřejmě nedobere takových výsledků, jaké by mohl očekávat, pokud by byl dostatečně disciplinovaný. A konečně - všechny dobré rady příbuzných či přátel je nejlépe pouštět jedním uchem tam a druhým ven. Nadělají totiž mnohem více škody než užitku.

Na co si dát pozor

Určitě na podvodníky. Není možná lehké je poznat, ale pokud někdo nabízí rychlé zbohatnutí při minimální námaze, určitě nejde o seriózní obchod. Stejně tak jsou varující velké vstupní poplatky nebo naopak velmi nízké. Pokud franchisoři ještě ani neinvestovali do pilotních provozů a prodávají nevyzkoušenou a nepropracovanou koncepci, je to také podvod. Chtějí totiž peníze za právo provozovat firmu, která neexistuje. Na poplatních se dá vůbec poznat mnohé. Například není korektní dohoda, podle které bude nájemce franchisy platit minimální pevné poplatky bez ohledu na výši obratu. Pozor také na pyramidová schémata, franchisy postavené na neprodejném nebo módním zboží, které rychle ztratí na přitažlivosti. Každý příjemce franchisy by měl znát podrobně finanční situaci franchisora a podívat se, jak jeho podnik funguje. Vždycky je dobré mluvit s někým, kdo licenci už má, o tom, jak je se svým podnikáním spokojen. V edle toho je třeba si uvědomit, že riziko neúspěchu je tu vždycky. Franchisant může zkrachovat, přestože ostatní členové systému jsou úspěšní. Důležité je vyvarovat se koupě franchisy od zprostředkovatele. A stejně tak není radno zapomenout zkonzultovat smlouvu s právníkem.

Výklad pojmů

Franchising je marketingový systém distribuce zboží, služeb či technologie založený na těsné a nepřetržité spolupráci mezi právně a finančně samostatnými a nezávislými stranami - franchisorem (poskytovatelem franchisy) a jeho jednotlivými franchisanty (příjemci franchisy). Franchisor zaručuje svým pranchisantům právo a zároveň jim ukládá povinnost provozovat obchodní činnost v souladu s jeho koncepcí. Toto právo jednotlivé franchisanty opravňuje i zavazuje užívat za přímou či nepřímou finanční úplatu obchodní jméno franchisora či jeho ochrannou známku nebo značku služeb, know-how, obchodní a technické metody, systém postupů a další práva z průmyslového a duševního vlastnictví doplněná o neustálé poskytování prodejní a technické pomoci v rámci a po dobu trvání písemné franchisingové smlouvy.

franchising - licence, koncese

franchisor - poskytovatel licence, partner franchisanta, obvykle společnost vlastnící právo udělovat franchisu

franchisant - příjemce licence, klient a partner franchisora; provozovatel nebo majitel jedné nebo více franchis

franchisová smlouva - právní základ spolupráce, smlouva (kontrakt), upravující vzájemný vztah mezi franchisorem a franchisantem

franchisový soubor/balík - souhrn práv a povinností vyplývajících pro franchisanta z daného franchisového konceptu

Nejčastější chyby franchisanta

nezná dobře finanční situaci franchisora

koupí licenci od zprostředkovatele

nezkontroluje, jak podnik funguje v reálném prostředí trhu

nezkonzultuje franchisovou smlouvu s právníkem

nejedná podle požadavků systému

snaží se „obohacovat“ systém o své zažité nápady

podlehne sebeuspokojení a přestane na sobě pracovat

nezvládne nároky, které na něho smlouva klade

naslouchá „dobrým“ radám přátel a rodinných příslušníků

Nejčastější chyby franchisora

neprovede odpovídající pilotní test

nemá dostatek kapitálu

bere za franchisanty i nepříliš vhodné lidi

nechová se jako partner

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče