Upravit off-road, aby hodně vydržel i mimo silnici

22. dubna 2003, 00:00 - Připravil Karel Nový
22. dubna 2003, 00:00

může majitele přijít až na milion korunParádičky do terénuUpravovat auto nejrůznějšími doplňky bylo už před desítkami let vlastní všem milovníkům automobilů. Začínalo to, když jako kluci vystříhali z koženky třásně kolem sedla svého mopeda. Dnes jsou na tzv. tuning specializované prodejny a dílny.

může majitele přijít až na milion korun

Parádičky do terénu

Upravovat auto nejrůznějšími doplňky bylo už před desítkami let vlastní všem milovníkům automobilů. Začínalo to, když jako kluci vystříhali z koženky třásně kolem sedla svého mopeda. Dnes jsou na tzv. tuning specializované prodejny a dílny.

„Já osobně rozděluji úpravu terénních aut na ty, které mají za úkol zlepšit jejich prostupnost v terénu a pak na ty, které mají jenom pozvednout důležitost majitele. A ty já neuznávám,“ tvrdí úspěšný český off-roadový závodník Martin Macík. Za značky, které pokládá za jediné skutečné terénní automobily, označuje Nissan Patrol, Toyotu, Mercedes G a Land Rover. O ostatních mluví jako o vozech postavených pro zákazníky, kteří jsou ochotni zaplatit.

Jaké úpravy lze doporučit

Upravit off-road tak, aby skutečně víc vydržel mimo silnici, přijde od tří set padesáti tisíc korun do jednoho milionu. Majitel, který se chystá na expedici, si pořídí především silný naviják s hákem a spolu se závěrkami diferenciálu nechá zvednout i podvozek tak o tři centimetry. Právě ty dokáží divy v prostupnosti tím nejdrsnějším terénem. Jako vhodnou investici lze doporučit i úpravu sání vzduchu do motoru tak, aby mohlo auto brodit i vysokou vodu. Hodí se i patent, který do Evropy dorazil od drsných tiráků z Austrálie - zesílené přední nárazníky. Potom už zbývá jen zdvojit palivovou nádrž pro zvýšení dojezdu a přidat ocelové pruty na odhrnování větví.

Něco praktického do divočiny

Dosud byla řeč jen o úpravách auta samotného. Pro posádku v těžkém terénu je z uvažovaných funkčních úprav dobrý stan postavený na střeše vozu. Není třeba se tolik starat o rovné místo pro tábořiště a snižuje to riziko kontaktu s hmyzem nebo predátory.

Tuning pro lepší vzhled

Masovější a finančně zajímavější je v současné době zabývat se tuningem vzhledovým. Za ten může majitel off-roadu utratit až tři sta šedesát tisíc korun. Nejčastějším tuningem bývá masivní přední trubkový rám. Velmi často je dokonce z leštěného kovu. Málokdo ale ví, že kvůli odlehčení je většinou vyráběn z tenkostěnných trubek a při nárazu se napohled masivní rám ohne a prolomí přední kapotu. To už jsou podle znalců praktičtější boční stupačky. Naopak jako zbytečné jsou označovány právě tak oblíbené chromované mřížky chránící koncová světla.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče