Upravit off-road, aby hodně vydržel i mimo silnici

22. dubna 2003, 00:00 - Připravil Karel Nový
22. dubna 2003, 00:00

může majitele přijít až na milion korunParádičky do terénuUpravovat auto nejrůznějšími doplňky bylo už před desítkami let vlastní všem milovníkům automobilů. Začínalo to, když jako kluci vystříhali z koženky třásně kolem sedla svého mopeda. Dnes jsou na tzv. tuning specializované prodejny a dílny.

může majitele přijít až na milion korun

Parádičky do terénu

Upravovat auto nejrůznějšími doplňky bylo už před desítkami let vlastní všem milovníkům automobilů. Začínalo to, když jako kluci vystříhali z koženky třásně kolem sedla svého mopeda. Dnes jsou na tzv. tuning specializované prodejny a dílny.

„Já osobně rozděluji úpravu terénních aut na ty, které mají za úkol zlepšit jejich prostupnost v terénu a pak na ty, které mají jenom pozvednout důležitost majitele. A ty já neuznávám,“ tvrdí úspěšný český off-roadový závodník Martin Macík. Za značky, které pokládá za jediné skutečné terénní automobily, označuje Nissan Patrol, Toyotu, Mercedes G a Land Rover. O ostatních mluví jako o vozech postavených pro zákazníky, kteří jsou ochotni zaplatit.

Jaké úpravy lze doporučit

Upravit off-road tak, aby skutečně víc vydržel mimo silnici, přijde od tří set padesáti tisíc korun do jednoho milionu. Majitel, který se chystá na expedici, si pořídí především silný naviják s hákem a spolu se závěrkami diferenciálu nechá zvednout i podvozek tak o tři centimetry. Právě ty dokáží divy v prostupnosti tím nejdrsnějším terénem. Jako vhodnou investici lze doporučit i úpravu sání vzduchu do motoru tak, aby mohlo auto brodit i vysokou vodu. Hodí se i patent, který do Evropy dorazil od drsných tiráků z Austrálie - zesílené přední nárazníky. Potom už zbývá jen zdvojit palivovou nádrž pro zvýšení dojezdu a přidat ocelové pruty na odhrnování větví.

Něco praktického do divočiny

Dosud byla řeč jen o úpravách auta samotného. Pro posádku v těžkém terénu je z uvažovaných funkčních úprav dobrý stan postavený na střeše vozu. Není třeba se tolik starat o rovné místo pro tábořiště a snižuje to riziko kontaktu s hmyzem nebo predátory.

Tuning pro lepší vzhled

Masovější a finančně zajímavější je v současné době zabývat se tuningem vzhledovým. Za ten může majitel off-roadu utratit až tři sta šedesát tisíc korun. Nejčastějším tuningem bývá masivní přední trubkový rám. Velmi často je dokonce z leštěného kovu. Málokdo ale ví, že kvůli odlehčení je většinou vyráběn z tenkostěnných trubek a při nárazu se napohled masivní rám ohne a prolomí přední kapotu. To už jsou podle znalců praktičtější boční stupačky. Naopak jako zbytečné jsou označovány právě tak oblíbené chromované mřížky chránící koncová světla.

Mohlo by vás zajímat

Finance
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Auta
Pět lákavých ojetin, které vás ale nechají někde stát
Opel začal přijímat objednávky na Insignii Country Tourer a Exclusive. Český trh si ještě počká
BMW X5 M a X6 M přicházejí v absolutně černé edici Black Fire
Lada ukázala sériovou Vestu SW a Vestu Cross. Nová kombi vypadají opravdu dobře
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Technologie
Další grafiky s čipy Vega: Radeon Pro WX 9100 a možná první nález Vegy 11 s HBM2
Google News po letech v novém. Zpřehledňuje orientaci v obsahu členěním do karet
Microsoft uvolnil dávku oprav pro Windows, které se někteří smí vyhnout
Další kousek skládačky. Amazon spustil český Markeplace
Mapy.cz potkala největší změna za 10 let. Takhle teď vypadají
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít