Umění dialogu

20. října 2009, 16:03 - Ivan Pilný
20. října 2009, 16:03

Chvalme včas a veřejně, kritizujme v soukromí

Dialog spočívající v oslovení toho druhého nebo těch druhých a v naslouchání tomu, co přichází zpět, se z komunikace vytrácí. Neplatí to zdaleka jen o politice, kde je absence dialogu obzvlášť markantní. Přispívá k tomu marketing valící na nás pod jednosměrným tlakem výrobky a služby často nepotřebné nebo zbytečné. Na skutečnou komunikaci, zdá se, nemáme čas. Děláme tři věci najednou a jsme neustále pod časovým tlakem, který si většinou vytváříme sami. Komunikace bývá účelová, snažíme se dosáhnout svého cíle bez ohledu na názor a potřeby druhé strany „dialogu“.
Máme-li vrátit dialogu jeho původní smysl, je třeba vyhnout se manipulaci. Hledejme řešení přínosné pro obě strany, nejen pro nás. Druhá strana dialogu má právo klást obtížné otázky a my se na ně musíme připravit. Zakrývání problémů je průhledné, mluvme o nich otevřeně. I pozitivní změny mohou být bolestné a budou něco stát, je třeba o ceně hovořit. Naše priority nemusejí být shodné s prioritami našich posluchačů, je třeba hledat konsenzus. Chceme-li vést dialog, musíme se naučit poslouchat. K tomu nepatří dívání se na hodinky ani dokončování vět za toho druhého. K dialogu patří trpělivost, musíme dát druhé straně možnost mluvit a počkat si na to, až bude opět řada na nás. Přerušování, „předvídání“ toho, co ti druzí řeknou, je nejen nezdvořilé, ale zabraňuje nám je vůbec slyšet. Připravovat si odpověď v průběhu času, kdy hovoří druzí, možná šetří čas, ale vede k tomu, že můžeme odpovídat i na něco úplně jiného. Pokud vůbec nevíme, co náš protějšek řekl, je to urážlivé a možná i příznak diagnózy. Součástí dialogu bývá i kritika. Měla by být konstruktivní, ne zahánět druhého do defenzivy, kterou Češi tak milují. Vyjadřujme se přímo, ale citlivě. Buďme transparentní. Řešme jen jednu věc najednou, jinak se zapleteme do kolotoče neprůhledných souvislostí. Chvalme včas a veřejně, kritizujme v soukromí. Sarkasmy bývají vtipné, ale druhých se mohou dotknout, a konstruktivní kritika se mine cílem. Dialog jako všechno důležité chce trénink a zpětnou vazbu. Zkuste si občas ověřit, jak vás lidé vnímají jako posluchače. Budete možná překvapeni.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít