Umění dialogu

20. října 2009, 16:03 - Ivan Pilný
20. října 2009, 16:03

Chvalme včas a veřejně, kritizujme v soukromí

Dialog spočívající v oslovení toho druhého nebo těch druhých a v naslouchání tomu, co přichází zpět, se z komunikace vytrácí. Neplatí to zdaleka jen o politice, kde je absence dialogu obzvlášť markantní. Přispívá k tomu marketing valící na nás pod jednosměrným tlakem výrobky a služby často nepotřebné nebo zbytečné. Na skutečnou komunikaci, zdá se, nemáme čas. Děláme tři věci najednou a jsme neustále pod časovým tlakem, který si většinou vytváříme sami. Komunikace bývá účelová, snažíme se dosáhnout svého cíle bez ohledu na názor a potřeby druhé strany „dialogu“.
Máme-li vrátit dialogu jeho původní smysl, je třeba vyhnout se manipulaci. Hledejme řešení přínosné pro obě strany, nejen pro nás. Druhá strana dialogu má právo klást obtížné otázky a my se na ně musíme připravit. Zakrývání problémů je průhledné, mluvme o nich otevřeně. I pozitivní změny mohou být bolestné a budou něco stát, je třeba o ceně hovořit. Naše priority nemusejí být shodné s prioritami našich posluchačů, je třeba hledat konsenzus. Chceme-li vést dialog, musíme se naučit poslouchat. K tomu nepatří dívání se na hodinky ani dokončování vět za toho druhého. K dialogu patří trpělivost, musíme dát druhé straně možnost mluvit a počkat si na to, až bude opět řada na nás. Přerušování, „předvídání“ toho, co ti druzí řeknou, je nejen nezdvořilé, ale zabraňuje nám je vůbec slyšet. Připravovat si odpověď v průběhu času, kdy hovoří druzí, možná šetří čas, ale vede k tomu, že můžeme odpovídat i na něco úplně jiného. Pokud vůbec nevíme, co náš protějšek řekl, je to urážlivé a možná i příznak diagnózy. Součástí dialogu bývá i kritika. Měla by být konstruktivní, ne zahánět druhého do defenzivy, kterou Češi tak milují. Vyjadřujme se přímo, ale citlivě. Buďme transparentní. Řešme jen jednu věc najednou, jinak se zapleteme do kolotoče neprůhledných souvislostí. Chvalme včas a veřejně, kritizujme v soukromí. Sarkasmy bývají vtipné, ale druhých se mohou dotknout, a konstruktivní kritika se mine cílem. Dialog jako všechno důležité chce trénink a zpětnou vazbu. Zkuste si občas ověřit, jak vás lidé vnímají jako posluchače. Budete možná překvapeni.

Mohlo by vás zajímat

Finance
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
EU: Jak vysoké je zdanění práce u podprůměrných mezd?
Macron ve stopách Babiše
Auta
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je…
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Na prodej je krásná Škoda 130 RS. Její cena vás ale pravděpodobně nepotěší
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid jezdí za 1,4 litru na 100 km
Škoda Citigo má i po faceliftu pořád co nabídnout (první jízdní dojmy)
Technologie
Tip: Jak skrýt ikonu Windows Defenderu v oznamovací oblasti? [Windows 10]
Ve Windows Storu se objevil neoficiální, ale funkcemi nabitý klient pro Google Play Music
Objevily se těžní verze Radeonů Polaris. Na trh se vrací RX 470, někdy i s výstupy
Den D přišel. Evropská komise udělila Googlu rekordní pokutu 2,42 miliardy eur
Legendární John Romero prodává Dooma II. Na diskety se vám i podepíše
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít