Ušetřete peníze i životy

02. října 2006, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
02. října 2006, 00:00

ŠKOLENÍ ŘIDIČŮZkušený a dobře proškolený řidič dokáže firmě ušetřit až 160 tisíc korun ročně. Školení řidičů si na vlastní kůži vyzkoušel i redaktor Profitu.Povinné školení řidičů se zaměřuje především na novinky v zákonech týkajících se silničního provozu, prevenci dopravních nehod a správné ovládání vozidla.

ŠKOLENÍ ŘIDIČŮ Zkušený a dobře proškolený řidič dokáže firmě ušetřit až 160 tisíc korun ročně. Školení řidičů si na vlastní kůži vyzkoušel i redaktor Profitu. Povinné školení řidičů se zaměřuje především na novinky v zákonech týkajících se silničního provozu, prevenci dopravních nehod a správné ovládání vozidla. Ze zákona ho zajišťuje stát prostřednictvím svých partnerů. Podpora řidičů však není lhostejná ani některým výrobcům nákladních aut. Například švédská automobilka Scania nabízí na své náklady školení jak samotným řidičům, tak i dispečerům dopravních firem. ELEKTRONIKA PROZRADÍ KAŽDOU CHYBU Jak takové školení vypadá, se Profit přesvědčil na ukázkové výuce. Začíná se teorií, tedy prezentací jednotlivých součástí automobilu a jejich správné funkce. Důraz se klade zejména na důsledné využívání systémů, které automobil nabízí. A není jich málo - od několika způsobů nastavení sedačky řidiče, přes ovládání základních součástí vozu, jako je převodovka, volant a brzdy, až po správné využívání tempomatu či palubního počítače. Po teoretické části následuje samotná praxe zaměřená zejména na dopilování techniky ekonomické jízdy. Podle šéfinstruktora programu Scania Optimum Jízda Ireneje Štalmacha existuje stále velká skupina profesionálních řidičů, kteří si do supermoderních tahačů přinášejí zlozvyky ze starých nákladních aut. „Někteří truckeři si také myslí, že litr ušetřené nafty jim nestojí za to, aby měnili styl jízdy. Majitelé dopravních firem jsou ale jiného názoru,“ míní Štalmach. Skuteční profesionálové podle jeho slov ušetří i tři litry nafty na 100 kilometrů, což ve finančních nákladech za celý rok znamená úsporu až 160 tisíc korun. Dnešní elektronika v tahačích řidičům nic nedaruje. Existují totiž zařízení, která jsou schopna přesně vyhodnotit styl jízdy daného řidiče a přesné množství spotřebované nafty. „Tyto údaje se navíc archivují a lze je vytáhnout z paměti počítače,“ dodal Štalmach. JÍZDA BRZDA-PLYN JE DRAHÁ**

Jak tedy vlastně vypadá ekonomická jízda v praxi? „Řidič by především neměl zbytečně přetáčet motor vozidla a měl by udržovat ukazatel otáčkoměru stále v zeleném ekonomickém poli,“ popisuje Štalmach.

K úsporné jízdě patří i tak zvané čtení silnice, tedy například brzdění ve správný čas na správném místě, předvídání situace třeba před křižovatkou a odstranění zlozvyků, jako je meziplyn či dvojité vymačkávání spojkového pedálu. Jezdit plynule a hospodárně se může naučit každý řidič. Majitel firmy pak pozná, jak se jeho řidič naučil používat teoretické znalosti v praxi.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče