Úplné ceny zájezdů? Konec sporů, budou povinné

08. října 2009, 05:57 - Petr Kučera, <a href="http://www.aktualne.cz">Aktuálně.cz</a>
08. října 2009, 05:57

Cestovní kanceláře budou muset uvádět úplné ceny zájezdů. Rozhodli o tom senátoři, když dnes schválili novelu zákona o cenách.

Autor: Artklee

Novela také výrazně zvyšuje horní hranici pokut z dosavadního jednoho na deset milionů korun, a to nejen v oblasti cestovního ruchu. Cílem je zvýšit účinnost sankcí udělovaných velkých nadnárodním společnostem a řetězcům - dosavadní maximálně milionová pokuta je totiž jen zlomkem jejich obratu.

Konečná a úplná cena? Povinná už teď, ale… Cestovní kanceláře budou muset úplnou cenu zájezdu včetně transferů, povinného pojištění, poplatků za vyřízení víz a podobně. Určitou výjimkou mají být jen palivové příplatky a letištní poplatky, které se mohou měnit až do poslední chvíle. Jak nicméně upozorňuje právník Zdeněk Bauer, pracující pro jeden z obchodních řetězců, už nyní platné právní předpisy obsahují dostatek povinností, ukládajících prodejcům zboží i služeb uvádění konečné a úplné ceny. Problémem v praxi však podle něj je jednak roztříštěnost zákonné úpravy, jednak malá vůle příslušných úřadů vymáhat jejich plnění. Přestože v zákoně o cenách chybí výslovná povinnost uvádět úplné ceny, důležité zásady stanoví zákon o ochraně spotřebitele a občanský zákoník. „Podle prvního z nich nesmí informace o ceně (nebo okolnost, že informace je neúplná anebo chybí) vzbuzovat zdání, že cena je nižší, než jaká je ve skutečnosti, nebo že v ní jsou zahrnuty dodávky výrobků, výkonů, prací nebo služeb, za které se ve skutečnosti platí zvlášť,“ připomíná Bauer. Stačí, když z formulace, umístění údaje nebo velikosti písma může zákazník na první pohled nabýt dojmu, že cena je nižší než ve skutečnosti. Zákaz matoucích údajů

Pokud je například cena na letáku uvedena bez DPH, a teprve na konci najdeme poznámku psanou malým písmem, že k ceně je nutno připočíst ještě DPH, jde o matoucí údaj. U průměrného zákazníka vzbuzuje zdání, že cena je nižší než ve skutečnosti.

„Takový názor jasně podpořil také Nejvyšší správní soud, když rozhodoval o cenících společnosti T-Mobile,“ upřesňuje Bauer. „Prodejce nesmí nutit zákazníka spočítat si konečnou cenu služby. Nelze požadovat po spotřebiteli, aby u každého výrobku či služby zkoumal a porovnával, zda je uvedená cena již cenou konečnou, či zda je k ní zapotřebí připočíst DPH,“ uvedla tehdy předsedkyně senátu Nejvyššího správního soudu Marie Součková.

Také podle evropských směrnice se lze klamání zákazníka dopustit už jen tím, že je opomenuta informace významná pro utváření spotřebitelova rozhodnutí. Prodávající má povinnost označit výrobek konečnou cenou, která už nemá být navyšována o žádné další částky.

Více na Aktuálně.cz.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Nepovinný PES by měl podnikatelům usnadnit práci. V čem a jak?
Co je dobré vědět o superhrubé mzdě?
Polil vás v hospodě číšník? Kdo to zaplatí?
Auta
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s…
Kolik toho doopravdy utáhne nový Land Rover Discovery? Možná se budete divit
Mitsubishi oživí jméno Evolution. Bude to koncept spojující vše, co fanoušci nenávidí
Lamborghini Huracán Super Trofeo Evo je „levná“ cesta k závodění
Člověk převlečený za sedadlo? Ano, i to je při vývoji autonomních vozů potřeba
Technologie
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Vyšla přelomová verze Minecraftu pro mobily, konzole a Windows 10
HEIF podporují Dropbox a Google Photos, zato OneDrive (a Windows 10) nikoli
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít