Umění dialogu

20. října 2009, 16:03 - Ivan Pilný
20. října 2009, 16:03

Chvalme včas a veřejně, kritizujme v soukromí

Dialog spočívající v oslovení toho druhého nebo těch druhých a v naslouchání tomu, co přichází zpět, se z komunikace vytrácí. Neplatí to zdaleka jen o politice, kde je absence dialogu obzvlášť markantní. Přispívá k tomu marketing valící na nás pod jednosměrným tlakem výrobky a služby často nepotřebné nebo zbytečné. Na skutečnou komunikaci, zdá se, nemáme čas. Děláme tři věci najednou a jsme neustále pod časovým tlakem, který si většinou vytváříme sami. Komunikace bývá účelová, snažíme se dosáhnout svého cíle bez ohledu na názor a potřeby druhé strany „dialogu“.
Máme-li vrátit dialogu jeho původní smysl, je třeba vyhnout se manipulaci. Hledejme řešení přínosné pro obě strany, nejen pro nás. Druhá strana dialogu má právo klást obtížné otázky a my se na ně musíme připravit. Zakrývání problémů je průhledné, mluvme o nich otevřeně. I pozitivní změny mohou být bolestné a budou něco stát, je třeba o ceně hovořit. Naše priority nemusejí být shodné s prioritami našich posluchačů, je třeba hledat konsenzus. Chceme-li vést dialog, musíme se naučit poslouchat. K tomu nepatří dívání se na hodinky ani dokončování vět za toho druhého. K dialogu patří trpělivost, musíme dát druhé straně možnost mluvit a počkat si na to, až bude opět řada na nás. Přerušování, „předvídání“ toho, co ti druzí řeknou, je nejen nezdvořilé, ale zabraňuje nám je vůbec slyšet. Připravovat si odpověď v průběhu času, kdy hovoří druzí, možná šetří čas, ale vede k tomu, že můžeme odpovídat i na něco úplně jiného. Pokud vůbec nevíme, co náš protějšek řekl, je to urážlivé a možná i příznak diagnózy. Součástí dialogu bývá i kritika. Měla by být konstruktivní, ne zahánět druhého do defenzivy, kterou Češi tak milují. Vyjadřujme se přímo, ale citlivě. Buďme transparentní. Řešme jen jednu věc najednou, jinak se zapleteme do kolotoče neprůhledných souvislostí. Chvalme včas a veřejně, kritizujme v soukromí. Sarkasmy bývají vtipné, ale druhých se mohou dotknout, a konstruktivní kritika se mine cílem. Dialog jako všechno důležité chce trénink a zpětnou vazbu. Zkuste si občas ověřit, jak vás lidé vnímají jako posluchače. Budete možná překvapeni.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče